Epidemia koronawirusa przyniosła dużo strat gospodarce, ale pobudziła przedsiębiorców do działania również w tych obszarach, które do tej pory pozostawały niewykorzystane. Jednym z takich obszarów jest internet, gdzie w ostatnim czasie pojawiło się dużo ciekawych webinarów, szkoleń, konferencji i spotkań, także ściśle związanych z naszą branżą.
Na zaproszenie menedżera eksportu Nice Wojciecha Jankowskiego o sytuacji w swoim segmencie rynku opowiedzieli Jeremi Filuś (właściciel firmy Fistal- producenta oraz eksportera ogrodzeń i automatyki), Jakub Wiśniewski (właściciel EsimaRolety – producenta rolet zewnętrznych i moskitier) oraz Marcin Ficek (twórca portalu Montersi.pl – dystrybutora systemów alarmowych, zabezpieczeń posesyjnych oraz automatyki domowej).
Jak powiedział Jeremi Filuś z firmy Fistal z Kostrzyna nad Odrą, w kwietniu sprzedaż spadła o 60 proc. i jest to głównie sprzedaż hurtowa. Jeśli chodzi o zamówienia indywidualne to tutaj, ku zdziwieniu właściciela firmy, nie ma odczuwalnych spadków, jednak ze względu na obawy klientów montażyści nie mogli pracować. Fistal działa też jako deweloper, te umowy które firma miała podpisane na najbliższy czas przepadły, pomimo zaliczek, ponieważ klienci nie otrzymali kredytów. Jeremi Filuś pokusił się również o prognozę na najbliższy czas:
Spodziewam się, 15-30 procentowego dołka, że recesja przyjdzie z opóźnieniem. Produkcyjnie ostatni miesiąc nie był zły, produkujemy na zamówienie i prędzej czy później te napędy się sprzedadzą. Być może to jest czas, by nasi klienci i instalatorzy zwiększyli swoją wiedzę.
W innej sytuacji jest Esima z Dobrcza, produkująca rolety, która od kiedy przeniosła się do nowej siedziby notuje duże wzrosty, a ten rok również nie jest wyjątkiem. Firma sprzedaje w hurcie, przez cały czas lockdownu trwały budowy, dzięki czemu nie ma odczuwalnego spowolnienia. Jedynym problemem z jakim mierzyła się firma w ostatnim czasie były braki kadrowe, głównie z powodu opieki nad dziećmi. Jakub Wiśniewski, który jest właścicielem Esimy, zauważył pewną prawidłowość jeśli chodzi o remonty. Dystrybutorzy, którzy działają głównie z polecenia nie odczuli skutków wirusa, spadki mają ci, którzy bazowali na kliencie z ulicy.
Trochę obawiam się o to, że klienci w dobie kryzysu będą chcieli montować rolety sami, pomijając przy tym ekipy montażowe. My póki co nie docieramy do klientów indywidualnych i nie planujemy sprzedaży internetowej – zakończył właściciel ESIMA.
Głos w dyskusji zabrał także Marcin Ficek, twórca portalu Montersi.pl.
W pierwszym etapie, gdy gospodarka została zamrożona, klienci zareagowali panicznie. Nie trwało to długo, pod koniec miesiąca wszystko zaczęło wracać do normy, a kwiecień zamknęliśmy niedużym spadkiem w porównaniu do roku ubiegłego. Początkowo cała praca odbywała się zdalnie, co było tym łatwiejsze że ostatnio przenieśliśmy się do nowej siedziby. Na magazynie pracowały 3 osoby, żeby w razie zarażenia pozostałe 3 osoby mogły pracować w razie ich nieobecności.
Co ciekawe, w tym momencie Montersi są w stanie realizować nawet więcej zamówień jeśli chodzi o sprzedaż detaliczną, ponieważ trafiają do nich klienci już z konkretnymi zamówieniami, natomiast mniej jest takich którzy jedynie pytają, co nie przekłada się na konkrety.
Twórca portalu Montersi.pl, który ze względów bezpieczeństwa zrezygnował ze szkoleń dla montażystów, podzielił się również swoją opinią na temat nowych form które firmy realizują w sieci:
Dużo naszych partnerów organizuje webinaria, z tego mało osób korzysta, a instalatorów to nie interesuje, ponieważ instalatorzy są w pracy i w tym czasie się nie szkolą, a jeśli zostają w domach to wolą w tym czasie zrobić coś w domu póki jest ciepło. Natomiast duży potencjał widzimy w filmach w formacie Q&A. W ostatnim czasie dużą uwagę zwracamy na relacje zarówno z instalatorami, jak i klientami. Nagraliśmy filmiki pokazując jak dbamy o higienę i bezpieczeństwo podczas montażu, po to by klienci nie obawiali się.
Całe nagranie:
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".