Czy brytyjska branża stolarki odbije się po kiepskim sezonie?

Autor: |Data publikacji:

Rok 2020 zakończył się dla producentów okien i drzwi z Wielkiej Brytanii sporymi spadkami. Jak poradzili sobie w tym czasie polscy eksporterzy stolarki na ten rynek?

Jak wynika z danych zebranych przez Centrum Analiz Branżowych, sezon 2020 był pełen wyzwań dla brytyjskich producentów stolarki. Produkcja w I półroczu była aż o 1/3 niższa niż w analogicznym okresie roku wcześniejszego. Załamanie na tamtejszym rynku było widać po wynikach czołowych firm z branży – Safestyle odnotował spadki w wysokości 34,7 proc., Epwin Group był na minusie o 33,4 proc. a Saint-Gobain w Wielkiej Brytanii o 27,6 proc.

W drugim półroczu 2020 roku odnotowano spore ożywienie na rynku, co zaowocowało wzrostami. Dzięki nim ostatecznie wartość produkcji okien i drzwi w Wielkiej Brytanii spadła o ok. 10 proc. (w funtach -9,5 proc., w euro -10,7 proc.). Wartość produkcji wyniosła ok. 5,24 mld euro. Dla porównania, rok 2019 zakończył się wynikiem 5,72 mld euro. Brytyjska branża stolarki odnotowuje stałe spadki od 2016 roku. Warto tu wspomnieć, że w czerwcu 2016 roku odbyło się na Wyspach referendum, które było początkiem procesu brexitu, czyli opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię.

Okazuje się, że w zestawieniu wartości produkcji w funtach za 2020 rok, wszystkie kategorie produktowe odnotowały spadki względem roku wcześniejszego. Największe były w oknach drewnianych (-18,5 proc.) i drzwiach drewnianych (15,7 proc.). Najmniej stracił rynek okien z PCW (-3,7 proc.).

Rok 2020 nie był też udany dla polskich eksporterów stolarki do Wielkiej Brytanii. Eksport zmalał o 13,8 proc. Największe spadki polscy producenci odnotowali w sprzedaży okien z PCW (-31 proc.). Jedyny wzrost dotyczy stolarki stalowej (+27 proc.). Ten sezon zapowiada się jednak lepiej – dynamika eksportu polskiej stolarki do Wielkiej Brytanii wyniosła aż o 40,9 proc. Największą dynamikę wzrostu odnotowano w drzwiach drewnianych (+106,2 proc.).  

Choć polska stolarka wyspecjalizowała się przede wszystkim w produkcji i eksporcie produktów z PCW, do Wielkiej Brytanii sprzedajemy tego rodzaju stolarki niewiele. Wartość eksportu wyniosła w tym przypadku raptem 6 mln euro. Czy to wynik hermetyczności tamtejszego rynku i niechęci do zagranicznych produktów? Niekoniecznie, są bowiem kraje, które potrafią sprzedaż w Wielkiej Brytanii stolarkę z PCW o wartości wielokrotnie wyższej niż polskie firmy. Wśród nich warto wspomnieć Koreę Południową (sprzedaż o wartości 28 mln euro), Tajwan (25 mln euro), Szwecji i Chiny (w obu przypadkach jest to wartość 11 mln euro).

Polscy producenci stolarki z PCW mogą zatem jeszcze sporo zdziałać na brytyjskim rynku. Dobrą wiadomością może być fakt, że 24 sierpnia brytyjski Departament Biznesu, Energetyki i Strategii Przemysłowej poinformował, że przedłużono obecny termin uznawania oznakowania CE w Wielkiej Brytanii do 1 stycznia 2023. To dobra wiadomość dla producentów i producentów.

Znacznie więcej o brytyjskim rynku stolarki oraz jego przedstawicielach usłyszycie w najnowszym odcinku naszego podcastu „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki”, który będzie miał swoją premierę 1 września 2021 roku na łamach naszego serwisu i w najpopularniejszych serwisach podcastowych.

 

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".