Mijający rok dla dystrybutorów okien był pełen wyzwań. Wielu z nich ocenia, że spadek sprzedaży w tym sezonie był widoczny w przypadku nowych inwestycji.
Sprzedawcy okien podsumowują już mijający rok. Wbrew obawom, wiele punktów handlowych w Polsce ocenia, że ten rok kończą na plusie, a wyniki handlowe są podobne do tych z roku ubiegłego. Część firm przyznaje, że jednak pojawił się spadek sprzedaży, nastąpiło to po wakacjach, w drugiej połowie roku. Ten trend był widoczny w przypadku nowych inwestycji. Według handlowców spadek zamówień był spowodowany rosnącymi stopami procentowymi i niską możliwością uzyskania kredytu na budowę. Natomiast w części punktów handlowych ten spadek został zrekompensowany rosnącymi zamówieniami od klientów, którzy kupowali okna na wymianę. Pojawiło się więcej zleceń od tej grupy klientów, którzy chcieli się przygotować do zimy, zamontować energooszczędne okna i w ten sposób zaoszczędzić na ogrzewaniu.

Spadki zamówień część firm odczuwała dopiero od listopada czy nawet grudnia. Firmy tłumaczą to faktem, że klienci myślą już o świętach i na przygotowania do nich wydają pieniądze. Jednak nawet sklepy, dla których ten rok był pozytywny pod kątem wyników finansowych uważają, że był to trudny sezon w sprzedaży. Przede wszystkim firmy mówiły o dużej niepewności na rynku i dużych wahaniach cen. Salony ze stolarką notowały wydłużony czas wyceny zlecenia przez producentów. Dystrybutorzy, chcąc zaoferować klientom najbardziej atrakcyjną cenę, kierowali zapytania o wycenę do wielu producentów. Z drugiej strony klientom bardzo zależało na szybkim realizowaniu zleceń, bo mieli świadomość, że w sytuacji, gdy ceny rosną bardzo szybko, wkrótce ich zlecenie będzie droższe. Była to wiec trudna sytuacja dla wielu handlowców.
Część handlowców przyznaje, że na ich dobre wyniki wpłynął także fakt, że podejmowali się realizacji niemal każdego zlecenia, niezależnie od jego wartości. Czasami tak bywa, że gdy kwota zamówienia jest niewielka, to część sklepów odmawia jego przyjęcia. Jednak niektórzy handlowcy przyznają, że w obecnej sytuacji na rynku każde zamówienie jest ważne i każdy klient jest cenny. Dystrybutorzy okien przyznają jednak, że mają duże obawy jeśli chodzi o sprzedaż okien w przyszłym roku. Uważają, że nastroje klientów są złe, panuje duża niepewność i inwestorzy odkładają decyzje o budowie. Do sprzedawców dochodzą także pesymistyczne informacje o spadającej produkcji od firm produkcyjnych.
Informacji na temat podsumowania roku udzielili dystrybutorzy: Nova Trade Olecko, Apemi Szczytno, AS Okna Olsztyn, Gdańskie Centrum Okien Sopot, Dom Bud Gołdap, Blue Door Szczecin, Budren Kostrzyn Wielkopolski.
Tagi
dilerzy stolarkidotacjenaokna.pldystrybutorzyKoalicja Termomodernizacjisprzedaż okienwyniki handloweZobacz również
XV Kongres Stolarki Polskiej już w przyszłym tygodniu
W dniach 22–23 maja w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbędzie się XV Kongres Stolarki Polskiej organizowany przez Związek POiD.
„Czyste Powietrze” winne miliony złotych. Wykonawcy protestują
Fala protestów w związku z nierozliczonymi umowami w ramach programu „Czyste Powietrze”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zalega z wypłatami pojedynczym firmom nawet po kilkadziesiąt milionów złotych.
Forum Webinar 2025 #1 – poznaj nowości na sezon 2025
Już 15 maja pierwsze w tym roku spotkanie online w ramach Forum Webinar. Wydarzenie będzie poświęcone prezentacji nowości produktowych przygotowanych przez dostawców i producentów na sezon 2025.