Nowa brama garażowa powinna być łatwa w obsłudze, szczelna i ciepła. Czy może też skrócić czas potrzebny na wjechanie i wyjechanie z garażu?
Otwarcie ręcznej bramy segmentowej czy uchylnej trwa zaledwie kilka sekund. Krócej niż wysiadanie z samochodu i dojście do mechanizmu zamykającego. To czynności szczególnie czasochłonne, gdy brama jest zamykana na wewnętrzny rygiel. Trzeba wtedy dostać się do garażu przez część mieszkalną domu, odryglować i otworzyć bramę, a potem wrócić do auta i wjechać. Żeby zamknąć bramę po zaparkowaniu, znów należy wysiąść z auta, ściągnąć skrzydło bramy na dół i zasunąć rygiel. Mniej czynności wymaga wyjazd z garażu, bo rygiel bramy jest tuż obok samochodu. Po wyjeździe należy zatrzymać auto, wrócić do garażu, by zamknąć bramę, a potem wyjść na zewnątrz przez część mieszkalną. Czas na te czynności nieco się skróci, gdy brama posiada zamek zewnętrzny.
Wyposażenie bramy garażowej w napęd elektryczny
Zainstalowanie napędu elektrycznego eliminuje konieczność wysiadania z samochodu i ręcznego otwierania bramy. Jest to korzystniejsze dla trwałości bramy, bo płynny ruch skrzydła nie powoduje tylu wstrząsów i uderzeń, co przy obsłudze ręcznej. Jednak nie zwiększa się w ten sposób szybkość bramy i nie skraca czas jej otwarcia. W porze zimowej ma to ogromne znaczenie dla oszczędności energii cieplnej. Nawet najcieplejsza brama nie zatrzymuje ciepła, gdy jest otwarta. Podczas wjazdu lub wyjazdu samochodu następuje wymiana nagrzanego powietrza z garażu na zimne z zewnątrz.
Sposobem na zaoszczędzenie energii jest zainstalowanie szybszego napędu. Bramy segmentowe otwierają się przeciętnie w ciągu 20 – 25 sekund. Prędkość napędu zazwyczaj wynosi 12 – 15 cm na sekundę. Jednak na rynku pojawia się coraz więcej napędów szybszych. Dzieje się tak, bo wzrastają wymagania klientów i drożeje energia . Przykładem szybkiego napędu może być JIM.3 ESA Turbo firmy Beninca o prędkości otwierania 26 cm na sekundę. Szybkie napędy proponują również: Novoferm – Novomatic 563 S (17-24 cm/s), Hörmann – Supra Matic (22 cm/s), Normstahl – seria Magic (21 cm/s) oraz Somfy – Dexxo Pro io (21 cm/s).
Prędkość do 20 cm na sekundę osiąga D700HS firmy FAAC oraz SPIN21 firmy NICE. Bramy otwierające się w 8 – 10 sekund już nie są rzadkością. Jak wyliczył jeden z dostawców, szybszy napęd pozwala użytkownikowi zaoszczędzić co najmniej dwie godziny w ciągu roku. Zamiast stać pod bramą i czekać może zająć się czymś pożyteczniejszym.
Dalszą walkę o czas otwarcia zapowiada Nice. W 2018 roku do oferty ma wprowadzić kolejne wyroby z rodziny Nice Hi-Speed – napędy szybkobieżne dla bram garażowych. Mają być szybsze nawet do 60 procent niż proponowane obecnie.
Brama garażowa – co daje jej szybkie otwarcie?
Szybsze otwarcie i zamknięcie oznacza zimą mniejsze straty ciepła. Oszczędnościom energii elektrycznej służy system płynnego dostosowania mocy siłowników do obciążeń bramy oraz przechodzenie w stan czuwania podczas przerw w pracy. Szybkie siłowniki mają regulowany poziom prędkości pracy oraz funkcję łagodnego startu i zwalniania przed zatrzymaniem. Te opcje przedłużają żywotność napędu i bramy.
Siłowniki bram garażowych są przewidziane do umiarkowanej częstotliwości użytkowania, 20-25 cykli (otwarcie-zamknięcie) na dobę. W garażach zbiorczych, gdzie ruch jest zdecydowanie większy, stosowane są wzmocnione konstrukcje bram i napędy przystosowane do intensywnego użytkowania. Specjalnie do tego celu służą bramy uchylne Novoferm Trafimatic. Otwierają się w krótkim czasie ok. 14 sekund, dzięki bardzo mocnemu, hydraulicznemu siłownikowi, połączonemu ze skrzydłem bramy. Inni producenci bram, jak Wiśniowski czy Krispol w garażach zbiorczych stosują bramy w standardzie przemysłowym z napędami nasadowymi, montowanymi bezpośrednio na wale sprężynowym. Do wyboru są siłowniki o różnej mocy, prędkości obrotowej oraz intensywności pracy mierzonej w cyklach na godzinę lub w procentach. Poza standardowymi siłownikami o prędkości liniowej do 20 cm na sekundę, dostępne są szybsze, osiągające ponad 70 cm/s.
Do garaży zbiorczych można zastosować także szybkobieżną bramę segmentową z napędem nasadowym proponowaną przez Hörmanna. Brama HS 5015 PU N składa się z małych – o wysokości 250 mm – stalowych segmentów ocieplonych pianką poliuretanową. Przeznaczona jest do garaży na ponad 100 miejsc parkingowych, 450 cykli pracy na dobę i do 50 cykli na godzinę. Osiąga prędkość otwierania nawet do 1,5 m/s.
Brama garażowa – synchronizacja z bramą ogrodzeniową
Skrócenie czy nawet wyeliminowanie czekania na otwarcie bramy, osiągnąć można także w inny sposób. Wystarczy zsynchronizować otwarcie bramy garażowej z ogrodzeniową lub z nadjeżdżającym samochodem. Do automatycznego otwarcia z wyprzedzeniem najlepiej wykorzystać funkcję geolokalizacji. Jest ona dostępna na przykład w centrali Connexoon firmy Somfy. Dzięki aplikacji zainstalowanej na smartfonie i skonfigurowanej z centralą brama otworzy się kilka sekund przed dojazdem auta do domu i automatycznie zamknie. Chwilę później na smartfona przyjdzie potwierdzenie wykonania zadania.
Mimo, że większość bram garażowych jest obecnie sprzedawana z napędem elektrycznym, zastosowany do niej siłownik często pozostaje anonimowy. A nawet jeśli klient pozna jego nazwę, to niewiele dowie się o parametrach. Pytania o szybkość bramy są jeszcze stosunkowo rzadkie, choć producenci napędów starają się promować nowe rozwiązania. Być może wynika to z faktu, że w salonach sprzedaży rzadko spotyka się na eskpozycji bramę z szybkim napędem. A bez pokazania różnicy trudno zachęcić klienta do wydania większej kwoty. Trwający zaledwie 53 sekundy filmik promujący napęd SupraMatic na kanale youtube Hörmanna mówi wszystko na ten temat.