Rozmowa z Piotrem Szlakowskim, dyrektorem zarządzającym i członkiem zarządu VBH Polska.
W ubiegłym roku objął pan stanowisko dyrektora zarządzającego i członka zarządu. Jakie były pana priorytety w pierwszych miesiącach?
Z jednej strony otrzymałem ogromny kredyt zaufania od VBH Holding, który jest właścicielem VBH Polska, z drugiej natomiast stanąłem przed zadaniem utrzymania i dalszego rozwijania firmy, która od ponad 30 lat funkcjonuje na polskim rynku jako lider w sprzedaży szeroko rozumianych komponentów do stolarki otworowej.
Priorytetem było dla mnie jak najszybsze poznanie specyfiki działania firmy – od procesów operacyjnych, po lokalne struktury. VBH Polska to organizacja o rozbudowanej, dziewięciooddziałowej strukturze, z dwoma magazynami centralnymi oraz z mniejszymi magazynami lokalnymi. Jednym z moich pierwszych zadań było odwiedzenie wszystkich tych miejsc, poznanie zespołów, zrozumienie ich specyfiki pracy i lokalnych wyzwań. Ludzie to największa wartość naszej firmy – to oni budują relacje z klientami, tworzyli i tworzą VBH Polska. Bez ich codziennego zaangażowania, wiedzy i lojalności nie bylibyśmy w miejscu, w którym jesteśmy dziś. Chciałbym im serdecznie podziękować za wkład w rozwój firmy VBH.
Z drugiej strony staram się cały czas identyfikować obszary, które można usprawnić, co w dłuższej perspektywie czasu powinno przełożyć się na jeszcze lepsze działanie całej organizacji. VBH to firma z ogromnym kapitałem w postaci wieloletniego doświadczenia, a moim zadaniem jest go pielęgnować i rozwijać.
VBH Polska to firma z ugruntowaną pozycją, ale ostatnio obserwujemy sporo zmian. Jakie zaszły transformacje?
Zmiany zachodzą na dwóch płaszczyznach. Pierwsza z nich to zewnętrzna, widoczna dla naszych klientów i dostawców. Przede wszystkim znacząco rozbudowaliśmy infrastrukturę magazynową. W Tarnowskich Górach w zeszłym roku oddaliśmy do użytku magazyn o powierzchni prawie 2,5 tys. m². Obiekt został od podstaw zaprojektowany i zbudowany według naszych wymagań, wraz z pełną infrastrukturą logistyczną.
Równolegle w Warszawie, w sierpniu 2024 roku, przeprowadziliśmy się do nowej siedziby przy ulicy Rzecznej. Obecnie magazyn centralny w Warszawie ma powierzchnię blisko 8 tys. m² i również został stworzony pod nasze potrzeby, a dodatkowo wyposażony jest w instalację fotowoltaiczną, co zmniejsza zużycie energii. Towarzyszy mu nowoczesne biuro. Cała przeprowadzka była ogromnym wyzwaniem, ale udało nam się zrealizować ją bez zakłóceń w codziennym funkcjonowaniu firmy – nasi klienci nie odczuli żadnych uciążliwości związanych ze zmianą siedziby spółki. Te inwestycje są dowodem naszej stabilnej sytuacji finansowej oraz długofalowej strategii rozwoju VBH Polska, wspieranej konsekwentnie przez właściciela firmy.
W sferze wewnętrznej również przeprowadzamy szereg ważnych projektów. Największym z nich jest wdrożenie nowego systemu ERP, które zakończy się pod koniec 2025 roku. Ta zmiana jest dla nas kluczowa, ponieważ pozwoli jeszcze sprawniej funkcjonować i lepiej odpowiadać na potrzeby rynku. Kolejnym projektem jest system elektronicznego obiegu dokumentów. Naszym celem jest znaczące ograniczenie użycia papieru, co wpisuje się w działania proekologiczne, a jednocześnie usprawni procesy administracyjne. Trzeci duży projekt to modernizacja sklepu internetowego simteq.pl.
Jak te inwestycje wpływają na współpracę z klientami i partnerami biznesowymi?
Jako firma handlowa, oferujemy szeroki wachlarz rozwiązań, często bardzo konkurencyjnych, a nasza działalność opiera się na precyzyjnym odpowiadaniu na potrzeby klientów oraz wymagania rynku. Dlatego inwestycje w zaplecze magazynowo-logistyczne były dla nas kluczowe.
Nowe przestrzenie pozwoliły zwiększyć pojemność składowania, co oznacza, że jeszcze lepiej możemy pełnić rolę magazynu pośredniego dla klientów. W praktyce wielu partnerów traktuje nasze magazyny jak własne zaplecze – przechowujemy dla nich towary i dostarczamy je w odpowiednim momencie, często bezpośrednio pod konkretne zlecenia produkcyjne. Dzięki temu możemy jeszcze szybciej, sprawniej i bardziej elastycznie reagować na zmieniające się potrzeby naszych odbiorców.
Dodatkowo inwestycje w nowe systemy IT przełożą się na poprawę komunikacji i przyspieszenie procesów administracyjnych. Przepływ informacji wewnętrznej będzie teraz jeszcze bardziej płynny i bezpieczny, co z pewnością usprawni naszą pracę i pozytywnie wpłynie na jakość obsługi klientów.
Jakie działania podejmuje VBH, by wspierać producentów stolarki jeszcze skuteczniej?
VBH Polska od lat stawia na kompleksowe wsparcie producentów stolarki, nie ograniczając się wyłącznie do dostarczania produktów. Bardzo dużą wagę przykładamy do rozwijania kompetencji doradczych i technicznych. Dysponujemy wysoko wykwalifikowanym zespołem handlowców, którzy na co dzień pozostają w bliskim kontakcie z klientami, oferując im wsparcie w doborze optymalnych rozwiązań. Ponad to, naszą wyjątkową siłą jest grupa trzynastu doradców technicznych, specjalizujących się w obszarach związanych z produkcją i montażem stolarki. To wszechstronne doradztwo techniczne obejmuje zarówno etap przed sprzedażą (np. dobór rozwiązań, projektowanie), jak i wsparcie posprzedażowe (szkolenia, serwis, wdrażanie nowych technologii). Doradcy techniczni nie tylko pomagają klientom optymalizować procesy produkcyjne, lecz także wskazują nowe trendy i pomagają wdrażać innowacyjne rozwiązania, które zwiększają konkurencyjność producentów stolarki.
Czym jeszcze VBH Polska wyróżnia się na tle konkurencji?
VBH Polska to przede wszystkim firma o globalnym zasięgu, wyróżniają nas kompleksowe podejście do obsługi klienta i elastyczność w działaniu. Naszą siłą jest nie tylko szeroka i rozbudowana oferta, obejmująca wiele produktów, systemów i rozwiązań od różnych dostawców, ale także ich dostępność na terenie całego kraju. Mamy dziewięć oddziałów oraz sieć przedstawicieli handlowych, dzięki którym docieramy do każdego klienta, niezależnie od jego wielkości czy lokalizacji. Obsługujemy zarówno największe fabryki, jak i małych przedsiębiorców. Klientów traktujemy równo – każdy jest dla nas ważny.
Wyróżnikiem jest również zespół – ponad 200 wykwalifikowanych pracowników, których unikalne doświadczenia i stabilność zatrudnienia budują trwałe relacje z klientami. Dodatkowo, każdy z naszych oddziałów dysponuje lokalnym magazynem, co przyspiesza realizację dostaw. W obszarze logistyki łączymy własne zasoby transportowe ze współpracą z profesjonalnymi firmami spedycyjnymi i kurierskimi, co zapewnia nam dużą elastyczność i możliwość szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby klientów.
Podsumowując, VBH Polska to połączenie doświadczenia, rozbudowanej sieci sprzedaży, indywidualnego podejścia do klienta, silnego zaplecza logistycznego i wyjątkowego zespołu specjalistów. Dzięki temu jesteśmy niezawodnym partnerem dla producentów i montażystów stolarki otworowej w całym kraju.
W jakim kierunku będzie rozwijana oferta VBH Polska?
Obok produktów znanych dostawców rozwijamy własne marki: greenteQ i profiteQ. Dostarczają one dodatkowe rozwiązania, komplementarne do głównej oferty i są jednocześnie idealnym uzupełnieniem produktów renomowanych marek, a co najważniejsze są bardzo dobrze postrzegane na rynku. W dalszym ciągu stawiamy na prawidłowy montaż stolarki, głównie oparty na naszych markach własnych, który promujemy podczas cyklicznych szkoleń dla naszych klientów. Dodatkowo promujemy rozwiązania systemów przesuwnych, w tym sterowanych napędami elektrycznymi. W ofercie znaleźć również można systemy kontroli dostępu, bazujące na zamkach motorycznych połączonych z czytnikami linii papilarnych lub/oraz klawiaturami. To przyszłość naszej branży i chcemy być jej częścią.
Jakie są najważniejsze cele firmy na rok 2025 i kolejne?
Nasze najważniejsze cele koncentrują się na dalszym umacnianiu pozycji VBH Polska jako zaufanego i solidnego partnera dla producentów i montażystów stolarki. W obliczu bardzo trudnej sytuacji rynkowej, którą obecnie w naszej branży odczuwamy szczególnie mocno, naszym priorytetem jest zapewnienie naszym klientom dostępu do najlepszych komponentów produkcyjnych oraz wsparcia technicznego tak aby oni sami mogli się skupić na tym co dla nich najważniejsze: pozyskiwanie zleceń produkcyjnych, produkcja i sprzedaż stolarki. Jeśli nasi klienci będą się rozwijać, my będziemy rozwijać się i umacniać naszą pozycję razem z nimi.