Stolarka otworowa: branża dwóch prędkości?

Autor: PG |Data publikacji: 2019-04-11

Choć polska branża stolarki okienno-drzwiowej od kilku lat bije kolejne rekordy produkcji i za niedługo może dogonić czołowe rynki europejskie, to zaczyna być wyraźnie dostrzegalne jej rozwarstwienie. O tym niepokojącym zjawisku informowało wczoraj Centrum Analiz Branżowych podczas spotkania Forum 100.

Polska branża stolarki otworowej stale rośnie i jak przewiduje Maksymilian Miros, analityk Centrum Analiz Branżowych, w ciągu kilku najbliższych lat jest w stanie dogonić cztery wiodące rynki europejskie (niemiecki, włoski, francuski, brytyjski) pod względem wartości produkcji. Gdy produkcja w Europie w ciągu 5 lat  wzrosła o 12 proc., w Polsce w tym okresie odnotowano niemal 4-krotnie większy wzrost dynamiki produkcji. Jak informowaliśmy wczoraj, 2019 r. również zapowiada się obiecująco, a polska branża stolarki ma szansę pobić kolejne rekordy (więcej na ten temat TUTAJ).

Okazuje się jednak, że choć polska branża stolarki okienno-drzwiowej rośnie, to coraz bardziej dostrzegalne jest jej rozwarstwienie. Duże, nastawione na eksport firmy rozwijają się bardzo szybko i często odnotowują imponujące wzrosty sprzedaży. Na drugim biegunie są mniejsze firmy oraz mikroprzedsiębiorstwa, skupione głównie na sprzedaży krajowej, które zaczynają tracić rynek lub całkowicie z niego znikają. Jak wynika z danych Centrum Analiz Branżowych, aż 40 proc. firm z branży stolarki otworowej nie zwiększyło sprzedaży w 2018 r.!

To zjawisko nie powinno mieć wpływu na największe firmy z branży, których ekspansja eksportowa pozwoli zachować wzrosty w 2019 r. Może ono jednak budzić niepokój u dostawców dla branży stolarki otworowej, którzy obsługują przede wszystkim mniejszych producentów. Dla części przedstawicieli branży kolejne lata mogą być zatem okresem pełnym wyzwań.

XXII spotkanie klubu Forum 100 odbyło się 10 kwietnia 2019 r. w Pałacu Lubomirskich w Warszawie. Forum 100 to prestiżowy, nieformalny klub biznesowy, skupiający menedżerów ponad 100 największych firm branży stolarki budowlanej, którego celem jest dążenie do poprawy warunków działalności gospodarczej poprzez wymianę informacji, opinii oraz doświadczeń.

 

Zobacz również

Oknoplast wypuszcza na rynek Prismatic

Oknoplast wypuszcza na rynek Prismatic

Oknoplast w połowie lipca wypuści na rynek nowe,premierowe okno - Prismatic. Od 17 czerwca rozpoczęła się kampania reklamowa promująca nowe okno.

Inwido: rosną przychody z e-commerce

Inwido: rosną przychody z e-commerce

Inwido ze Szwecji, właściciel m.in. Sokółki, zanotowało w pierwszych trzech miesiącach wzrost sprzedazy o 4 proc. W kanale e-commerce wzrost był o 33 proc.

Warema kupuje Anwis

Warema kupuje Anwis

Warema podpisała umowę kupna 100 proc. udziałów firmy Anwis z Włocławka. W ciągu najbliższych 6 miesięcy Anwis będzie należał do Waremy.