Zakończone wczoraj Ogólnopolskie Forum Stolarki 2021 Online przyciągnęło łącznie ponad 1000 uczestników, którzy poznali perspektywy rozwoju rynku stolarki do roku 2030. Menedżerowie branży okienno-drzwiowej usłyszeli wręcz sensacyjne informacje o tym, że w najbliższych latach popyt na ich wyroby wzrośnie ponad dwukrotnie. Dystrybutorzy z kolei z ulgą natomiast wysłuchali dyskusji, z której wynikało, że sprzedaż internetowa nie zdoła ich zastąpić i będą oni nadal ważnym ogniwem handlowego łańcucha pomiędzy producentem a inwestorem.
Wiosenne OFS 2021 Online zostało zorganizowane w dniach 20-21 kwietnia przez Centrum Analiz Branżowych przy współpracy redakcji Forum Branżowego. Patronat honorowy nad imprezą objęło Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, a partnerstwo merytoryczne Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu. Zaproszenia do bycia partnerami wiosennego OFS przyjęło 25 firm wraz z partnerem strategicznym, firmą Aluprof. Dla wydarzenia i jego uczestników oznaczało to wiele interesujących wykładów i prezentacji, przedstawionych przez najlepszych praktyków tego rynku.
Wielki popyt na stolarkę w Europie
Dzień pierwszy OFS poświęcony był perspektywom rynku stolarki do roku 2030 i prognozom rozwoju poszczególnych jego segmentów. Pierwsi prelegenci, Agnieszka Ragin, kierownik Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu oraz Maksymilian Miros, główny analityk Centrum Analiz Branżowych, skupili się na założeniach polityki europejskiego Zielonego Ładu oraz na środkach, jakie na nią są przeznaczone. Podkreślili kluczową rolę stolarki dla poprawienia energooszczędności europejskich budynków i pokazali miliardowe kwoty, jakie na jej zakup zostaną przeznaczone.
Analityk CAB wyliczył nawet, że realizacji tego celu niezbędne będzie dostarczenie 200 milionów okien w każdym roku, a ta liczba jest ponad 2-krotnie większa od liczby dostarczanych okien dotychczas! W kuluarowych dyskusjach dało się usłyszeć, że bez dodatkowych inwestycji w maszyny takiego popytu zaspokoić się nie da.
Nadchodzi dekada innowacji
W kolejnych wystąpieniach praktycy rynkowi prezentowali swoje wizje postępu technologicznego w perspektywie roku 2030. Krzysztof Kalita z firmy Deceuninck zaprezentował konstrukcje przyszłości okien tworzywowych, wzmocnienia inne niż stalowe oraz działania dla środowiska poprzez recycling. O trwałej nieuchronności panoramicznych przeszkleń przekonywał Michał Marcinowski z Aluprofu. Skoro mowa o przeszkleniach, to istotnym elementem stolarki są też nowoczesne, wielobarwne komponenty w postaci ramek pochłaniających wilgoć, o których opowiedziała Barbara Muir z Technoformu.
Krzysztof Ratajczak, dyrektor sprzedaży firmy Winkhaus zwrócił uwagę na elektronikę w stolarce, pokazując zastosowanie i funkcjonalność najnowszych technologii otwierania drzwi. Sam jest zwolennikiem klucza, choćby elektronicznego, ale pokazał tak wiele możliwości otwierania, że uczestnicy przekonali się, że świat przyszłości to może być też świat bez kluczy. Przyszłość technik osłonowych pokazali z kolei menedżerowie z firmy Portos: Adam Okoń i Piotr Podemski, dla których świat w roku 2030 krążyć będzie wokół smart home, bram i rolet sterowanych z dowolnego miejsca na ziemi. A jak te osłony, bramy, ale i okna i drzwi będziemy wówczas produkować? Na pewno szybciej, estetyczniej, w sposób w pełni zautomatyzowany – przekonywał z kolei Rafał Czerwiński, menedżer Fimtec Polska. A o tym jak je będziemy montować, za pomocą jakich materiałów, pokazali z kolei specjaliści z Seleny: Michal Specjalski i Robert Rodzik. Ich premierowy system WINS na pewno pozwoli na to, by montaż też odbywał się szybciej.
Nowości rynkowe
Na zakończenie pierwszego dnia OFS prowadzący co tydzień podcast Branżowisko, Karol Klos i Paweł Gregorczyk zaprezentowali innowacyjne produkty tej branży, które pojawiły się lub pojawią się w najbliższym czasie w ofercie rynkowej. Były one najlepszym dowodem na to, że produkty okienne, drzwiowe i osłonowe stale się rozwijają, oferując użytkownikom coraz to nowych funkcjonalności. Taka sama prezentacja zakończyła dzień drugi Ogólnopolskiego Forum Stolarki 2021 Online.
Czy internet zastąpi dilerów?
Drugi dzień rozpoczęła imponująca dyskusja najlepszych praktyków branżowej sprzedaży i marketingu z firm Aluprof (Bożena Ryszka), Alsecco (Michal Maciejewski) i G-U (Michał Dudziak). Wbrew prowokacyjnemu pytaniu ze strony redaktorów Forum, uczestnicy panelu nie zgodzili się z tezą, że e-commerce wyeliminuje dilerów – pośredników handlowych. Używając wielu argumentów przekonywali zebranych, że narzędzia internetowe z pewnością wesprą pracę sprzedawców – doradców technicznych, jednak ostateczna decyzja wymagać będzie żywego kontaktu z inwestorem i osobistego doradzenia przy wyborze. Nie wykluczone nawet, że na wzór wedding plannera powstanie nieco zmodyfikowany zawód doradcy od okien, czyli window plannera. Na pewno jednak przyszły diler – doradca techniczny musi posiadać obszerną wiedzę branżową i musi się stale dokształcać.
Wsparcie klientów i sprzedaży
Kolejnym prelegentem był Karol Klos, prezesa stowarzyszenia Dom Bezpieczny, który na przykładzie sukcesów branży fotowoltaicznej pokazał, czego brakuje sprzedawcom stolarki, by takie same sukcesy odnosić. W centrum postawił korzyści finansowe dla klientów, których mieć nie będą, jeśli nie skorzystają z różnych programów dopłat. Pomocni im w tym muszą być więc sprzedawcy stolarki. Następnie Dariusz Kucharczyk z Santander Bank zaprezentował o jakich programach mowa i jak pomocny w finansowaniu takich przedsięwzięć może bank. Po przerwie głos zabrał Paweł Gregorczyk, redaktor prowadzący Forum Branżowego, prezentując różne modele sprzedaży internetowej, a konkludując, że model jest drugorzędny, ważne, żeby w tym internecie funkcjonować. Wskazał również, że próg wejścia w e-commerce jest bardzo niski i mogą go pokonać w zasadzie wszyscy. O internetowym handlu B2B i wynikach najnowszego raportu na ten temat opowiedział Maciej Nałęcz z Santander Bank Polska. Blok wykładów tego dnia zakończyła Wioletta Magdziarz z programu Firmy Jutra, opowiadając zebranym o tym, jak budować własną stronę internetową i jak spowodować, by była ona efektywnym narzędziem marketingowym. Uczestnikom OFS zaoferowała nieodpłatną pomoc w tym i fachowe konsultacje.
Finałem wiosennego Ogólnopolskiego Forum Stolarki, już po prezentacjach innowacyjnych produktów, było ogłoszenie wyników konkursu StolARCHI – Nagrody Architektów. Jak co roku, już po raz czwarty uznani architekci – praktycy, wyróżnili najbardziej innowacyjne produkty stolarki zgłoszone do tego konkursu. Tym razem nagrodzono produkty firm Yawal, Akant, SunWinner i Aluprof. Nagrodę za najlepsze doradztwo techniczne wręczono firmie Selt. Swoje wyróżnienie przyznali też Internauci (Aluprof), oraz redakcja Forum Branżowego: dla Parmaxu (Dom Aktywny) oraz dla Winkhausa (komponenty). Więcej o laureatach konkursu StolARCHI napiszemy w majowym wydaniu miesięcznika Forum Branżowe.
Tagi
AluprofdystrybucjaKrajowy Ośrodek Zmian KlimatuMaksymilian MirosmarketingMinisterstwo Rozwoju Pracy i TechnologiiOFS 2021 onlineogólnopolskie forum stolarkiperspektywyrynek stolarkiZobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".