Branża stolarki lubi pomagać

Red.: |Data publikacji:

Jak wynika z badań instytutu Kantar Millward Brown z 2017 roku, w Polsce w akcje charytatywne częściej włączają się duże przedsiębiorstwa, zatrudniające 250 i więcej pracowników (65%). Co ciekawe, najwięcej działań tego typu podejmują firmy z przewagą kapitału zagranicznego (66%). Może to wynikać z tego, że w wielu zachodnich krajach społeczna odpowiedzialność biznesu często traktowana jest jako nieodłączny element strategii firmy i działanie, którego oczekują konsumenci.

Ten nacisk ze strony konsumentów, jak twierdzi wielu ekspertów, zwiększa się także i w Polsce i ma coraz większy wpływ na lojalność klienta wobec marki. Coraz więcej firm, które podejmują tego typu działania nie tylko z potrzeby niesienia pomocy czy poczucia odpowiedzialności. Bywają to także działania podejmowane w ramach budowania wizerunku, które przynoszą wymierne korzyści, takie jak zwiększona konkurencyjność, czy większe zaangażowanie pracowników.

Jak pisze Barbara Szczęsna w publikacji „Wspólna Odpowiedzialność. Rola marketingu” wydanej pod skrzydłami Forum Odpowiedzialnego Biznesu:

Czy odpowiedzialność społeczna ma zatem przełożenie na korzyści ekonomiczne? Liczby wskazują, że tak rzeczywiście jest.  (…) Biznes zwiększając swoje bezpieczeństwo operacyjne i reputacyjne, może jednocześnie wkroczyć na nowe obszary konkurowania o lojalność odbiorcy. Jest to szczególnie istotne dla firm, których konkurencyjna polityka cenowa osiąga ostatnie granice opłacalności, a wyróżnienie się innowacyjną ofertą staje się coraz trudniejsze wobec mnożących się nowych kategorii produktowych i usługowych. Należy liczyć się z tym, że zmiany postaw konsumenckich dotkną już wkrótce także Polski rynek, na którym CSR traktowany bywa wciąż w kategoriach dobrowolnego działania, mniej strategicznego, częściej natomiast komunikacyjnego. (…) Czy CSR ma na celu zwiększenie sprzedaży? Oczywiście. Jednak nie kosztem konsumenta, ale z korzyścią dla każdej ze stron w ramach budowania wspólnej wartości. 

Mówienie o korzyściach dla darczyńcy jest w wielu kręgach tematem tabu – niesłusznie. Działania, które przynoszą realne korzyści obu stronom są przede wszystkim łatwiejsze do długofalowego utrzymania, gdyż nie wyczerpują tak bardzo zasobów darczyńcy. Niekiedy i dla samego beneficjenta ważne jest, że może coś zaoferować w zamian, posiada kartę przetargową i poczucie sprawczości. Poza tym, kreowana przez angażujące się firmy moda na bycie społecznie odpowiedzialnym i wspomniany nacisk konsumentów aktywizuje także przedsiębiorstwa, które podejmują takie działania wyłącznie ze względu na korzyść wizerunkową. Jest to rzeczywiście dość przykre, ale jeśli zdystansujemy się od tego zjawiska emocjonalnie możemy zauważyć, jest ono jak najbardziej pozytywne. Kolokwialnie mówiąc, nacisk społeczny sprawia, że nawet „złe” korporacje zaczynają robić dobre rzeczy. A w ostatecznym rozrachunku, zainwestowane w cel charytatywny pieniąze nie zmieniają swojej wartości w zależności od intencji darczyńcy.

Jest też kolejny powód, dla którego warto głośno i jasno komunikować tego typu działania – dobry przykład ma ogromną moc. Obserwując innych, którzy działają w szczytnym celu sami wyrabiamy w sobie wrażliwość społeczną i potrzebę pomagania.

Zapytaliśmy przedstawicieli branży jaką prowadzą działalność charytatywną,  społeczną. Jesteśmy poruszeni odzewem i tym, z jak szczerym zaangażowaniem i pasją przedstawiciele firm opowiadali nam o ich działaniach. Wiele przedsiębiorstw czuje odpowiedzialność za swoje miasto i sąsiedztwo angażując się w swoim środowisku, inni wybierają akcje ogólnopolskie. Realizują cele prozdrowotne, charytatywne czy ekologiczne.

Głośno ostatnio było o prezesie Drutexu, Leszeku Gierszewskim, który otrzymał tytuł Honorowego Obywatela Bytowa jako przedsiębiorca, pracodawca, filantrop, społecznik i promotor miasta. Przeczytacie o tym TUTAJ. Gierszewski był inicjatorem akcji „Jesteśmy Razem. Pomagamy!”. To wspólne przedsięwzięcie polskiego biznesu, który zjednoczył siły w walce z pandemią COVID-19. Dotychczas w jej ramach przekazano pomoc o wartości ponad 50 milionów złotych.

Pisaliśmy już także TUTAJ o zaangażowaniu Fakro w akcję pomocy w Bejrucie. Firma chętnie angażuje się charytatywne. W 2018 roku firma pomogła rodzinie Lubasów z Brudzowic (woj. śląskie), któa straciła w pożarze dom. Firma postanowiła pomóc w jego odbudowie przekazując potrzebne do wykończenia remontu okna dachowe. W 2019 przekazali markizy dla oddziału pediatrycznego szpitalu w Nowym Sączu.

Pisaliśmy TUTAJ o udziale Kolbudu w akcji Ławeczka i TUTAJ o akcji firmy Vito.

Aluprof przekazuje przyłbice dla personelu medycznego

Ostatnio, w związku z pandemią, Aluprof wyprodukował 12 tys. sztuk przyłbic by wesprzeć najbardziej potrzebujące szpitale i placówki medyczne w całym kraju. Na co dzień firma pomaga w organizacji Akcji Krwiodastwa. Dołączyła także do kampanii edukacyjnej „Dobry Montaż oraz Czyste Powietrze”, która promuje między innymi modernizację termiczną budynków. Wraz z grupą Kęty wspierają największą w Polsce edukacyjną kampanię ekologiczną “Zielona Ręka”.  Firma promuje akcję Rower Pomaga, w ramach której przejechane przez uczestników kilometry dzieci z domów dziecka otrzymują wymarzone rowery.

W podobną akcję zaangażowali się pracownicy APA. Wzięli udział w Poland Business Run, który ma na celu zebranie funduszy na pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową, szczególnie po amputacjach.

Dormakaba w czerwcu wzięła udział w akcji #obiaddlamedyka i ufundowała 300 obiadów dla lekarzy, ratowników medycznych i pielęgniarek z poznańskiej służby zdrowia. Niedawno firma przekazała samozamykacze do drzwi wewnętrznych do pomieszczeń pierwszego w Tarnowie hospicjum stacjonarnego. Chętnie odpowiada na prośby partnerów i klientów o wsparcie różnych działań, niedawno wysłała dary rzeczowe, takie jak piłki dmuchane, do ośrodka, który zajmuje się rehabilitacją dzieci niepełnosprawnych.         

Wspieranie instytucji opieki to cel, który wyznaczył sobie Gealan. Firma na stałe współpracuje z wybranym domem dziecka, przykładowo pomagając w organizacji świąt czy urodzin wychowanków. Wspierają także dom opieki dla seniorów.

Ciekawy sposób na pomaganie znalazły firma G-U i Ela-compil. Drużyny pracowników tych firm rozegrały ostatnio… turniej piłkarzyków stołowych. W nagrodę zwycięska drużyna wybrała cel charytatywny, na który przeznaczyła ufundowaną przez obie firmy nagrodę. Decyzją zwycięskiego tramu G-Uieniądze zasiliły konto siepomaga.pl należące do Olka chorego na SMA. Poza tym firma włączyła się w ogólnoświatową walkę z koronawirusem, przekazując Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu zestaw do dekontaminacji.

Również nietypowy i bardzo świadomy ruch wykonała firma Geze, która świętując Boże Narodzenie 2019/2020 postanowiła wesprzeć międzynarodową organizację Plant-for-the-Planet angażując to w swoich klientów. Firma w ramach świątecznego prezentu posadziła  200 000 drzew. Geze podkreśla, że działanie to było inspirowane zasadami zrównoważonego rozwoju i ma na celu równoważenie nieuniknionych emisji CO2 poprzez sadzenie drzew. Klienci i partnerzy Geze otrzymali list noworoczny ze spersonalizowanym certyfikatem posadzenia drzewa.

Maco należy do grona firm, które skupiają się na działaniach lokalnych – wspiera schronisko dla zwierząt Gliwicach – mieście, gdzie znajduje się polska siedziba firmy.

Niezwykle aktywna lokalnie jest firma Pol-Skone. Może ona poszczycić się niezwykle długą listą inicjatyw, które wsparła finansowo lub rzeczowo (przekazując drzwi i okna). Wśród beneficjentów są Domy Dziecka, szpitale, szkoły, fundacje i parafie, na przykład PCK Warszawa, Dom Dziecka przy ulicy Pogodnej w Lublinie, Caritas Archidiecezji Lubelskiej czy Stowarzyszenie Monar.

Na wspieranie lokalnej społeczności decyduje się także firma Urban działająca na terenie Żar. Systematycznie wspiera tamtejsze Hospicjum i Zespół Szkół Specjalnych. Firma ostatnio zakupiła klimatyzator dla Oddziału Kardiologicznego w Wojskowym Szpitalu w Żarach, gdzie już od pewnego czasu działa już oprogramowanie sfinansowane przez firmę.

Zakładanie Ogrodu Edukacyjnego fundacji alterEco, wspieranej przez Winkhaus

Winkhaus podjął wspólną akcję z Fundacją Alter Eko, która miała na celu zachęcanie do budowy Ogrodów Edukacyjnych. Ponadto od 25 lat firma wspiera Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Rydzynie, jest też partnerem Fundacji Duda, pomaga studentce historii sztuki Michalinie. Pracownicy prowadzą wiele akcji wolontaryjnych, są to między innymi:sadzenie lasu, zbiórki zabawek dla szkoły specjalnej, zbiórki książek dla bibliotek szkolnych zbiórki naczyń dla noclegowni i wiele innych.

 

 

1