Rozmowa z Tomaszem Weśniukiem, prezesem zarządu firmy So Easy System
Przed nami Budma 2019. Czy przygotowują państwo coś specjalnego na targi w Poznaniu?
Budma 2019 będzie dla nas pewnego rodzaju kontynuacją tego, co udało się pokazać w roku poprzednim. Wówczas w Poznaniu zaprezentowaliśmy pięć nowych systemów okiennych. Nie była to oficjalna premiera, ponieważ w listopadzie 2017 r. zrobiliśmy huczny Open Day, ale była to dobra okazja do szerszej prezentacji tego przełomowego rozwiązania. Wieść o naszych produktach obiegła branżę i zrobiło głośno o tej premierze. Nasze okna zdobyły mocną pozycję na rynku. Około 70 firm w Polsce zaczęło produkować je w naszym nowym systemie. Jednak słyszeliśmy głosy, że okna są fajne, ale oczekiwane jest uzupełnienia oferty o resztę produktów. Budma to czas premiery tych właśnie nowości, na które czekał rynek.
Może pan zdradzić szczegóły?
To kolejne pięć systemów w ramach rodziny systemu So Easy. W Poznaniu pokażemy je po raz pierwszy. Będą to drzwi wejściowe (panelowe i profilowe) z bardzo ciekawą przekładką termiczną – to nasz kolejny patent. Ponadto drzwi przesuwne, wpisujące się w ideę So Easy: mało widoczne uszczelki, smukłe profile, a do tego bardzo dobre właściwości termiczne. Kolejny system to drzwi harmonijkowe z naszymi autorskimi okuciami. Umożliwiają one stworzenie szerokiego wachlarza wymiarów. No i dwie wisienki na torcie – okna angielskie otwierane na zewnątrz oraz okno skandynawskie obrotowe, które można obrócić o 180 stopni. Bardzo przydatne rozwiązanie przy myciu szyb zewnętrznych. W systemach aluminiowych nikt inny na świecie, o ile mi wiadomo, nie ma takiego rozwiązania.
Zatrzymajmy się przez chwilę na ostatnim produkcie. Czy zastosowaliście w nim jakieś własne okucie?
Kilka osób z branży już widziało te okna i zawsze padało pytanie o okucia. O ile w drzwiach harmonijkowych są to nasze autorskie okucia, to w przypadku okien obrotowych 180 stopni skorzystaliśmy z tych dostępnych na rynku. Wymagały one oczywiście pewnych zmian konstrukcyjnych. Konkurencja też próbowała wprowadzić takie rozwiązania, ale jej się nie udało, a nam tak.
Czy w tym przypadku również najważniejszym przekazem jest krótki czas fabrykacji?
System So Easy stał się synonimem bardzo szybkiej produkcji okien. Dlatego teraz w komunikacji skupiamy się na innych jego atutach, bo argument o szybko składającym się oknie nie jest najistotniejszy dla klienta końcowego. Nasze produkty mają bardzo dobrą izolacyjność termiczną, spełniające najnowsze normy termiczne, a do tego są designerskie, o eleganckim, smukłym wyglądzie. Pół żartem, pół serio można powiedzieć, że szybką fabrykację dajemy producentom stolarki w gratisie, choć oczywiście zdajemy sobie sprawę, jak bardzo ważny jest to aspekt dla naszych klientów. Przy tak dobrej koniunkturze z wykorzystaniem naszego systemu w tym samym czasie można wyprodukować znacznie więcej okien. Wydajność to klucz przy stale rosnących kosztach pracowniczych.
Od prezentacji na Budmie do produkcji premierowych rozwiązań jest jeszcze długa droga?
W tym przypadku nie mamy do czynienia z sytuacją, jaka jest chociażby podczas salonu samochodowego w Genewie. Tam pokazuje się nowe auta, które są zazwyczaj prototypami i nigdy nie wiadomo, czy się pojawią na rynku, czy nie. My prezentujemy produkty, które nie są prototypami – to gotowe systemy. Już podczas targów podamy klientom daty, kiedy będziemy mieć dany produkt w magazynie. Mamy prawie gotową dokumentację techniczną i katalogi, więc pokażemy konkrety.
System So Easy cieszy się dużą popularnością?
Nasi klienci bardzo dobrze przyjęli nowy system okienny So Easy. Jak wspomniałem, wypróbowało go wiele przedsiębiorstw, z czego około 80 proc. stanowiły nowe dla nas. Część z nich związała się już z nami na dłużej. Czekają też bardzo na drzwi i to będzie rewolucja.
WSPÓŁPRACA Z DECEUNINCK
W styczniu świat obiegła informacja o współpracy So Easy BVBA z Deceuninck. Możemy poznać jej szczegóły?
To współpraca joint-venture. Deceuninck to gracz z pierwszej trójki światowej w branży systemów z PCW. Ma globalny obraz tego, co się dzieje w branży i jakie są obecne światowe trendy. Warto z tego skorzystać.
Bardzo wysoką notą firma oceniła nasze nowe produkty. Gdy jej przedstawiciele zobaczyli system drzwi stwierdzili, że doskonale uzupełnia ich markę i bardzo chętnie podejmą z nami współpracę, m.in. promując te produkty w swojej sieci sprzedaży. To świeża sprawa, więc będziemy na bieżąco informowali o rozwoju sytuacji. Wiadomo już teraz, że nasze firmy mogą się mocno uzupełniać.
Jak bardzo?
Wiązanie się z taką firmą nie oznaczało, że potrzebujemy zastrzyku gotówki. Umowa jest długofalowa, która nam daje znaną na wielu rynkach markę, a im produkty aluminiowe w ich sieci sprzedaży. Współpracę tę określam jako wejście do ekstraklasy. Skoro taka firma zdecydowała się na współpracę, to oznacza, że jesteśmy wiarygodnym partnerem. Deceuninck ma ogromne doświadczenie i wiedzę w zakresie PCW, a my dysponujemy tym samym w systemach aluminiowych . Mamy duży wzrost w Polsce – w porównaniu do roku poprzedniego, przy ciągle rosnącej grupie odbiorców. Widzę również miejsce na nasze nowe produkty w Polsce. W długofalowej strategii planowaliśmy działać bardziej globalnie, więc trafiliśmy pod odpowiedni adres, a w tym przypadku to grupa Deceuninck. Nowi partnerzy są obecni nie tylko w Europie, ale również chociażby w Turcji czy w obu Amerykach.
NOWE RYNKI
Pewne doświadczenie z Ameryką So Easy System już jednak ma…
To prawda. Nasze systemy So Easy zakorzeniły się również na rynku amerykańskim, ponieważ jeden z polskich klientów kupił od nas systemy do badań w instytucie amerykańskim za blisko 100 tys. zł. Wiem, że badania zakończyły się wynikiem pozytywnym i obecnie ten partner dostarcza stolarkę na bazie tych rozwiązań.
W ostatnich dniach sfinalizowaliśmy ustalenia z kolejną firmą z USA, skłonną badać okna na bazie naszych systemów. To bardzo ciekawa rynkowo odpowiedź na propozycję systemu So Easy. To także bardzo interesująca historia: skontaktował się z nami Amerykanin, specjalizujący się w sprzedaży stolarki wąskoprofilowej, który obejrzał na YouTube naszą relację z Open Day. Dostrzegł potencjał, dlatego zapytał, czy bylibyśmy w stanie zaprojektować dla niego system wysokich, wąskoprofilowych drzwi. Ten człowiek ma w Stanach bardzo ciekawe i imponujące zarazem realizacje. Otrzymał przy okazji próbki okien SET i choć na początku nie wpasowywały się w jego strategię biznesową, to wkrótce zaczął zadawać wiele szczegółowych pytań odnośnie do So Easy. Wysłaliśmy mu też okna. Proszę sobie wyobrazić, że architekci z firm współpracujących z nim zapoznali się z naszym systemem, przeanalizowali również wyniki badań europejskich. Efekt jest taki, że kilku współpracujących z nim architektów uwzględniło już nasz system w swoich projektach. Widziałem wizualizacje i jestem pod wrażeniem.
Nowe produkty, nowi klienci… Czy wyrobicie się z produkcją?
To jest pytanie, które sobie zadawaliśmy. Mamy dokładne analizy, znamy nasze moce produkcyjne i na dwa najbliższe lata wystarczą. Nie jest tajemnicą, że mamy doskonałą lakiernię i część wolnych mocy produkcyjnych wykorzystujemy na świadczenie usług zewnętrznych, w tym również dla naszych konkurentów. W pewnym momencie będziemy po prostu to ograniczać w związku z dynamiką sprzedaży naszych produktów. Ponadto mamy duże możliwości rozwoju, bo dysponujemy terenami do rozbudowy zakładu. Bierzemy to również pod uwagę. To jednak temat na 2020 r.
WZROSTY I PLANY
Jaki był 2018 r. dla So Easy System i jak zapowiada się rok 2019?
Dla nas to był bardzo dobry rok. Wzrost sprzedaży sięgnął ponad 30 procent. Jeśli chodzi o dział badawczo-rozwojowy to przygotowaliśmy szereg bardzo dobrych, nowych produktów. Myślę, że w tym roku dynamika sprzedaży będzie jeszcze lepsza. Wszystko zależy oczywiście od makroekonomii, ale jestem optymistą. W ofercie brakuje nam jeszcze nowych fasad i ogrodów zimowych – te pomysły już są w fazie projektowania. W kolejnym etapie chcemy wprowadzić produkty typu „minimal frames”. Byłaby to nowa linia, ale w planie nie na ten rok.
Dziękuję za rozmowę
Dziękuję i przy okazji serdecznie zapraszam do naszego stoiska podczas targów Budma w Poznaniu. Będzie to okazja, by szczegółowo poznać nowe produkty, które właśnie tam będą miały swoją premierę.