Inteligencja branżowa

Autor: RK |Data publikacji: 2019-04-24

Najnowsze badania czytelnictwa przeprowadzone przez Bibliotekę Narodową potwierdzają niechęć wielu rodaków do czytania dłuższych tekstów. 25 proc. Polek i 45 proc. Polaków deklaruje wprost, że nie lubi czytać. Raport potwierdza natomiast, że 54 proc. spośród nas nie przeczytało w ub. roku ani jednej książki, 37 proc. przeczytało co najmniej jedną książkę, ale aż 9 proc. z nas czyta regularnie, co najmniej 7 książek rocznie.

Aż 17 proc. Polaków ma na półkach w swoich domach więcej niż 100 książek (też książek kucharskich i podręczników szkolnych!). Ale przecież książka to nie jedyne źródło wiedzy. Chociaż 83 proc. spośród nas nie czyta ani książek ani dłuższych tekstów w formie elektronicznej (internet, e-book, audiobook..), to jednak 17 proc. czyta je! To nie jest mało, przy założeniu, że owe 17 proc. to jest nowa klasa inteligencka w naszym kraju, sięgająca nie tylko po literaturę, ale też po kulturę wyższą: teatr, muzykę poważną czy ambitne kino. 17 proc. w 40-milionowym narodzie to niemal 7 milionów ludzi!!  Jak na elitę intelektualną, to aż nadto!

fot. Invado

Jeśli przez ten pryzmat spojrzymy na elitę naszej branży, jaką stanowią jej menedżerowie, to obraz jest bardzo pozytywny. Z badań KFcati*, przeprowadzonych pod koniec ub. roku wynika, że aż 80 proc. z nich czytuje coś więcej niż raporty, bilanse i zestawienia sprzedażowe. 65 proc. menedżerów deklaruje czytanie czasopism branżowych, a 58 proc. artykułów w branżowych portalach. Kolejne 46 proc. pogłębia swoją wiedzę w mediach społecznościowych typu Facebook, Instagram czy LinkedIn.

badania KFcati wynika, że ok. 20 proc. menedżerów branży stolarki regularnie czytuje co najmniej jedno czasopismo i jeden serwis internetowy poświęcony oknom, drzwiom lub bramom. Na tle badań ogólnopolskich to bardzo dobry wynik, co najmniej dwukrotnie wyższy niż średnia krajowa. Ale też przyznać trzeba, że nasi menedżerowie to nie są ludzie przeciętni, bo przecież to oni tworzą elitę intelektualną naszej branży. Operator maszyny czy montażysta okien nie musi wychodzić poza swoje codzienne czynności (choć może!), ale menedżerowi nie wypada nawet stać w miejscu. Bo w zarządzaniu kto się nie rozwija, ten zostaje z tyłu. Kto nie czyta, ten wie mniej niż inni.

Raport Biblioteki Narodowej „Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku” pokazuje, że wykształciła się w polskim społeczeństwie warstwa inteligencji, której liczebność, mierzona ilością przeczytanych lektur, jest od kilku już lat niezmienna. Badania czytelnictwa wśród menedżerów branży stolarki potwierdzają, że w ogromnej większości jest to elita intelektualna tej branży, wchodząca w skład polskiej inteligencji. Bez ich zwyczaju czytania z pewnością nie byłoby też sukcesów polskich okien, drzwi i bram.

*badanie KFcati “Czytelnictwo mediów branżowych wśród menedżerów branży stolarki” w całości dostępne jest nieodpłatnie dla Abonentów naszego serwisu.