Sprzedawcy okien podsumowują mijający rok

Autor: |Data publikacji:

Mijający rok dla dystrybutorów okien był pełen wyzwań. Wielu z nich ocenia, że spadek sprzedaży w tym sezonie był widoczny w przypadku nowych inwestycji.

Sprzedawcy okien podsumowują już mijający rok. Wbrew obawom, wiele punktów handlowych w Polsce ocenia, że ten rok kończą na plusie, a wyniki handlowe są podobne do tych z roku ubiegłego. Część firm przyznaje, że jednak pojawił się spadek sprzedaży, nastąpiło to po wakacjach, w drugiej połowie roku. Ten trend był widoczny w przypadku nowych inwestycji. Według handlowców spadek zamówień był spowodowany rosnącymi stopami procentowymi i niską możliwością uzyskania kredytu na budowę. Natomiast w części punktów handlowych ten spadek został zrekompensowany rosnącymi zamówieniami od klientów, którzy kupowali okna na wymianę. Pojawiło się więcej zleceń od tej grupy klientów, którzy chcieli się przygotować do zimy, zamontować energooszczędne okna i w ten sposób zaoszczędzić na ogrzewaniu.

Foto: Lumifil

Spadki zamówień część firm odczuwała dopiero od listopada czy nawet grudnia. Firmy tłumaczą to faktem, że klienci myślą już o świętach i na przygotowania do nich wydają pieniądze. Jednak nawet sklepy, dla których ten rok był pozytywny pod kątem wyników finansowych uważają, że był to trudny sezon w sprzedaży. Przede wszystkim firmy mówiły o dużej niepewności na rynku i dużych wahaniach cen. Salony ze stolarką notowały wydłużony czas wyceny zlecenia przez producentów. Dystrybutorzy, chcąc zaoferować klientom najbardziej atrakcyjną cenę, kierowali zapytania o wycenę do wielu producentów. Z drugiej strony klientom bardzo zależało na szybkim realizowaniu zleceń, bo mieli świadomość, że w sytuacji, gdy ceny rosną bardzo szybko, wkrótce ich zlecenie będzie droższe. Była to wiec trudna sytuacja dla wielu handlowców.

Część handlowców przyznaje, że na ich dobre wyniki wpłynął także fakt, że podejmowali się realizacji niemal każdego zlecenia, niezależnie od jego wartości. Czasami tak bywa, że gdy kwota zamówienia jest niewielka, to część sklepów odmawia jego przyjęcia. Jednak niektórzy handlowcy przyznają, że w obecnej sytuacji na rynku każde zamówienie jest ważne i każdy klient jest cenny. Dystrybutorzy okien przyznają jednak, że mają duże obawy jeśli chodzi o sprzedaż okien w przyszłym roku. Uważają, że nastroje klientów są złe, panuje duża niepewność i inwestorzy odkładają decyzje o budowie. Do sprzedawców dochodzą także pesymistyczne informacje o spadającej produkcji od firm produkcyjnych.

Przypomnijmy, że wsparciem dilerów w przyszłym sezonie będzie akcja dotacjenaokna.pl, organizowana przez Koalicję Termomodernizacji. Dołączają do niej pierwsi partnerzy i koalicjanci. W najbliższych miesiącach zostaną przeprowadzone kursy dla przedstawicieli handlowych i dilerów, zostaną oni też objęci wsparciem i opieką merytoryczną, a ponadto zaplanowano działania promujące wymianę stolarki. Najważniejszym celem Koalicji Termomodernizacji jest jednak zrozumienie przez dilerów docelowego modelu sprzedaży okien i drzwi z wykorzystaniem różnych programów dotacyjnych.

Informacji na temat podsumowania roku udzielili dystrybutorzy: Nova Trade Olecko, Apemi Szczytno, AS Okna Olsztyn, Gdańskie Centrum Okien Sopot, Dom Bud Gołdap, Blue Door Szczecin, Budren Kostrzyn Wielkopolski.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".