5 pomysłów jak wykorzystać wydarzenia na LinkedInie

Red.: |Data publikacji:

LinkedIn oferuje wiele ciekawych opcji pomagających promować zarówno siebie, jak i swoją działalność lub firmę. Jedną z nich jest możliwość tworzenia wydarzeń. Na pierwszy rzut oka mogą się one kojarzyć z tymi, do których przywykliśmy korzystając z Facebooka. Jest to dobry trop, jednakże charakter obu portali jest zgoła odmienny, a wykorzystanie opcji “wydarzenia LinkedIn” może przynieść zupełnie inne efekty. Przyjrzyjmy się bliżej tej funkcji.

Przede wszystkim LinkedIn jest medium skierowanym do profesjonalistów. Raczej nie znajdziemy na tym kanale zabawnych memów, fake’owych eventów czy przypadkowych postów, które nie mają sprecyzowanej idei poza czystą rozrywką. Każde z podejmowanych działań ma określony cel, a co za tym idzie – ma w założeniu przynosić zamierzony efekt.

Poprzez stworzenie oraz zrealizowanie “wydarzenia” możemy odnieść korzyści na kilku płaszczyznach biznesowych. Wszystko zależy bowiem od przyjętych założeń. Jakie cele możemy zatem osiągnąć?

– wzrost świadomości marki wśród internautów,

– korzyści wizerunkowe – budowa pozycji eksperta,

– pozyskanie nowych informacji kontaktowych (tzw. leadów),

– wzrost sprzedaży produktów i usług.

Przykładowo, tworząc wydarzenie dotyczące pojawienia się nowej usługi w firmie, możemy zrealizować wszystkie wyżej wymienione elementy. Poprzez jego promocję zwiększamy zasięg informacji o naszej firmie, prezentując wiedzę specjalistyczną budujemy pozycję eksperta, następnie za sprawą zapisów na event otrzymujemy nowe leady, a ostatecznie stwarzamy okoliczność sprzedażową dla pozyskanej wcześniej grupy odbiorców. Eventy na LinkedIn możemy organizować i monetyzować praktycznie w każdej branży. Choć obecnie najczęściej wykorzystują je branże szkoleniowe i marketingowe,  to nie ma przeszkód, by ten rodzaj promocji zaczęły realizować firmy z branży budowlanej, architektonicznej czy wnętrzarskiej. Poprzez wydarzenia możemy prezentować nowe linie produktowe, innowacyjne funkcjonalności danych rozwiązań, szkolić podwykonawców i kontrahentów z nowości technicznych, prezentować nietypowe zastosowania dla wykorzystywanego sprzętu lub po prostu edukować potencjalnych klientów prezentując im korzyści wynikające z zastosowania danego rozwiązania w ich firmie.

Organizując wydarzenie na LinkedIn planujemy dotrzeć do jak największej grupy potencjalnie zainteresowanych osób. Są to najczęściej przedstawiciele konkretnej branży lub sektora rynku. Same wydarzenia można  jednak podzielić na klika typów:

1. Wydarzenie dotyczące webinaru

Forma umożliwiająca wysłuchanie interesującego wykładu bez konieczności wychodzenia z domu, dojeżdżania, specjalnego przygotowania itp. stała się bardzo atrakcyjna, ponieważ pozwala zaoszczędzić czas, pieniądze lub brać udział w wydarzeniach, które np. z powodów logistycznych lub zastosowanych obostrzeń sanitarnych bywały poza naszym zasięgiem.

Sama transmisja odbywa się na zewnętrznej platformie, a tylko niektóre firmy mogą prowadzić transmisje live na LinkedIn, jednakże muszą najpierw spełniać określone standardy, o których więcej można przeczytać w tym miejscu.

Do prowadzenia webinaru warto się skrupulatnie przygotować i spróbować dokonać estymacji potencjalnej liczby uczestników. To, jak rozbudowana będzie nasza publiczność, może wpłynąć na wybór platformy. Należy też dobrze poznać możliwości, które oferują  narzędzia transmitujące (np. opcje komentowania/zadawania pytań, udostępniania ekranu, podziału na pokoje itd.). Wśród najpopularniejszych aplikacji, służących do prowadzenia transmisji, możemy wymienić: WebinarJam, ClickMeeting, GetResponse, Livestorm, Cisco Webex, Zoom, Microsoft Teams czy Google Meet.

Webinary mogą mieć rozmaitą tematykę! Począwszy od naukowych, poprzez popularno-naukowe, informacyjne, prelekcje, aż po spotkanie z ciekawą osobą w formie wywiadu lub rozmowy. Bardzo często mają one charakter sprzedażowy – na koniec danego wykładu prowadzący prezentuje ograniczoną w czasie ofertę. Jeżeli transparentnie przedstawiamy, w jakim celu ma się odbyć spotkanie, to możemy sobie pozwolić na takie działania. W przeciwnym wypadku odbiorca może poczuć się oszukany i odnieść wrażenie, że próbuje mu się „wcisnąć” produkt bądź usługę.

2. Wydarzenie dotyczące szkolenia

Innym, popularnym rodzajem wydarzeń na LinkedIn są szkolenia. Odbywają się one zarówno online, jak i stacjonarnie. Tak, jak w przypadku webinarów, decydującą kwestią jest określenie grupy docelowej. Wybierając tego typu platformę należy pamiętać, jaka jest specyfika portalu. Próżno tu szukać szkolenia z układania płytek łazienkowych czy technik wykonywania izolacji poziomej, ponieważ LinkedIn skupia wokół siebie innych odbiorców – jego użytkownicy to w większości osoby, które nie wykonują pracy fizycznej. Wszelkie biznesowe kwestie są tutaj jednak mile widziane.

3. Wydarzenie dotyczące premier

Kolejnym przykładem wykorzystania wydarzeń na LinkedIn są premiery. Pod tym hasłem kryje się bardzo dużo możliwości, a dostosowanie tej opcji do biznesowych potrzeb ogranicza jedynie nasza kreatywność. Premierę można zorganizować zarówno dla wydanej książki, nakręconego filmu, jak również nowego produktu firmy lub wprowadzonej usługi. Warunek jest jeden – musimy zainteresować użytkownika portalu lub pokazać mu wyraźną korzyść z wzięcia udziału w wydarzeniu. Pamiętajmy, że na eventy może zawitać też nasza konkurencja, sprawdzając, co się dzieje u innych usługodawców.

4. Wydarzenie stacjonarne

Opcja ta dotyczy eventów odbywających się w przestrzeni fizycznej – konferencji branżowych, zlotów, targów czy kongresów. W odróżnieniu od eventów internetowych proporcja osób, które „biorą udział w wydarzeniu” do tych, które faktycznie się na nim pojawią jest znacznie większa. Jeżeli nie jest to wydarzenie biletowane, ciężko będzie nam określić realną liczbę uczestników (osobiście stosowałem metodę – od liczby osób zarejestrowanych online na wydarzeniu odejmij 60%). Warto poczynić rozeznanie, by określić podatność konkretnej branży na tego typu eventy. Wydarzenia stacjonarne mają jedną, dość oczywistą wadę – ich organizacja jest droższa i bardziej wymagająca. Komunikacja prowadzona wokół takich inicjatyw na LinkedIn powinna w największym stopniu skupić się na zapowiadaniu oraz promowaniu przedsięwzięcia, a następnie krótkich relacjach w trakcie jego trwania oraz na obszernym podsumowaniu na koniec. Warto pochwalić się publicznie wynikami – oczywiście jeśli frekwencja dopisała.

5. Wydarzenie lokalne i globalne

Komunikację wdrażaną poprzez wydarzenia na LinkedIn, możemy prowadzić na wielu płaszczyznach, w obrębie rozmaitych tematów. Ważne, aby zadać sobie pytanie czy prowadzona przez nas kampania jest skierowana lokalnie, np. do mieszkańców danego miasta lub kraju czy globalnie – z zasięgiem międzynarodowym. Jest to bardzo istotne rozróżnienie, ponieważ po zdefiniowaniu celu trzeba się go konsekwentnie trzymać. Należy dobrać odpowiedni język prowadzenia eventu, dostosować jego czas (strefy czasowe) oraz właściwie dopasować prelegentów (zadbać o ich kompetencje językowe lub zapewnić tłumaczenie).

Wymienionych 5 pomysłów na wykorzystanie wydarzeń tworzy nieskończenie wiele możliwości ich modyfikacji i dostosowania pod nasz własny produkt czy rynek. Najistotniejszymi elementami zawsze pozostanie odpowiednie dobranie grupy docelowej, język komunikacji, popyt na dane dobro/usługę oraz świadomość celu, który przyświeca organizacji eventu.

Autor: Piotr Ciebiada – Head of Social Media w Tower Group, od 8 lat związany z kampaniami na Facebooku. Absolwent Politechniki Łódzkiej, specjalista ds. płatnych reklam oraz trener z zakresu mediów społecznościowych. Prywatnie działacz w organizacjach pozarządowych i fan twórczości J.R.R. Tolkiena.

1