Cztery największe wyzwania dla branży w 2022 r.

Red.: |Data publikacji:

Branża stolarki otworowej zetknie się w tym roku z co najmniej czterema trendami rynkowymi. Będą one globalne i dotkną przedsiębiorców zarówno w Polsce, jak i w wielu innych krajach.

Najważniejszy trend na rynku stolarki, z jakim firmy będą miały do czynienia globalnie, to kontynuacja wzrostu sprzedaży. Ludzie  w Europie czy w Ameryce Północnej nadal chętnie będą inwestowali w budowę nowych domów, ale także w remont starych budynków. Na tym popycie skorzystają producenci okien i drzwi. Eksperci z amerykańskiego pisma branżowego Door and Window Market Magazine zaobserwowali pewne zjawisko polegające na tym, że im bardziej rośnie popyt, inflacja i wydłużają się terminy dostaw, tym bardziej działa to zachęcająco na klientów, by złożyli swoje zamówienie. W Stanach Zjednoczonych obecnie czas oczekiwania na okno czy drzwi wynosi od 10 tygodni nawet do 8 miesięcy!

Drugi, globalny trend w branży stolarki otworowej, to rosnące koszty pracy. W tym roku firmy będą zmuszone do podnoszenia wynagrodzeń swoim pracownikom, m.in., ze względu na wzrost poziomu płacy minimalnej. Ale także problemem jest brak wykwalifikowanej siły roboczej. By zatrzymać pracowników, pracodawcy będą zmuszeni podnosić kwoty wynagrodzenia.

Foto: Okna Darek

Trzeci czynnik, który będzie wpływał na działalność firm w tym roku, to problem z łańcuchem dostaw. Dotyczy on zarówno przedsiębiorców w Polsce, jak i w innych krajach na całym świecie. Można spotkać się z prognozami, w których w tym roku sytuacja na rynku dostaw ma być lepsza w porównaniu do 2021 r. Jednak długie terminy realizacji dostaw bądź braki na rynku surowców mogą stanowić wyzwanie nie tylko w tym roku, ale także w 2023 r. Negatywnie na sytuację na rynku komponentów wpływa także niecodzienne zachowanie firm, które robią duże zapasy.

Czwarty trend, z którym zetknie się branża stolarki otworowej na świecie, to rosnąca skala fuzji i przejęć. W tym roku będzie to prawdopodobnie kontynuacja tendencji widocznej w minionym sezonie. Szczególnie na rynku europejskim mieliśmy do czynienia ze spektakularnymi przejęciami – przede wszystkim VKR kupił segment okienny Arbonii, pisaliśmy o tym TUTAJ. Regularnie powiększa się także Assa Abloy, firma pod koniec minionego roku kupiła większość udziałów polskiej spółki Małkowski-Martech. O tym przejęciu można przeczytać TUTAJ. W tym roku możemy się spodziewać kolejnych zmian właścicielskich.

Zobacz również

Fakro zmniejszyło produkcję o 30 proc.

Fakro zmniejszyło produkcję o 30 proc.

Fakro boleśnie odczuwa spadek koniunktury na rynku budowlanym. Mniejsza ilość zamówień powoduje, że firma nie ma obecnie pracy dla wszystkich pracowników.

W wakacje wystrzelił popyt na pergole

W wakacje wystrzelił popyt na pergole

Jak poinformowała nas firma Sun Winner, w okresie letnim znacznie zwiększyła się dynamika hurtowej sprzedaży pergoli. Przedsiębiorstwo z Łomży zakłada, że w tym roku uda mu się znacznie poprawić wyniki w porównaniu z sezonem 2021.

Mecenasi Sportu finiszują 14 sierpnia

Mecenasi Sportu finiszują 14 sierpnia

W ostatnim tygodniu naszego konkursu Mecenas Sportu na fotelu absolutnego lidera rozsiadł się zawierciański klub siatkówki Aluronu. Kibice tej drużyny oddali niemal 3 700 głosów.

1