XXXIV edycja Forum 100 za nami

Autor: |Data publikacji:

XXXIV edycja Forum 100 odbyła się 8 kwietnia w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie i po raz kolejny zgromadziła liderów branży stolarki otworowej. Tym razem tematem przewodnim była ekspansja na rynek amerykański – zarówno w kontekście formalno-prawnym, technologicznym, jak i politycznym.

Forum 100 – miejsce spotkań liderów i praktyków

Konferencja Forum 100, jak zwykle była miejscem spotkań menedżerów największych firm z branży stolarki otworowej. XXXIV edycja wydarzenia zgromadziła ponad 180 uczestników ze 110 firm, z czego ponad 40 proc. z nich stanowili przedstawiciele producentów. W programie XXXIV Forum 100 znalazły się m.in. prelekcje o wymaganiach certyfikacyjnych, modelach eksportu, oczekiwaniach względem produktów oraz wyzwaniach, jakie stawia przed europejskimi producentami rzeczywistość polityczna w USA po ostatnich wyborach prezydenckich. Nie zabrakło również podsumowania wyników branży stolarki w 2024 roku i nakreślenia perspektyw w 2025 roku.

Ostrożny optymizm na trudne czasy

Pierwszą prelekcję wygłosił Maksymilian Miros z Centrum Analiz Branżowych. Podkreślił, że w 2024 roku wartość produkcji okien i drzwi w Europie spadła jedynie symbolicznie, a dynamiki wartościowa i ilościowa nie są tak rozbieżne jak w latach 2022-2023. Trudna sytuacja nadal panuje na rynku niemieckim, który przez dwa ostatnie lata notował wyraźne spadki, zarówno ilościowe, jak i wartościowe. Jednocześnie zauważalne są różnice w eksporcie: o ile wyniki sprzedaży do Niemiec były niższe, to na wielu innych rynkach – w tym Stanach Zjednoczonych – polscy producenci odnotowali solidne wzrosty. Prelegent zaznaczył też, że na krajowym rynku (po dużych spadkach w latach 2022–2023) nastąpiło pewne odbicie, choć wciąż nie rekompensuje ono strat sprzed dwóch lat. W kontekście dalszych perspektyw przestrzegł przed zbyt pochopnymi prognozami, podkreślając niepewność związaną z nową polityką celną USA.

Czy jest recepta na amerykańską nieprzewidywalność?

Wystąpienie amerykanisty Andrzeja Kohuta było mocnym akcentem XXXIV Forum 100. W interesujący sposób podsumował on ryzyka związane z powrotem Donalda Trumpa do Białego Domu. Zwrócił uwagę na wyjątkową nieprzewidywalność prezydenta USA i jego administracji. Podkreślił, że choć Trump kieruje się kilkoma trwałymi przekonaniami – jak niechęć do szerokiej interwencji militarnej czy wiara w protekcjonizm gospodarczy – to często podejmuje decyzje w ostatniej chwili, opierając się na własnej intuicji. Andrzej Kohut wskazał także na chaotyczne, a zarazem błyskawiczne tempo zmian, które ma zapewnić „szok i przerażenie” przeciwnikom w Kongresie, w mediach czy wśród sojuszników.

Oferta dopasowana do potrzeb

Mamy produkt, który świetnie sprzedaje się w Europie – to częsty punkt wyjścia wielu firm planujących ekspansję za ocean. Tyle że Ameryka to nie Europa. Nie wystarczy „przepakować” okna czy drzwi i wysłać je do Stanów. USA to rynek z ogromnym potencjałem, ale również mnóstwem pułapek. Jedną z nich jest błędne założenie, że normy europejskie będą wystarczające. Wątek ten został poruszony przez wielu prelegentów. Mówił o tym m.in. Michał Marcinowski (Aluprof) i Michał Maciejewski (Aluplast). Szerzej przedstawił go Adam Mścichowski z Mobilnego Labolatorium Techniki Budowlanej.

Natomiast podczas prezentacji Karola Klosa zaprezentowano szeroką gamę rozwiązań okienno-drzwiowych, które odpowiadają na surowe wymagania rynku amerykańskiego – zarówno pod względem technicznym, jak i certyfikacyjnym. Aluprof, Alumaster i Aluplast przedstawili produkty spełniające normy odporności na huragany, wodoszczelności, izolacyjności oraz zgodności z amerykańskim prawem dostępności ADA.

Eksport bez złudzeń

O tym, jak trudne może być wejście na rynek USA, opowiadali praktycy. Mateusz Jurczyk, Branch Director Kraków & Katowice, American Chamber of Commerce in Poland AmCham i Anna Dobrzycka, p.o. kierownik biura Foreign Trade Office in Bogota. Wskazywali, że polscy producenci często nie doceniają lokalnych różnic prawnych, zwyczajowych, a nawet kulturowych. – Amerykanie rzadko kierują się normą – mówiła Anna Dobrzycka, która od lat prowadzi firmę budowlaną na południu USA. – Decyduje architekt lub budowlaniec.

Z kolei Justyna Regan z kancelarii Hinshaw & Culbertson LLP omawiała zagadnienia prawne i podatkowe. Od różnic między agentem a dystrybutorem po ryzyka związane z tzw. permanent establishment. Wskazała także na konieczność stworzenia specjalnych warunków sprzedaży i ubezpieczenia od odpowiedzialności produktowej.

Podsumowanie

XXXIV Forum 100 pokazało jednoznacznie – wejście na rynek amerykański to nie sprint, ale maraton. To rynek, który premiuje jakość, elastyczność i znajomość lokalnych realiów. Zainteresowanie uczestników i liczba zadanych pytań pokazują, że branża stolarki dostrzega szansę i potrzebuje konkretnych narzędzi, aby ją wykorzystać. A Forum 100 – jak co edycję – dostarczyło ich w nadmiarze.

Już jutro na naszym portalu dostępna będzie obszerna fotorelacja z XXXIV Forum 100.

Zobacz również

Forum Branżowe 04.2025

Forum Branżowe 04.2025

Podczas wczorajszego Forum 100 swoją premierę miał najnowszy numer magazynu "Forum Branżowe". Gościem wydania jest Krzysztof Domarecki, główny akcjonariusz Grupy Selena.

Branża stolarki spotyka się w Warszawie – rusza XXXIV Forum 100

Branża stolarki spotyka się w Warszawie – rusza XXXIV Forum 100

Już za chwilę, o godzinie 10:30, w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie rozpocznie się XXXIV edycja Forum 100 – kluczowego wydarzenia dla sektora stolarki otworowej.

IV Charytatywny Turniej w Piłce Nożnej Fundacji Grupy Aliplast już w maju

IV Charytatywny Turniej w Piłce Nożnej Fundacji Grupy Aliplast już w maju

Już 24 maja 2025 roku odbędzie się IV Charytatywny Turniej w Piłce Nożnej organizowany przez Fundację Grupy Aliplast.