Unia oczekuje rocznych sprawozdań

Red.: |Data publikacji:

„Badanie raportowania zrównoważonego rozwoju. Sprawozdawczość w dobie nowych przepisów” to raport firmy doradczej KPMG. Wynika z niego, że w Polsce coraz więcej podmiotów informuje o swoich działaniach w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Jak wskazują analitycy, 63 proc. największych firm w kraju przygotowuje raport dotyczący tematyki ESG, a 17 proc. poświęca temu miejsce w sprawozdaniach rocznych. Informowanie o tego rodzaju przedsięwzięciach stało się niedawno wymogiem formalnym, wskazanym w unijnej dyrektywie CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Pierwsza sprawozdawczość, według nowych zasad, będzie realizowana za rok obrotowy rozpoczynający się 1 stycznia 2024 lub po tej dacie.

Polityka zrównoważonego rozwoju UE

Kto musi złożyć raport?

Do końca 2024 roku dyrektywą CSRD objętych jest zaledwie 150 firm w Polsce (ogółem w UE – 12 tys.). Od 2025 r. obowiązek dostarczania raportów będzie dotyczył ponad 3,5 tys. polskich przedsiębiorstw, a w całej UE – ok. 50 tys. Jednocześnie nie wszystkie rozpoczną to działanie w tym samym czasie. Harmonogram jest następujący:

  • 2025 r. – termin składania sprawozdań przez spółki, zatrudniające ponad 500 pracowników;
  • 2026 r. – spółki zatrudniające min. 250 osób, z 40 mln euro obrotu lub 20 mln euro sumy bilansowej;
  • 2027 r. – małe i średnie firmy notowane na giełdzie oraz pozostałe firmy.

Raport będzie poddany niezależnemu audytowi, w celu sprawdzenia i potwierdzenia wiarygodności przedstawionych informacji.

Konkurs jako pierwszy sprawdzian

Obecnie jeszcze nie wszystkie przedsiębiorstwa potrafią przygotować raport prawidłowo. Każda może jednak spróbować swoich sił w konkursie „Raporty Zrównoważonego Rozwoju”. Właśnie zakończyła się 17. edycja tego wydarzenia. Zgłosiły do niej raporty również firmy z naszej branży: Fakro, Grupa Kęty i Sanok Rubber Company. Nagrody główne i wyróżnienia zostaną przyznane w październiku  na uroczystej gali na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Zobacz również

Dotacje dla sektora HoReCa szansą dla branży stolarki

Dotacje dla sektora HoReCa szansą dla branży stolarki

Program wsparcia dla branży hotelowo-gastronomicznej to szansa na zamówienia z branży stolarki otworowej i osłon.

Ceny stolarki w sklepach PSB są na stabilnym poziomie

Ceny stolarki w sklepach PSB są na stabilnym poziomie

W marketach należących do Grupy PSB ceny stolarki w maju b.r. są o ok. 1 proc. niższe w porównaniu do roku ubiegłego.

Aluprof uruchomił nowe lakiernie, Szymon Marciniak ambasadorem marki

Aluprof uruchomił nowe lakiernie, Szymon Marciniak ambasadorem marki

Aluprof, producent profili i ślusarki aluminiowej, uruchomił w swoich zakładach 3 lakiernie proszkowe. Ponadto wybrał ambasadora marki.

1