Zakochać się w kliencie

Red.: |Data publikacji:

Jacek Siwiński, prezes zarządu VELUX Polska, udzielił wywiadu naszemu miesięcznikowi, w którym mówi o nowych okolicznościach w jakich przyszło nam działać, o koniecznej transformacji i konieczności odnalezienia się w nowych realiach. Dużą część tej rozmowy zajął wątek przyszłości sieci sprzedaży i dilerów stolarki. Zdaniem szefa Veluxa oni także muszą na nowo spojrzeć na swoje biznesy i zacząć podążać za potrzebami inwestorów.

Jacek Siwiński - VeluxNie możemy być zakochani w tym co my fajnie robimy, tylko w tym czego chce klient. Jeżeli my będziemy przy każdej decyzji podążać za tym co jest dzisiaj potrzebą klienta, czego on by chciał, co jemu by ułatwiło życie, to to powinien być nasz drogowskaz. Nie to, że fajnie się zorganizowaliśmy i fajnie nam się działa. Nie można się zakochiwać w swoich produktach czy usługach, tylko trzeba się dzisiaj zakochać w kliencie i za nim podążać. Jest to najlepszy drogowskaz rozwojowego i stabilnego biznesu na przyszłość. Popatrzmy choćby na firmy, które bardzo szybko weszły w rozwijający się rynek fotowoltaiki: zaczęły od zera, ale klientom załatwiały wszystko, łącznie z załatwianiem papierków w zakładzie energetycznym. Gdyby tego nie zrobili, to dla klientów bariera wejścia w instalację fotowoltaiczną byłaby duża: bo nie mają pojęcia, nie mają czasu, nie wiedzą jak rozmawiać, co wypełnić itd. Dostawcy fotowoltaiki załatwili to za nich i na tym wygrali. A przecież specyfika dystrybutorów okien dachowych, którzy mają w składach przeważnie szerszy asortyment materiałów budowlanych, jeszcze bardziej to ułatwia, bo mogą obsługiwać projekty termomodernizacyjne kompleksowo.

A co z tymi, którzy mają tylko okna pionowe i drzwi?

Ci powinni pomyśleć o lokalnej kooperacji. Jeśli są to firmy handlowe, które specjalizują się w jednym asortymencie to powinny pomyśleć o współpracy w ramach projektu termomodernizacji budynku z firmami, które mają produkty uzupełniające dla nich i razem podejmować te działania. Powinni nawet rozłożyć między siebie zasoby i koszty, żeby taki projekt wspólnie zrealizować. Na przykład wspólnie doradzać klientom w zakresie skorzystania z dotacji na termomodernizację. Dzisiaj w wielu gminach już powołano komórki, które doradzają mieszkańcom, wypełniają za nich dokumenty, występują o dotacje, itp. Myślę, że wielu z tych klientów nie weszło by w programy dotacji bez takich ludzi, bez kogoś kto ich poprowadzi za rękę przez ten proces. Ci klienci potrzebują rozmowy z kimś, kto się na tym zna, a najlepiej gdy zapewni przy tym realizację całej tej inwestycji. To potwierdza tylko, że jest to dla dystrybucji bardzo duża szansa.

Intensyfikacja procesów wymiany okien i drzwi w polskich domach jest rzeczywiście ogromną szansą dla sieci dilerskich. Sprzyja temu zmodyfikowany program Czyste Powietrze, który umożliwia właścicielom domów ich termomodernizację, niekiedy nawet ze 100-procentową dotacją. Rusza właśnie akcja dotacjenaokna.pl, dzięki której wyedukowani dilerzy stolarki staną się profesjonalnymi doradcami w zakresie pozyskiwania dotacji do wymian okien i drzwi, ale i do termomodernizacji budynków. To oni spowodują, że dynamika wymian stolarki w Polsce przyśpieszy. Pomoże im w tym powstała właśnie Koalicja Termomodernizacji, o której dowiecie się więcej na stronie www.dotacjenaokna.pl .

A całą rozmowę z prezesem Veluxa będzie można przeczytać w grudniowym wydaniu miesięcznika Forum Branżowe. Zachęcamy do prenumeraty.

1