Czy program „Czyste Powietrze” pomaga branży?

Red.: |Data publikacji:

Program „Czyste Powietrze” czeka na kolejną modyfikację, zaplanowaną przez urzędników. O zmiany postuluje także związek Polskie Okna i Drzwi. Sprawdziliśmy wśród dystrybutorów i montażystów, czy korzystają na tym programie.

Nadchodzą zmiany

Program „Czyste Powietrze” się zmienia, właśnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformował, że pracuje nad nowym kanałem dystrybucji wniosku o dofinansowanie. Z nowego rozwiązania skorzystają beneficjenci, którzy mają Profil Zaufany. Urzędnicy zakładają, że modyfikacja zwiększy dostępność programu. Przypomnijmy, że wnioski można już od kilku miesięcy składać elektronicznie, o czym pisaliśmy TUTAJ.

Natomiast związek Polskie Okna i Drzwi zwrócił się do NFOŚiGW z prośbą o zmianę dotyczącą dopłat do wymiany drzwi w programie. Nowe drzwi wejściowe, do których zakupu można otrzymać dopłatę, powinny mieć współczynnik izolacyjności termicznej 1,3 W/m2K. Dotacja na taki produkt wynosi 600 zł/m kw., jednak nie może być ona wyższa, niż 30 proc. wartości drzwi. Związek uważa, że ta dopłata jest za niska. Powinna ona być, według ekspertów ze związku, dostosowana do aktualnych cen rynkowych. Koszt zakupu drzwi może wynosić nawet kilkanaście tysięcy złotych, a obecnie maksymalna wartość dopłaty może wynieść ok. 1500 zł.

Ile złożono wniosków?

Czy program „Czyste Powietrze” jest popularny? NFOŚiGW podaje, że do 16 października złożono w sumie 172 tys. wniosków na łączną sumę 3,3 mld zł. Koszt wymiany okien stanowił 14 proc. kosztów kwalifikowanych w programie, a koszt wymiany drzwi niecałe 9 proc. W sumie koszty kwalifikowane wymiany okien wyniosły ponad 332 mln zł, a drzwi niecałe 206 mln zł. Nabór wniosków do drugiej części programu rozpoczął się 21 października.

Część dużych firm zajmujących się dystrybucją i montażem okien i drzwi przyznaje, że obecnie około połowa z prac polegających na wymianie okien, wykonywanych jest w ramach programu „Czyste Powietrze”. Taka sytuacja była m.in. w Alterdom z Siedlec. Firmy, które wymieniają stolarkę w ramach „Czystego Powietrza” przyznają jednak, że formalności są dość skomplikowane i wielu inwestorów prosi o pomoc w wypełnianiu wniosków.

Jednak u wielu innych dystrybutorów program nie jest już tak popularny. Na przykład sprzedawca w Studio Okno z Lublina przyznaje, że z programem „Czyste Powietrze” jest jak z Yeti – „wszyscy słyszeli, a nikt nie widział”. Także w Warszawie, w sklepie Oknobart, sprzedawca nie spotkał się jeszcze z zamówieniem na stolarkę z dopłatą.

Również montażyści, którzy zajmują się m.in wymianą okien raczej rzadko pracują z klientami, którzy kupili stolarkę z rządowego programu. Pan Marcin z Poznania przyznaje, że obecnie zdarza mu się nawet wymieniać stare okna plastikowe, ale klienci nie kupują nowej stolarki z programu „Czyste Powietrze”. Z pewnością uproszczenie formalności i dopasowanie dopłat do cen rynkowych pomogłaby w udziale w programie.

Poprosiliśmy NFOŚiGW o komentarz w sprawie postulatu POID, poniżej zamieszczamy odpowiedź od urzędu.

W związku z informacjami jakie ukazały się na stronie internetowej https://poid.eu/2020/10/29/zwiazek-poid-w-sprawie-poprawki-do-programu-czyste-powietrze/ w zakładce „Aktualności” w dniu 29 października 2020r. pragniemy poinformować, iż propozycja przysłana do NFOŚiGW przez Związek Polskie Okna i Drzwi co do zmiany zapisów Programu Priorytetowego Czyste Powietrze, polegających na wydzieleniu oddzielnej kategorii dla stolarki drzwiowej oraz oddzielnej dla drzwi/bram garażowych, a także zmiany polegającej na zwiększeniu maksymalnej kwoty dotacji dla kategorii stolarka drzwiowa z obecnych 600 zł/m2 do 900 zł/m2 zostanie przeanalizowana i w przypadku pozytywnej oceny zostanie wprowadzona przy okazji aktualizacji obecnej wersji programu do nowej wersji Programu Czyste Powietrze 3.0. Należy mieć na uwadze, że wszelkie zmiany Programu Priorytetowego Czyste Powietrze muszą zostać jednak wcześniej zaakceptowane i przyjęte przez Zarząd NFOŚiGW, a także przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Zobacz również

Nice ma nową strategię działania do 2025 r.

Nice ma nową strategię działania do 2025 r.

Nice opublikował swój pierwszy Raport Zrównoważonego Rozwoju. Firma prezentuje w nim nową strategię rozwoju.

Nowe showroomy Dako i Aluprofu

Nowe showroomy Dako i Aluprofu

Dako otworzył właśnie swój nowy showroom w swojej siedzibie w Nowym Sączu. Także Aluprof inwestuje w salon, który otworzy w Wietnamie.

Slonawy chce inwestować w sprzedaż w USA

Slonawy chce inwestować w sprzedaż w USA

Compremum podliczyło wyniki ze sprzedaży za trzy kwartały. Spółka osiągnęła sprzedaż ponad 167 mln zł, w tym 13 proc. to stolarka.

1