GUS poinformował właśnie, że sprzedaż detaliczna w Polsce w cenach stałych spadła w marcu br. o 9,0 proc. w ujęciu rocznym, a w odniesieniu do lutego br. spadła o 3,3 proc. W stolarce tak źle nie było, ale kolejne miesiące zapowiadają się znacznie gorzej.
Zdaniem analityków Ministerstwa Rozwoju sprzedaż detaliczna w kolejnych miesiącach nadal będzie spadała o 10 proc. Badanie przeprowadzone przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) pokazało z kolei, że w samym marcu spadek dochodów odnotowało już 61 proc. firm. Spadki sprzedaży dotyczą także branży stolarki. W marcu występowały one sporadycznie, jednak już w kwietniu są wyraźne, choć tu nadal realizowane są zamówienia z okresów zimowych promocji. Przedsiębiorstwa sondowane przez CIB w ogromnej większości przewidują dwucyfrowe spadki przychodów w kwietniu, a wiele również wysokie, być może nawet 30-procentowe spadki w maju br.
Wobec przewidywanych spadków sprzedaży wyraźnie uwidocznił się spadek popytu na pracę. Większa jest również skłonność do redukcji zatrudnienia, a w samym kwietniu liczba bezrobotnych wzrosła o 30 tysięcy osób w stosunku do marca. W badaniu PIE aż 32 proc. przedsiębiorców poinformowało o planowanym obniżeniu wynagrodzeń. To nie dziwi, skoro według najnowszych zestawień koniunkturalnych GUS-u aż 17 proc. firm z sekcji „przetwórstwo przemysłowe” uważa, że skutki panującej pandemii mogą zagrażać ich stabilności. Wyraźnie rośnie natomiast sprzedaż internetowa, której udział w sprzedaży detalicznej sięgnął w marcu już 8,1 proc. (wobec 5,6 proc. w lutym). Niestety w niewielkim stopniu dotyczy to branży stolarki budowlanej, gdzie zakup zwieńczony musi być przeważnie usługą i fizycznym kontaktem z ekipą montażową. W tej chwili jest to bariera dla klientów, bardzo istotnie wpływająca na zmianę ich nawyków zakupowych.
Menedżerom branży stolarki najbardziej doskwiera obecnie brak rzetelnych informacji i wiarygodnych opinii o rozwoju sytuacji na tym rynku. Już wkrótce ten stan ma szansę się zmienić, gdyż od przyszłego tygodnia ruszy stały panel badawczy Centrum Analiz Branżowych. Uczestnicy tego panelu co tydzień będą informowani o wielkości sprzedaży na rynku, o liczbie wpływających zamówień oraz nastrojach, jakie panują wśród kadry zarządzającej. Szczegóły tego projektu do uzyskania na stronie CAB: www.cab-badania.pl
Tagi
CABGUSnawyki zakupoweobniżka wynagrodzeńpanel badawczyPIEredukcja zatrudnieniaspadek dochodówsprzedaż detalicznastolarka budowlanaZobacz również
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie”. Sprawdź, jak skutecznie prowadzić marketing i wdrażać nowoczesne oprogramowanie w firmie.
„Gwiazdy Rankingu Buildera” dla branży stolarki
Gwiazdy Rankingu Buildera to zestawienie firm o najlepszej sytuacji finansowej. Kolejna edycja zakończyła się na początku kwietnia 2025 r.
XXXIV Forum 100 – fotorelacja
W ubiegłym tygodniu odbyła się XXXIV edycja Forum 100. Zapraszamy do obejrzenia pierwszej części fotorelacji.