Branża stolarki otworowej zetknie się w tym roku z co najmniej czterema trendami rynkowymi. Będą one globalne i dotkną przedsiębiorców zarówno w Polsce, jak i w wielu innych krajach.
Najważniejszy trend na rynku stolarki, z jakim firmy będą miały do czynienia globalnie, to kontynuacja wzrostu sprzedaży. Ludzie w Europie czy w Ameryce Północnej nadal chętnie będą inwestowali w budowę nowych domów, ale także w remont starych budynków. Na tym popycie skorzystają producenci okien i drzwi. Eksperci z amerykańskiego pisma branżowego Door and Window Market Magazine zaobserwowali pewne zjawisko polegające na tym, że im bardziej rośnie popyt, inflacja i wydłużają się terminy dostaw, tym bardziej działa to zachęcająco na klientów, by złożyli swoje zamówienie. W Stanach Zjednoczonych obecnie czas oczekiwania na okno czy drzwi wynosi od 10 tygodni nawet do 8 miesięcy!
Drugi, globalny trend w branży stolarki otworowej, to rosnące koszty pracy. W tym roku firmy będą zmuszone do podnoszenia wynagrodzeń swoim pracownikom, m.in., ze względu na wzrost poziomu płacy minimalnej. Ale także problemem jest brak wykwalifikowanej siły roboczej. By zatrzymać pracowników, pracodawcy będą zmuszeni podnosić kwoty wynagrodzenia.
Trzeci czynnik, który będzie wpływał na działalność firm w tym roku, to problem z łańcuchem dostaw. Dotyczy on zarówno przedsiębiorców w Polsce, jak i w innych krajach na całym świecie. Można spotkać się z prognozami, w których w tym roku sytuacja na rynku dostaw ma być lepsza w porównaniu do 2021 r. Jednak długie terminy realizacji dostaw bądź braki na rynku surowców mogą stanowić wyzwanie nie tylko w tym roku, ale także w 2023 r. Negatywnie na sytuację na rynku komponentów wpływa także niecodzienne zachowanie firm, które robią duże zapasy.
Czwarty trend, z którym zetknie się branża stolarki otworowej na świecie, to rosnąca skala fuzji i przejęć. W tym roku będzie to prawdopodobnie kontynuacja tendencji widocznej w minionym sezonie. Szczególnie na rynku europejskim mieliśmy do czynienia ze spektakularnymi przejęciami – przede wszystkim VKR kupił segment okienny Arbonii, pisaliśmy o tym TUTAJ. Regularnie powiększa się także Assa Abloy, firma pod koniec minionego roku kupiła większość udziałów polskiej spółki Małkowski-Martech. O tym przejęciu można przeczytać TUTAJ. W tym roku możemy się spodziewać kolejnych zmian właścicielskich.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".