Mikołaj Placek, prezes Grupy Oknoplast, ogłosił na konferencji prasowej przejęcie pakietu kontrolnego w hiszpańskiej spółce produkującej okna tworzywowe. Jest to przykład nowej strategii zdobywania udziałów na rynkach zagranicznych przez polskich gigantów okiennych.
.. dokonaliśmy czegoś, czego nikt z rodzimych przedsiębiorstw jeszcze nie zrobił. Wchodzimy na rynek hiszpański, jednak inaczej niż do tej pory to robiliśmy. Rozpoczynamy strategiczną współpracę z firmą Ampuero, będącą największym producentem okien PVC w Hiszpanii – powiedział prezes Placek. – Ampuero to hiszpańska firma rodzinna z 45-cio letnim doświadczeniem i obrotami na poziomie 155-160 mln zł. Mogą pochwalić się własną siecią sprzedaży oraz udziałami w rynku na poziomie 10%. Ampuero ma ogromne ambicje. Pomimo posiadania statusu lidera branży stolarki otworowej PVC w Hiszpanii wciąż widzi bardzo duży potencjał rozwoju. Firma ma plan zdobycia jeszcze większej części rynku, w czym pomóc ma Grupa OKNOPLAST.
Współpraca ta da obu stronom bardzo wiele. Ampeuro wnosi ogromne doświadczenie w zakresie współpracy z dużymi dystrybutorami, jak również digitalizacji produkcji. Javier, Prezes Ampuero to osoba o świetnym zrozumieniu biznesu tożsamym z naszym. Wiem, że idziemy w jednym kierunku, a plany mamy naprawdę ambitne. Wzajemne poznawanie się, badanie swoich potencjałów oraz negocjacje współpracy trwały rok. Wchodząc na nowe rynki kluczowe jest ich zrozumienie, poznanie specyfiki, wymagań oraz oczekiwań klientów. Dzięki naszemu partnerstwu znacznie skróciliśmy sobie ten proces.
Wybór Ampuero jest nieprzypadkowy. Zdobycie pozycji lidera, jak wynika z naszych doświadczeń, zajmuje ok. 10 lat. Teraz chcieliśmy to robić szybciej. Ampuero ma najbardziej rozpoznawalną markę. Będziemy chcieli sprzedawać też na Portugalię i Francję, a potem dzięki niej wejść na rynki Ameryki Południowej.
Przejęcie hiszpańskiego lidera rynku stolarki tworzywowej nie jest całkiem nowym sposobem na ekspansję na tamtejszym rynku, gdyż kilka lat wcześniej podobny krok wykonała spółka Mercor. W roku 2008 przejęła ona hiszpańskiego lidera zabezpieczeń p-poż., firmę Tecresa, dzięki czemu rzeczywiście zaistniała nie tylko na rynku hiszpańskim, ale też portugalskim oraz francuskim. Podobny kierunek zainteresowań zapowiada prezes Placek i z pewnością warto przyglądać się postępom Oknoplastu na Półwyspie Iberyjskim, bo sukcesy mogą zainspirować podobną aktywność na innych rynkach. Nasz serwis na pewno będzie to relacjonować.