Ekologia zwiększy sprzedaż stolarki

Red.: |Data publikacji:

Maksymilian Miros, główny analityk Centrum Analiz Branżowych będzie bohaterem wywiadu okładkowego najnowszego numeru miesięcznika Forum Branżowe. Opowie w nim o badaniach rynku stolarki, o precyzji prognoz, czy o przyszłości dystrybucji stolarki. Poniżej bardzo ciekawy wątek ekologii w kontekście branży stolarki. Zachęcamy do lektury.


Paweł Gregorczyk: Europejski Zielony Ład może okazać się game changerem dla naszej branży. Jeżeli rzeczywiście rządy krajów UE, w tym także oczywiście Polski, będą intensywnie wspierać termomodernizację budynków, to popyt na stolarkę w znacznym stopniu wzrośnie. Czy to może zmienić nam proporcje pomiędzy eksportem a sprzedażą krajową, czy jednak przez to, że to wsparcie będzie w całej Europie, to status quo zostanie zachowane?

Maksymilian Miros: To z pewnością pozwoli zwiększyć sprzedaż na każdym rynku, także na rynku polskim. Niekoniecznie zaburzy to proporcje, które teraz funkcjonują, natomiast zdecydowanie otwiera to nam nowe możliwości sprzedaży i to zarówno wzrostu liczby sprzedawanych okien jak i wzrostu ich wartości. Tutaj możemy mówić zarówno o wpływie dyrektyw unijnych i programów termomodernizacyjnych poszczególnych krajów, które właśnie w tej chwili są opracowywane a nawet i w niektórych przypadkach wdrażane, natomiast innym bardzo istotną kwestią jest też coraz bardziej istotny aspekt środowiskowy dla klientów, którzy zwracają uwagę na te kwestie i podejmują wysiłek wymiany stolarki niezależnie od tego, czy korzystają z programów czy nie.

Innymi słowy programy będą według mnie wspierały klientów indywidualnych, będą pozwalały sfinansować ten niemały przecież koszt wymiany stolarki, natomiast nie będzie to jedyny stymulant. Podejrzewam że to będzie raczej środek uzupełniający i wspierający decyzję niż wywołujący tę decyzję. Nie znamy jeszcze szczegółów tych programów, więc nie wiemy precyzyjnie, jaki będzie ich wkład w koszt wymiany stolarki dla inwestorów z poszczególnych krajów (będzie to też zresztą zróżnicowane). Przypuszczam natomiast, że dzięki właśnie tym programom będziemy mogli zaoferować w podobnej cenie jeszcze wyższy poziom stolarki – programy te będą zatem wspierały sprzedaż.

PG: Już niemal dekadę temu, w 2012 roku podczas Forum 100 przewidywaliście, że wkrótce standardem staną się przeszklenia o współczynniku Ug w przedziale 0,5-0,6. Skorzystaliście chyba z wehikułu czasu, że trafiliście w punkt?

MM: Stawiamy pewne tezy i weryfikujemy je badaniami, ale te tezy są efektem rozmów z naszymi partnerami – producentami i dostawcami materiałów do produkcji stolarki, które następnie poddajemy głębszej analizie i dalszym badaniom. Faktycznie wynikało w tamtym okresie z naszych badań, że w tym kierunku rynek będzie się rozwijał. Postawiliśmy zresztą dosyć odważną wówczas tezę, za wcześnie jeszcze żeby ją zweryfikować, a mianowicie że w okolicach 2035 roku wszystkie okna w Polsce będą miały parametr Uw nie większy niż 0,8 W/m2K. Oczywiście to jest dosyć ambitny cel, natomiast widać że kwestie oszczędzania energii, a nawet bardziej ambitnie produkowania energii, nie tracą na znaczeniu. Zupełnie inaczej są obecnie komunikowane okna. Nie są one już sprzedawane jako okna cztero-, pięcio-, sześcio-, czy ośmiokomorowe – teraz sprzedawane są okna o odpowiednich parametrach. Cały czas aspekty oszczędzania energii są bardzo istotne dla klientów i też bardzo często wykorzystywane przez producentów i sprzedawców.

PG: Zestawienie stolarki z ekologią silnie wybrzmiało podczas Ogólnopolskiego Forum Stolarki w 2019 r. w Nadarzynie. Ze sceny kilkukrotnie mówiono o tym, że nie da się skutecznie oszczędzać energii w budynkach, a zatem redukować emisję CO2, bez nowoczesnej stolarki, o bardzo dobrych parametrach. Prezentowane wówczas w ramach Wystawy Innowacji produkty również to udowadniały. Czy zatem ekologia może być głównym powodem zmian technologicznych i napędzania innowacji w naszej branży? 

MM: W ostatnich latach tak to się odbywało i wszystko wskazuje na tym, że również w kolejnych ekologia będzie wiodącym czynnikiem wokół którego będzie rozwijała się stolarka otworowa. Oczywiście nie zapomnijmy o bezpieczeństwie i innych aspektach które odpowiadają na potrzeby klientów, natomiast najważniejsza była, i w najbliższych czasach będzie kwestia oszczędzania energii, być może również jej produkcji. Polityka europejska wspiera to podejście i je promuje dlatego trudno sobie wyobrazić, żeby akurat ta kwestia straciła na znaczeniu. Nie żyjemy w próżni i ludzie z branży mają szerokie kontakty, w tym również ze światem pozabranżowym. My sami również oczywiście bazujemy nie tylko wyłącznie na tym, co się dzieje w naszej branży. Bacznie śledzimy programy rządowe, zalecenia i dyrektywy europejskie na ten temat i to jest dla nas bardzo duże źródło inspiracji, jeśli chodzi o badanie tych trendów właśnie w obrębie stolarki.

PG: Powiedziałeś, że dla klientów ważny jest obecnie aspekt ekologiczny przy zakupie stolarki. Pojawia się pytanie, czy to nie jest chwilowa moda? Czy zaraz im się nie odwidzi i nagle najważniejsza będzie kolorystyka ram, albo kształt klamek? Czy można badać tego typu oczekiwania klientów i na ile są one stałe?

MM: Można to badać i to oczywiście robimy i to nie tylko w Polsce, ale także w różnych krajach europejskich. Kwestie ekologiczne i kwestie estetyczne to  aspekty które się ze sobą zupełnie nie gryzą. Klienci poświęcają dużo uwagi obu wątkom. To właśnie kwestie estetyczne sprawiają, że mamy taką różnorodność powłok okiennych, duże przeszklenia i okna wielkogabarytowe. To wszystko idzie natomiast w parze z kwestiami ekologicznymi i widać w naszych badaniach, że klienci to właśnie cenie, estetyce i przede wszystkim parametrom termicznym poświęcają najwięcej uwagi. Inwestorzy zazwyczaj nie kupują okien myśląc o dbaniu o naszą planetę, myślą raczej o zasobności swoich portfeli i o tym, ile dzięki dobrym oknom zaoszczędzą. A że to idzie w parze z oszczędzaniem energii, czyli z działaniami proekologicznym, to tylko na plus.

PG: Podczas pierwszego OFS Online w 2020 r. była jednak mowa o tym, że i to może się zmienić. Młodsze pokolenia są znacznie bardziej odpowiedzialne ekologicznie, więc ich wybory konsumenckie będą determinowane tym, czy dany produkt jest zielony, czy nie.

Aspekt ten będzie coraz bardziej istotny. Z naszych dotychczasowych badań na rynku polskim wynika, że aspekt działań proekologicznych firm, czy ekologicznych opakowań produktów jest w dalszym ciągu istotny dla niewielkiej grupy klientów, ale myślę że to będzie się zmieniało w najbliższym czasie. Pytałeś przed chwilą, czy zmiany preferencji da się zaobserwować. Myślę że za kilka lat będziemy widzieli w tym aspekcie dużą zmianę – za niedługo to młode pokolenie nabierze przecież siłę nabywczą.

Rozmawiał: Paweł Gregorczyk

Więcej na temat badań rynku stolarki oraz prognoz na najbliższe lata przeczytają Państwo w rozmowie z Maksymilianem Mirosem w kwietniowym numerze miesięcznika Forum Branżowe.

Tematy ekologii oraz dystrybucji stolarki będą też szeroko omawiane podczas Ogólnopolskiego Forum Stolarki 2021 Online. Zapisz się już dziś na to największe wydarzenie branży stolarki w tym roku. Rejestracja jest bezpłatna.

 

1