20,7% – o tyle wzrósł eksport okien i drzwi z Polski do USA. Stolarka w liczbach #3

Autor: |Data publikacji:

Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Centrum Analiz Branżowych, w pierwszym kwartale 2024 roku polscy producenci stolarki otworowej odnotowali bardzo dobre wyniki sprzedażowe w Stanach Zjednoczonych.

Eksport do USA okien i drzwi z Polski w pierwszym kwartale 2024 roku wzrósł o 20,7% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku. Wartość sprzedanych produktów stolarki od stycznie do marca 2024 r. wyniosła 23,9 mln euro. Znaczny wzrost eksportu do USA sprawił, że kraj ten znalazł się w pierwszej dziesiątce najważniejszych rynków zbytu dla polskich producentów.

eksport do USA
Źródło: M. Miros, prezentacja z konferencji Forum 100, Warszawa 2024 r.

Stany Zjednoczone nie należą do głównych rynków eksportowych dla polskich producentów stolarki, jednak są najistotniejszym pozaeuropejskim odbiorcą naszych wyrobów. Według danych przedstawionych na Forum 100 eksport okien i drzwi z Polski w 2023 roku był zdominowany przez rynki europejskie. Niemcy były największym odbiorcą, importując stolarkę o wartości 1,082 mln euro, mimo spadku o 10% w porównaniu z rokiem poprzednim. Kolejne miejsca zajęły Włochy (588 mln euro, +24%) oraz Francja (365 mln euro, -3,2%). Mimo że USA były na 9. miejscu z importem na poziomie 97 mln euro, to ich udział w polskim eksporcie stolarki dynamicznie rośnie, co widać po odnotowywanych wynikach. W 2021 roku kraj ten znajdował się w drugiej dziesiątce zestawienia kierunków eksportowych, z wartością sprzedaży na poziomie 40 mln euro (+13% w stosunku do roku 2020). Rok 2022 był przełomowym sezonem, ponieważ wartość eksportu do USA wzrosła dwukrotnie, osiągając wartość 80 mln euro. Rok 2023 roku również zanotował znaczący, bo aż 21,6% wzrost.

Eksport do USA – szczegółowe dane eksportowe w I kwartale 2024 roku

Jeżeli chodzi o sprzedaż w poszczególnych segmentach, ze względu na rodzaj materiału przedstawia się to następująco:

  • okna i drzwi aluminiowe za 10,5 mln EUR (+71,8% r/r),
  • okna i drzwi z PCW za 9,1 mln EUR (+5,9% r/r),
  • okna i drzwi drewniane za 2,2 mln EUR (-18,3% r/r),
  • okna i drzwi stalowe za 2 mln EUR (-13,2% r/r).

Najbardziej imponujący wzrost odnotowano w segmencie okien i drzwi z aluminium, który wyniósł aż 71,8% r/r, co przełożyło się na wartość eksportu równą 10,5 mln euro. Ten wzrost sprawił, że po raz pierwszy w historii eksport okien i drzwi aluminiowych do USA przewyższył eksport produktów z PCW, który wzrósł o 5,9% i wyniósł 9,1 mln euro. Natomiast eksport okien i drzwi drewnianych oraz stalowych do USA odnotował spadki, odpowiednio o 18,3% i 13,2% r/r. Wartości te wyniosły 2,2 mln euro i 2 mln euro.

Producenci eksportujący swoje wyroby do USA często podkreślają, że swoje produkty kierują do tzw. segmentu premium, co może się pokrywać z preferencjami konsumentów, poszukujących nowoczesnych i trwałych rozwiązań, w co z pewnością wpisuje się stolarka aluminiowa. Z drugiej strony, spadki w eksporcie wyrobów drewnianych oraz stalowych mogą sugerować konieczność rewizji strategii i dostosowania oferty do zmieniających się potrzeb rynku.

Jak w szczegółach wyglądał eksport okien w ujęciu ilościowym do poszczególnych krajów, w tym do USA dowiesz się z najnowszego opracowania przygotowywanego przez Centrum Analiz Branżowych. Raport „Rynek okien w Polsce” edycja 2024 będzie dostępny jeszcze w czerwcu.

1