Niepewna sytuacja makroekonomiczna, ogólnoświatowa inflacja i problemy wielu branż przemysłu skłaniają do próby odpowiedzenia na pytanie: czy najgorsze już za nami. Taki dylemat mają też producenci stolarki, stąd temu tematowi poświęcono prelekcje podczas tegorocznego Ogólnopolskiego Forum Stolarki.
Maksymilian Miros, analityk z Centrum Analiz Branżowych, zaznaczył w swoim wystąpieniu, że jest to jeden z najtrudniejszych sezonów dla polskiej branży stolarki otworowej. Wyprodukowano 4,16 mln sztuk okien z PCW, co – odniesieniu do 2022 r. – oznacza spadek o 7,9 proc. W przypadku stolarki drewnianej powstało 3,08 mln okien, co oznacza spadek aż o 15 proc. Z kolei w przypadku aluminium były to wartości – odpowiednio – 0,34 mln szt. i – 10,8 proc. Najmniejszy spadek dotknął segment ślusarki stalowej (-2,8 proc.), jednak jego wielkość w ogóle nie jest duża. W 2023 r. powstało 0,24 mln sztuk okien. Ta sytuacja wpływa również na wielkość eksportu.
Jak wskazuje prelegent:
Z podsumowanych dotychczas 8 miesięcy wynika, że eksport jest o kilkanaście procent mniejszy niż przed rokiem, a sprzedaż krajowa zmalała o ponad 1/3. Przy tak wysokiej dynamice spadków jasne jest, że wielu, zwłaszcza mniejszych wytwórców okien i drzwi, rezygnuje z produkcji. I wszyscy zastanawiają się kiedy powróci dobra koniunktura. Wiele wskazuje na to, że na wysoką dynamikę wzrostów musimy poczekać aż do 2025 roku. W 2024 r. jest szansa na większą sprzedaż niż w 2022 r., ale oczekiwane niewielkie wzrosty w żadnym wypadku nie pozwolą odrobić strat z bieżącego roku.
Odnosząc te stwierdzenia do liczb, widzimy, że eksport okien i drzwi w I półroczu zmniejszył się o 10,4 proc. w stosunku do roku ubiegłego.
Główne kierunki natomiast nie zmieniły się. Nadal najwięcej okien i drzwi sprzedajemy w Niemczech. Jednak i tutaj nastąpiło zmniejszenie eksportu – o 8 proc. Rynek francuski zanotował spadek o 0,5 proc., a na plusie, z głównych importerów polskiej stolarki, są tylko Włochy: +23,4 proc. Natomiast bardzo duże procentowo spadki dotyczyły najmniejszych rynków. Litwa zakupiła o 19,1 proc. mniej okien i drzwi, zaś Węgry o 27,6 proc.
Więcej o bieżącej sytuacji rynkowej można przeczytać m.in. TUTAJ.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".