Firmy z branży szkła minione półrocze na pewno zaliczą do bardzo trudnych. Ale popyt na szkło zaczął rosnąć w lipcu i sierpniu.
W Europie produkcja szyb do budownictwa w okresie, gdy panowały największe obostrzenia praktycznie się załamał. Tak podsumowuje Bertrand Cazes z organizacji Glass For Europe. Przemysł budowlany się zatrzymał. Cały łańcuch przetwórstwa szkła na tym ucierpiał – od hut, poprzez producentów szyb zespolonych, szklarzy itd. Niemal połowa producentów wytwarzających szkło float musiała wstrzymać produkcje stosując operacje „hot-hold”. Jest ona bardzo kosztowna przy niemal zerowej produkcji.
Glass for Europe przyznaje, że sytuacja zaczęła się poprawiać na przełomie maja i czerwca. Pokazują to także dane Eurostatu, z których wynika, że wartość produkcji budowlanej w czerwcu w Europie wzrosła o 2,9 proc. w porównaniu z majem. Najlepiej sytuacja wyglądała we Francji – tu wzrost był na poziomie 12 proc. Według Glass for Europe także latem popyt na wyroby ze szkła płaskiego stale rósł, osiągając poziom około trzech czwartych zeszłorocznej aktywności.

Dane finansowe z pierwszego półrocza, które opublikował Saint-Gobain, wpisują się w te analizy. Koncern podliczył, że w pierwszych sześciu miesiącach tego roku zanotował spadek ze sprzedaży na poziomie 12,3 proc. Szczególnie widoczny spadek był jednak w II kwartale, bo o 19,2 proc. W pierwszym półroczu spółka osiągnęła wartość sprzedaży w wysokości 17,76 mld euro w porównaniu do 21,67 mld w roku 2019. Dochód operacyjny w pierwszym półroczu tego roku wyniósł 827 mln euro w stosunku do 1,63 mld euro w roku 2019. To spadek o ponad 49 proc.
Saint-Gobain jednak przyznaje, że w wielu krajach zauważalna była poprawa na rynku już w czerwcu. Koncern podkreśla, że Niemcy i Europa Wschodnia okazały się odporne na kryzys w pierwszym półroczu, odnotowując umiarkowany spadek sprzedaży.
Zarząd koncernu zakłada, że w trzecim kwartale kontynuowana będzie poprawa na rynku, która rozpoczęła się pod koniec drugiego kwartału. Spółka oczekuje, że na rynkach budowlanych, które stanowią około 85 proc. sprzedaży grupy, pojawią się tendencje wzrostowe, zwłaszcza na rynku renowacji w Europie, który stanowi około połowę sprzedaży w Saint-Gobain.
Zobacz również
Velux Polska świętuje 35-lecie
W piątek 21 listopada mieliśmy okazję wspólnie z Velux Polska celebrować jubileusz 35-lecia obecności marki na polskim rynku. Wydarzenie, które miało bardzo efektowną oprawę, odbyło się w hotelu Narvil w Serocku.
Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?
Drutex, Krishome i OknPlus to producenci okien najbardziej aktywni w mediach społecznościowych w październiku.
Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”
13 października 2025 r. w malowniczym Nadleśnictwie Płaska już po raz ósmy odbyła się akcja „Drzewo za drzwi”, organizowana przez firmę CAL.


