Budowlanka wrzuciła wyższy bieg

Red.: PG |Data publikacji: 2020-08-05

W Niemczech nadal blisko połowa firm funkcjonowało w lipcu w trybie tzw. Kurzarbeit, czyli skróconego czasu pracy. Na tym tle pozytywnie wybijają się firmy z branży budowlanej – wśród nich taki tryb pracy to rzadkość. Również w polskim budownictwie wskaźniki wskazują na poprawę w wielu kategoriach.  

W Niemczech liczba przedsiębiorstw pracujących w trybie Kurzarbeit spada, aczkolwiek tempo tych spadków jest bardzo powolne. W maju tryb ten funkcjonował wśród 53 proc. firm,  w czerwcu wśród 46 proc., a w lipcu wśród 42 proc. W zestawieniu królują firmy przemysłowe – w lipcu z Kurzarbeit korzystało 57 proc. z nich (w maju i czerwcu wskaźnik ten wynosił 64 proc.). Trochę lepiej prezentowała się sytuacja w usługach (w lipcu 39 proc. firm pracowało w trybie Kurzarbeit, gdy w czerwcu było to 47 proc. a w maju 48 proc.).

Na tym tle doskonale prezentują się dane firm budowlanych. W budownictwie raptem 11 proc. firm korzystało w lipcu z trybu Kurzarbeit, gdy w czerwcu była to co czwarta firma, a w kwietniu co trzecia. To potwierdzenie bardzo dobrej koniunktury w tym segmencie niemieckiej gospodarki. Niedawno pisaliśmy o najświeższych danych Federalnego Urzędu Statystycznego, według których w maju 2020 r. wydano więcej pozwoleń na budowę niż w kwietniu, a to również wzrost względem maja 2019 r. (szczegóły).

Również w polskim budownictwie jest coraz lepiej. Według najnowszych danych GUS z lipca wzrasta wykorzystanie mocy produkcyjnych z tego sektora gospodarki. W ubiegłym miesiącu wynosił on już 77,1 proc. W czerwcu wykorzystano 75 proc. a w maju 72,9 mocy produkcyjnych w budownictwie. Rośnie też nadal koniunktura, o czym pisaliśmy więcej TUTAJ.

Znacznie więcej o aktualnym obrazie branży budowlanej w Polsce przynosi nam lektura nowego „Monitoringu budownictwa” przygotowanego przez Centrum Analiz Branżowych. Można w nim znaleźć najważniejsze informacje na ten temat z Eurostatu, GUS, NBP, Międzynarodowego Funduszy Inwestycyjnego, Londyńskiej Giełdy Metali. Opracowanie dostępne jest TUTAJ

Zobacz również

Alu in – nowa marka Abakusa

Alu in – nowa marka Abakusa

Abakus tworzy nowy brand o nazwie Alu in. W ramach wyodrębnionej w strukturach firmy marki oferowana będzie stolarka aluminiowa oparta na systemach Aluprof i Schüco. Planowane są dwie linie produktowe: Alu Industrial Aluprof oraz Alu Intuitive Schüco.

Fapim buduje w Polsce nową siedzibę

Fapim buduje w Polsce nową siedzibę

Fapim buduje w Radzyminie pod Warszawą nowa halę magazynową i biurowiec. Firma planuje przeprowadzkę w połowie tego roku.

Europrofil będzie się rozbudowywał

Europrofil będzie się rozbudowywał

Europrofil z Olsztynka planuje rozbudować halę produkcyjną. Firma szacuje koszt budowy i wyposażenia hali na ok. 1 mln zł.

1