Trzykrotnie dłuższa żywotność pił tarczowych – nowatorskie badanie firmy Porta

Autor: |Data publikacji:

Porta była inicjatorem projektu naukowego dotyczącego modyfikacji pił tarczowych. Efekt tych badań może wpłynąć pozytywnie na rozwój całego przemysłu drzewnego.

Porta uczestniczyła w projekcie naukowym polegającym na implantacji jonów azotu na powierzchnię pił tarczowych. Producent drzwi był także inicjatorem tych badań, w których udział wziął zespół naukowców z Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ) w Świerku i Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW) w Warszawie. Badanie polegało na modyfikacji pił tarczowych stosowanych do obróbki ościeżnic drzwiowych. W implantatorze skierowano na zęby powoli obracającej się piły wiązkę azotu o średnicy kilku centymetrów. Po upływie określonego czasu działanie wznawiano w zmienionej konfiguracji.

Zęby piły tarczowej po pracy z materiałem drewnopochodnym. U góry piła niepoddana modyfikacji, na dole zmodyfikowana tarcza.

Zmodyfikowane w ten sposób tarcze wprowadzano następnie do pracy wraz z piłami bez zmienionej powierzchni. Po zakończonych testach na materiale drewnopochodnym naukowcy ustalili, że na powierzchni modyfikowanej tarczy pojawia się wtórna struktura, zawierająca węgiel amorficzny (pozbawiony struktury krystalicznej). To rodzaj smaru, który pojawia się samoczynnie. Ta substancja była m.in. odpowiedzialna za zmniejszenie tarcia powierzchni tnącej, co jednocześnie wpływa na zwiększenie żywotności tarczy. Naukowcy oszacowali, że dzięki implantacji jonów azotu na powierzchnię pił tarczowych ich żywotność wzrasta trzykrotnie w stosunku do pił bez modyfikacji. Szczegóły na ten temat można przeczytać na stronie NCBJ.

Zobacz również

Velux Polska świętuje 35-lecie

Velux Polska świętuje 35-lecie

W piątek 21 listopada mieliśmy okazję wspólnie z Velux Polska celebrować jubileusz 35-lecia obecności marki na polskim rynku. Wydarzenie, które miało bardzo efektowną oprawę, odbyło się w hotelu Narvil w Serocku.

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Drutex, Krishome i OknPlus to producenci okien najbardziej aktywni w mediach społecznościowych w październiku.

Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”

Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”

13 października 2025 r. w malowniczym Nadleśnictwie Płaska już po raz ósmy odbyła się akcja „Drzewo za drzwi”, organizowana przez firmę CAL.