W całych Niemczech w 2023 roku sprzedano o 1,5 mln mniej jednostek okiennych. Jednak dwa kraje związkowe odnotowały wzrost.
Liczba jednostek okiennych sprzedanych w Niemczech w 2023 roku spadła o 10,2 proc. Ten trend objął zarówno budownictwo mieszkaniowe, jak i niemieszkalne. Spadek liczby oddanych budów wyniósł odpowiednio -16,9 proc. oraz -8,6 proc.
Sprzedaż okien w segmencie nowego budownictwa spadła o 13,1 proc., a w segmencie renowacji o 7,7 proc. Z regionalnego badania InterConnection wynika, że w 2023 roku wielkość sprzedaży wyniosła 3,1 mln sztuk. Natomiast w 2022 r. było to 15,4 mln.
Wyniki w ujęciu regionalnym
Analitycy wzięli pod uwagę nie tylko wielkości w skali całego kraju, ale też przyjrzeli się wynikom w poszczególnych landach, miastach, a także powiatach. Jak się okazuje 17 proc. wolumenu rynku okiennego przypada na 10 największych miast.
Wzrost w segmencie nowego budownictwa mieszkaniowego odnotowały jedynie Brandenburgia (+7,3 proc.) i Turyngia (+4,6 proc.). Jednak, jak zaznacza InterConnection, wynika to głównie z opóźnienia w realizacji projektów budowlanych. W przypadku nowego budownictwa niemieszkalnego niekorzystna sytuacja najbardziej odbiła się na Szlezwiku-Holsztynie (-26,0 proc.), zaś najmniej ucierpiała Brema (+11,0 proc.). Z kolei w segmencie renowacji wzrostem mogą wykazać się jedynie Berlin (+3 proc.) i Saara (+1,7 proc.). Najmniejszy spadek ze wszystkich analizowanych segmentów dotyczył remontów obiektów niemieszkalnych (-4,1 proc.).
Według raportu cztery kraje związkowe: Bawaria, Nadrenia Północna-Westfalia, Badenia-Wirtembergia i Dolna Saksonia, w których koncentruje się 88 proc. rynku okien w tym segmencie, rozwijały się w 2023 r. stosunkowo pomyślnie. Spadek sprzedaży okien wyniósł w nich łącznie tylko 3,9 proc.
Jak zaznacza Julia Hrebenkova, autorka badania:
Wiedza na temat regionalnego tempa wzrostu jest niezbędnym czynnikiem sukcesu w pomyślnym rozwoju niemieckiego rynku. Nawet na rynku charakteryzującym się silną tendencją spadkową istnieją obszary wzrostu i segmenty, które opierają się zmianom rynkowym. Ich rozpoznanie to przepis na sukces.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".