Rozmowa z Mariuszem Megierem, Dyrektorem Zarządzającym Orgadata East Europe Sp. z o. o.
Jak zmieniła się firma od momentu jej założenia? Co według Pana najlepiej ilustruje ewolucję Orgadata?
Orgadata zaczynała działalność w 1999 roku jako niewielki startup w Niemczech, którego głównym celem było stworzenie intuicyjnego i kompleksowego narzędzia do projektowania i produkcji stolarki otworowej. Dziś jesteśmy międzynarodową firmą z ponad 650 pracownikami i obecnością na wielu rynkach, w tym w Europie Wschodniej. Ewolucję firmy najlepiej ilustruje rozwój naszego flagowego produktu – programu Logikal, który od prostego narzędzia do kalkulacji stał się zaawansowaną platformą integrującą cały proces produkcyjny, od projektowania po automatyzację sterowania maszynami.
Firma od początku stawiała na innowacyjność. Jakie były kluczowe momenty technologiczne w historii Orgadata, które miały największy wpływ na jej rozwój?
Kilka momentów miało fundamentalne znaczenie dla naszej ścieżki rozwoju. Nasza elastyczność okazała się kluczem do sukcesu. Po pierwsze, otworzyliśmy się na współpracę z wieloma systemodawcami. Ponadto zamiast kupna programu, zaproponowaliśmy jego dzierżawę. Używane przez nas rozwiązania już wtedy pozwalały na elastyczne dopasowanie licencji programu, do aktualnych potrzeb klientów. Po drugie, przejście z prostych kalkulacji materiałowych na pełen cyfrowy model tworzonej konstrukcji i integrację procesów produkcji. Po trzecie, otwarcie się na współpracę z producentami maszyn, automatyki drzwiowej i okuć oraz wdrożenie technologii BIM. Po czwarte, wprowadzenie Logikal MES, który umożliwia cyfrowe zarządzanie produkcją i podgląd wszystkich operacji w czasie rzeczywistym i ostatnio wprowadzone na rynek rozwiązanie SimplyTag do przechowywania danych zleceń, wspierające proces posprzedażowej obsługi klientów. Innowacyjność pozostaje dla nas kluczowa.
Jak ocenia Pan obecny poziom cyfryzacji w polskich firmach zajmujących się produkcją okien, drzwi i fasad? Jakie korzyści przynosi wdrożenie nowoczesnych narzędzi, takich jak Logikal, w procesie produkcyjnym? Czy może Pan podzielić się przykładami, jak jego zastosowanie wpłynęło na efektywność firm korzystających z tego rozwiązania?
Wieloletnie doświadczenie w branży uświadomiło mi, że polscy producenci mają aspiracje do rozwoju i z reguły są otwarci na inwestycje. Chcą inwestować, żeby oszczędzać. Polska branża stolarki otworowej jest bardzo dynamiczna i innowacyjna, ale poziom cyfryzacji w firmach wciąż jest zróżnicowany. Duże przedsiębiorstwa często już w pełni korzystają z zaawansowanych systemów, natomiast w mniejszych firmach nadal widzimy pewną ostrożność w inwestowaniu w nowe technologie. Pokazujemy naszym klientom, że Logikal pozwala im na eliminację błędów, optymalizację kosztów oraz przyspieszenie całego procesu – od projektowania po finalną produkcję. Dzięki takiej inwestycji przedsiębiorstwo zwiększa wydajność i jednocześnie lepiej wykorzystuje posiadane zasoby, w efekcie zwiększa swoją konkurencyjność na rynku. Przykładem może być firma, która po wdrożeniu programu Logikal zredukowała czas realizacji projektów o 30%, ograniczając jednocześnie liczbę błędów i wielkość odpadów materiałowych.
W swoich wypowiedziach często podkreśla Pan znaczenie Przemysłu 4.0 dla branży. Jakie konkretne rozwiązania w tym zakresie oferuje Orgadata i jakie widzi Pan perspektywy ich rozwoju w najbliższych latach?
Przemysł 4.0 to nie tylko trend, ale realna potrzeba, szczególnie w naszej branży. Orgadata oferuje kompleksowe rozwiązania umożliwiające cyfrową transformację – od projektowania po produkcję. Logikal MES to przykład rozwiązania, które pozwala firmom zarządzać produkcją w sposób bardziej efektywny, transparentny i zorganizowany. W przyszłości widzę nasz dalszy rozwój w kierunku sztucznej inteligencji, integracji IoT (Internet of Things, przyp. red.) oraz analityki predykcyjnej, które pozwolą jeszcze lepiej optymalizować procesy produkcyjne.
W 2023 roku Orgadata wprowadziła usługę SimplyTag oraz system Logikal MES. Jakie były reakcje klientów na te nowości i jakie korzyści mogą one przynieść producentom stolarki otworowej?
Reakcje były bardzo pozytywne, usłyszeliśmy wiele słów uznania od producentów, którzy zdecydowali się wdrożyć te rozwiązania. SimplyTag pozwala na gromadzenie informacji dotyczących każdego wyprodukowanego elementu, wspiera serwis i obsługę posprzedażową, które mają ogromny wpływ na relacje producent-klient końcowy. Logikal MES umożliwia transparentność procesów produkcyjnych, daje pełną nad nimi kontrolę, co przekłada się na zwiększenie wydajności produkcji. Klienci szczególnie doceniają możliwość redukcji przestojów i co za tym idzie optymalizację kosztów wytworzenia.
Pierwsza wersja programu Logikal powstała ponad 25 lat temu. Jak na przestrzeni lat zmieniły się potrzeby użytkowników, które wpłynęły na rozwój tego narzędzia?
Od momentu powstania pierwszej wersji Logikal minęło ponad 25 lat, a przez ten czas potrzeby użytkowników znacząco ewoluowały. W początkowym okresie kluczowe było przede wszystkim wsparcie podstawowych procesów projektowania i zamawiania elementów stolarki otworowej oraz możliwość przesyłania danych do piły i centrów obróbczych. Z biegiem lat wzrosło zapotrzebowanie na bardziej zaawansowane funkcje, takie jak integracja z systemami ERP i magazynowymi. Pojawiały się też coraz bardziej zaawansowane urządzenia i maszyny automatyzujące procesy produkcyjne. Spowodowało to dalszy rozwój programu w tych dwóch obszarach.
Branża stolarki otworowej również dynamicznie się rozwijała, co wymusiło dostosowanie programu Logikal do nowych standardów i technologii, szczególnie w zakresie przyspieszenia wycen oraz możliwości udostępnienia programu dla partnerów handlowych producentów. Obecnie użytkownicy oczekują nie tylko dokładnych kalkulacji i optymalizacji produkcji, ale także intuicyjnego interfejsu, elastyczności w konfiguracji oraz integracji z systemami BIM.
W odpowiedzi na te zmiany Logikal przeszedł wiele aktualizacji, wprowadzając m.in. moduły do szybkiej wyceny, inteligentne funkcje konfiguracji konstrukcji czy rozszerzone możliwości importu i eksportu danych. Wszystkie te innowacje miały na celu uproszczenie pracy użytkowników i zwiększenie efektywności całego procesu projektowania i produkcji.
Czy Orgadata podjęła działania, aby wspierać swoich klientów w ciągu ostatnich dwóch lat, które to przyniosły wiele wyzwań dla branży budowlanej?
Od zawsze jesteśmy dobrze znani z wysokiej jakości obsługi naszych klientów. W tym trudnym czasie podjęliśmy szereg inicjatyw, które pomogły użytkownikom naszych rozwiązań bezpiecznie i szybko dopasować się do zmieniających się warunków. Na przykład wprowadziliśmy rozwiązania umożliwiające pracownikom zdalną pracę, a także aktywnie wspieraliśmy naszych klientów zdalnymi szkoleniami i doradztwem, aby pomóc im przejść przez okres niepewności. Niezmiennie angażujemy się również w pomoc naszym klientom na Ukrainie, oferując im specjalne warunki wspierające ich codzienne działania.
Jakie są strategiczne cele Orgadata na najbliższe lata? Czy planowane są kolejne innowacje lub rozszerzenie oferty produktowej? Jakie technologie mogą być kluczowe dla rozwoju programu Logikal w najbliższej dekadzie i w jego przyszłych wersjach?
Przyszłość programu Logikal to jeszcze większa integracja z technologią BIM, sztuczna inteligencja wspierająca procesy wyceny i komunikacji z klientem końcowym, optymalizacja projektów w zakresie optymalizacji kosztów oraz rozwój narzędzi pomagających unikać błędów w produkcji. Naszym celem jest także dalsza automatyzacja procesów produkcyjnych oraz rozwój technologii opartych na AI i IoT.
Jakie trendy i zmiany przewiduje Pan w branży stolarki otworowej w Polsce i Europie Wschodniej w najbliższych latach?
Przewiduję dalszą automatyzację procesów w przedsiębiorstwach, rozwój inteligentnych systemów fasadowych oraz rosnące znaczenie zrównoważonego budownictwa i ekologicznych materiałów.
Integracja z Forterro: Orgadata rozpoczęła nową współpracę z Forterro i stworzyła „Forterro Windows & Doors”. Jakie korzyści przyniesie ta integracja dla klientów i partnerów biznesowych?
Integracja z Forterro pozwoli nam na jeszcze lepsze wykorzystanie wspólnych zasobów i rozwój nowych rozwiązań wykorzystujących obecne doświadczenia Forterro oraz jeszcze lepszą obsługę klientów na rynkach międzynarodowych.