XIV Kongres Stolarki Polskiej to istotne dla branży stolarki budowlanej wydarzenie, które tradycyjnie odbyło się w drugiej połowie maja. Celem było omówienie szans i zagrożeń dla branży materiałów budowlanych w dobie kryzysu i związanych z nimi przemian politycznych, ekonomicznych i społecznych.
Ś.P. Robert Klos – wspomnienie
Podsumowując XIV Kongres Polskiej Stolarki, nie sposób nie wspomnieć o wyjątkowym momencie, mającym miejsce podczas uroczystego otwarcia, które tak licznie zgromadziło reprezentantów firm i instytucji. Był to dobry moment do upamiętnienia Roberta Klosa i przypomnienia jego działalności na rzecz rozwoju branży.
Uczestnicy kongresu oddali hołd zmarłemu pomysłodawcy i współzałożycielowi Związku POiD i twórcy Kongresu. Uroczyste wspomnienie było głęboko poruszającą chwilą, podkreślającą niezastąpiony wkład Roberta Klosa w rozwój branży stolarki oraz budowanie społeczności profesjonalistów w Polsce.
Robert Klos, menedżer, analityk rynku i dziennikarz. Studiował filozofię, zarządzanie i handel zagraniczny. Były dyrektor marketingu w Stolarce Wołomin, wiceprezes Stowarzyszenia Producentów Stolarki Budowlanej. Właściciel Centrum Analiz Branżowych. Pomysłodawca i współzałożyciel Związku Polskie Okna i Drzwi oraz Zrzeszenia Montażystów Stolarki.
Jego działalność obejmowała szerokie spektrum inicjatyw branżowych, takich jak Ogólnopolskie Fora Stolarki, Kongres Stolarki Polskiej, Klub Forum100 oraz liczne programy branżowe, m.in. Aktywne Okna, Mistrzowie Montażu, Dom Bezpieczny. Publikował w większości pism budowlanych, m.in. „Muratorze”, „Ładnym Domu”, „Materiałach Budowlanych”. Od zawsze związany był z branżą stolarki budowlanej i miesięcznikiem „Forum Branżowe”, który prowadził od 2003 roku.
W wolnym czasie grywał na gitarze, jeździł kamperem i motocyklem. Organizował zloty motocyklowe, uczestniczył w Motocyklowych Rajdach Katyńskich. Był twórcą zlotu „MotoCud” w Radzyminie, upamiętniającego Bitwę Warszawską 1920 r.
Dla swojej rodziny i współpracowników Robert Klos był nieustającą inspiracją, siłą napędową nowych działań i inicjatyw.
XIV Kongres Stolarki Polskiej – podsumowanie bloków tematycznych
Pierwszy blok tematyczny
Pierwszy blok tematyczny pod hasłem „Innowacyjne strategie rozwoju przedsiębiorstw” rozpoczął się od prezentacji prof. dr hab. Waldemara Rogowskiego, wicedyrektora Instytutu Finansów, Korporacji i Inwestycji, kierownika Zakładu Zarządzania Ryzykiem SGH i głównego analityka Grupy BIK. Przedstawił on szczegółową analizę makroekonomiczną, zwracając uwagę na spadek dynamiki wzrostu cen oraz wpływ mocnego złotego na eksport. Wskazał na potencjalne działania Rady Polityki Pieniężnej w zakresie stóp procentowych oraz omówił wyzwania związane z inflacją i cenami energii. Podkreślił również konieczność rozwiązania problemów demograficznych. Uczestnicy debaty omówili wpływ czynników makroekonomicznych na branżę budowlaną, w tym rosnące koszty pracy i materiałów. Dyskutowano również o przyszłych zmianach na rynku pracy oraz znaczeniu odbudowy Ukrainy, co może generować popyt na materiały budowlane i pracowników.
Drugi blok tematyczny
Drugi blok, w formie panelu dyskusyjnego moderowanego przez Małgorzatę Walczak-Gomułę, skupił się na elementach wpływających na konkurencyjność branży. Uczestnicy wysłuchali opinii przedstawicieli producentów, osoby reprezentującej sektor usług outsourcingu łańcucha dostaw oraz brokerów stolarki. W tym przypadku, dyskusja zaczęła się od elementów wpływających na obecną sytuację gospodarczą, takich jak rosnące realne wynagrodzenia czy spadająca inflacja. Tymczasem, punktem wyjścia było pytanie, jak to wpływa na branżę stolarki w kontekście liczby wydanych pozwoleń na budowę i rozpoczętych inwestycji. W podsumowaniu zauważono, że w przypadku budownictwa jednorodzinnego odnotowano niewielkie odbicie. Jednak zauważalne efekty będzie można zaobserwować za ok. pół roku. Niewątpliwie wpływ na sytuację mają nastroje konsumenckie i wprowadzenie ewentualnych stymulatorów rynkowych w postaci preferencyjnych kredytów. Natomiast debata toczyła się również wokół tego, żeby producenci zastanowili się nad przekazaniem części kompetencji, związanych np. z transportem czy planami ekspansji na rynkach zagranicznych, wyspecjalizowanym firmom. Według niektórych panelistów działania te mogłyby przynieść im realne korzyści. Natomiast sami producenci mogliby skupić się na tym w czym są najlepsi, czyli wytwarzaniu wysokiej jakości wyrobów.
Trzeci blok tematyczny
Kolejny blok dotyczył transformacji energetycznej. W tym przypadku, prezentację wprowadzającą do tematu wygłosił arch. Kamil Wiśniewski, dyrektor Akademii Zdrowego Budownictwa. Omówił on zmiany i wyzwania związane z transformacją energetyczną. Przedstawił m.in. koncepcje podejścia do termomodernizacji, aspekty wykorzystania odpowiednich urządzeń oraz niezwykle ważną rolę stolarki otworowej. W szczególności, nie zabrakło również przedstawienia wymagań odnośnie do efektywności energetycznej budynków. Natomiast, po tym wprowadzeniu rozpoczęła się debata prowadzona przez Karolinę Matysiak-Rakoczy, redaktor portalu domszytynamiare.pl. W rolach panelistów, oprócz arch. Kamila Wiśniewskiego, wzięli udział przedstawiciele środowiska deweloperów oraz producentów stolarki i komponentów do ich wytwarzania. Tym razem punktem wyjścia było pytanie, czy branża stolarki jest gotowa na najbliższe zmiany związane z raportowaniem ESG i wszelkimi wytycznymi dotyczącymi zrównoważonego rozwoju. Na ten moment odpowiedź nie jest pozytywna. Jednocześnie trzeba zauważyć, że odbiorcy końcowi również nie wykazują znaczącego zainteresowania tym tematem. Wprowadzane zmiany stają się faktem, a ich wdrażanie i uświadamianie konsumentów wymaga czasu i zaangażowania wszystkich stron związanych z procesem zakupowym. W dyskusji nie pominięto roli stolarki okiennej w transformacji energetycznej, dostosowaniu produktów do nowych wymagań oraz tematu, jak wykorzystać potencjał termomodernizacji. Notabene, pewną konkluzją był pomysł na wprowadzenie specjalnego oznaczenia produktów stolarki polskich producentów.
Czwarty blok tematyczny
Tymczasem, na XIV Kongresie Stolarki Polskiej nie zabrakło bloku poświęconego aktualnym trendom marketingowym. uwidoczniło się to zwłaszcza w odniesieniu do komunikacji związanej z informowaniem o prowadzonych strategiach związanych ze zrównoważonym rozwojem i produktach wpisujących się w ten trend. Natomiast, ten blok był poprowadzony w formie debaty ekspertów z branży budowlanej. Paneliści byli zgodni co do sposobu przygotowania i prowadzenia kampanii marketingowych. Według nich muszą one być spójne ze strategią firmy i wdrażaniem strategii ESG. Natomiast treści powinny być dopasowane do grupy docelowej (instalatorzy, deweloperzy, klienci końcowi czy też wewnętrzni interesariusze).
Wykorzystanie sztucznej inteligencji – czy warto?
Sam panel po raz kolejny był prowadzony przez sztuczną inteligencję – Stolaris AI. Rozwiązanie to, patrząc z perspektywy obecnych rozwiązań stosowanych w marketingu, jest interesujące. Jednak nie dało się nie zauważyć, że brakuje mu po prostu czynnika ludzkiego. Paneliśći dość sprawnie poradzili sobie z zaistniałą sytuacją i pojawiającymi się problemami technicznymi związanymi ze zrozumieniem wypowiedzi czy wydawanych poleceń. Dla mnie, również korzystającej z narzędzi AI, ten sposób prowadzenia debaty wniósł pierwiastek humorystyczny. Być może trzeba było wcześniej „nauczyć” Stolarisa pewnych modeli zachowań czy „przygotować” na potencjalne trudności. Jednak doceniam pomysł – nie ma co ukrywać, wykorzystanie narzędzi AI może znacząco usprawnić naszą pracę. Jednak na ten moment w wielu aspektach nie może zastąpić człowieka. Należy z dystansem podchodzić do proponowanych rozwiązań i weryfikować podpowiedzi. Mimo udoskonaleń pojawia się wiele niedociągnięć, żeby nie powiedzieć błędów.
O tegorocznym kongresie pisaliśmy tutaj: https://forumbranzowe.com/pr/xiv-kongres-stolarki-polskiej-przyszlosc-branzy-budowlanej/
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".