W tym roku obchodzimy 15-lecie obecności Polski w Unii Europejskiej. W tym czasie nasz kraj zmienił się pod wieloma względami, także w branży stolarki otworowej. Po 15 latach obecności Polski w Unii Europejskiej eksport okien i drzwi wzrósł siedmiokrotnie.
W 2004 r. Polska wstąpiła do Unii Europejskiej. Minęło właśnie piętnaście lat od tego momentu, więc to dobry moment na małe podsumowanie. W tym okresie nasz kraj zmienił się pod wieloma względami, w tym przede wszystkim gospodarczym.
Spójrzmy na branżę stolarki otworowej. W 2004 r. wartość eksportu okien i drzwi z Polski wynosiła zaledwie 313 mln euro. W roku 2018 wartość eksportu wyniosła już 2,1 mld euro. To siedmiokrotny wzrost! Takie dane podaje Centrum Analiz Branżowych. W 2004 r. wartość produkcji okien i drzwi w Polsce wynosiła 1,2 mld euro, natomiast w 2018 r. to kwota ok. 3,75 mld euro.
Jeśli chodzi o podsumowanie dla całego kraju, to warto zwrócić uwagę na kwoty dotacji, które do nas wpłynęły. Ministerstwo Finansów podało, że po 15 latach członkostwa w UE mamy bardzo korzystny bilans finansowy przepływów między Polską a UE. W okresie od 2004 r. do marca 2019 r. z unijnego budżetu pozyskaliśmy 163,7 mld euro, wpłacając jednocześnie do tego budżetu 53,7 mld euro. Oznacza to, że otrzymaliśmy ponad trzykrotnie więcej niż wpłaciliśmy, a bilans netto wynosi niemal 110 mld euro.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".