Wakacyjny spadek sprzedaży okien i drzwi

Autor: |Data publikacji:

Niedawne badanie Centrum Analiz Branżowych przeprowadzone wśród ponad setki menedżerów branży stolarki, ujawniło ich prognozę spadków sprzedaży okien i drzwi w II półroczu 2022. Odpowiedzi wobec skali tych spadków wahały się od -40 proc. do kilku procent. Najdalej jednak poszedł szef Press Glassu, Arkadiusz Muś, który w swoim twitterowym wpisie oznajmił, że rynek okien zmniejszył się w kraju o 70 proc. Czy to prawda?

Najnowsze dane GUS dotyczą wyników lipca, a w branży stolarki ten wakacyjny miesiąc należy od lat do słabszych pod względem sprzedaży. Produkcja zespoleń szybowych spadła w tym okresie ilościowo o kilka-kilkanaście procent w stosunku do lipca 2021, ale w okresie od stycznia do lipca sprzedano w naszym kraju taką samą jak w ub. roku ilość zespoleń jednokomorowych. Sprzedaż zespoleń dwukomorowych była w tym okresie nawet o 14 proc. wyższa niż rok wcześniej. Wieszczenie katastrofalnych 70-procentowych spadków nie jest więc tutaj uzasadnione.

Sprzedaż okien w lipcu 2022 była, podobnie jak w przypadku zespoleń, również niższa niż rok wcześniej. W przypadku okien tworzywowych był to spadek 5-procentowy, natomiast w przypadku okien drewnianych i aluminiowych wyniósł on 10 proc. Jednak także w tej grupie wyrobów sprzedaż po siedmiu miesiącach była wciąż wyższa niż w analogicznym okresie roku 2021. Od stycznia do lipca sprzedano o 4,5 proc. więcej niż rok temu okien tworzywowych, o 6 proc. więcej okien drewnianych i aż o 9 proc. więcej okien aluminiowych.

Drugie półrocze br. przyniesie prawdopodobnie spadki, patrząc miesiąc do miesiąca, ale warto pamiętać, że ubiegłoroczna sprzedaż na jesień też była rekordowa. Oceniając więc tegoroczne wyniki sprzedażowe warto porównywać je do przeciętnych wartości lat 2016-2019, a nie do dość nietypowych dla branży lat 2020-2021.

Jeżeli któryś segment stolarki ma się naprawdę martwić tegorocznymi wynikami, to są to producenci drzwi drewnianych. Ich lipcowa sprzedaż była o 22 proc. mniejsza niż rok temu, ale już tylko o 5 proc. mniejsza niż w czerwcu tego roku. Po siedmiu miesiącach producenci drzwi drewnianych sprzedali ich o 11 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021 roku, a perspektyw na poprawę tego wyniku jesienią raczej nie ma. Precyzyjną analizę rynku drzwi w Polsce znaleźć można w najnowszym raporcie CAB. Tak także zaprezentowano prognozę dla rynku drzwi do końca roku 2022 oraz na rok 2023.

Szerzej o rynku stolarki i jego perspektywach na sezon 2023 rozmawiać będziemy na jesiennym Ogólnopolskim Forum Stolarki, które w połowie października odbędzie się w podwarszawskim Ożarowie. Zapisać się na to wydarzenie można już TERAZ.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".