Spadek sprzedaży i zamówień w Glastonie

Red.: MR |Data publikacji: 2020-08-08

Glaston opublikował właśnie wyniki z I półrocza. Firma podliczyła, że sprzedaż netto wyniosła 95,9 mln euro, w porównaniu do 102,8 mln euro w 2019 r.

Glaston znacząco odczuł skutki pandemii szczególnie w II kwartale. Widać je m.in. w spadku zamówień, a te, które były już wcześniej zapowiedziane, zostały przełożone z powodu niepewnej sytuacji rynkowej. Choć Glaston przyznaje, że większość odwołanych zamówień udało się jednak pozyskać w czerwcu.

W II kwartale – od kwietnia do czerwca sprzedaż netto wyniosła 48,9 mln euro w stosunku do 58,4 mln w roku 2019. Jeśli chodzi o wyniki z całego półrocza, to firma od stycznia do czerwca osiągnęła sprzedaż netto w wysokości 95,9 mln euro w stosunku do 102,8 w roku 2019.

Na wyniki w II kwartale i w całym półroczu wpłynęło kilka czynników. Po pierwsze wielu klientów z USA opóźniło realizację swoich inwestycji z powodu niepewności ekonomicznej i ograniczeń związanych z pandemią. Ta sytuacja wpłynęła negatywnie na wyniki sprzedaży. Niższe przychody były też spowodowane generalnie zmniejszeniem produkcji wśród klientów Glastona. Firma jednak obniżyła w omawianym okresie koszty stałe, wprowadziła usprawnienia organizacyjne i czasowe zwolnienia pracowników. W II kwartale spadły także koszty marketingu i podróży. Zarząd spółki podkreśla, że także zauważalne były bardziej niż w roku ubiegłym efekty synergii wynikające z integracji z Bystronic.

Jeśli chodzi o prognozy, to zarząd Glastonu z zadowoleniem przyjął unijną strategię przeciwdziałania skutkom pandemii. W strategii istotną rolę odgrywa efektywność energetyczna i rozwiązania cyfrowe, a Glaston ma produkty, które odpowiadają tym projektom. Prezes firmy Sasu Koivumäki jednak przyznaje, że niepewność co do sytuacji na rynku pozostaje wysoka. I niższy, niż w 2019 r. poziom zamówień wpłynie na wyniki sprzedaży na cały rok. Choć firma spodziewa się wzrostu zamówień w III i IV kwartale 2020 r. w stosunku do II kwartału.

W kwietniu 2019 r. Glaston zakończył akwizycję firmy Bystronic. Porównując więc dane z początku roku firma przyjmuje „pro forma” dane finansowe wspólnie obu spółek, mimo, że jeszcze transakcja nie była zakończona. Dzięki temu jednak prezentacja danych finansowych i porównanie ich do poprzednich okresów obliczeniowych jest wiarygodne.

Zobacz również

Alu in – nowa marka Abakusa

Alu in – nowa marka Abakusa

Abakus tworzy nowy brand o nazwie Alu in. W ramach wyodrębnionej w strukturach firmy marki oferowana będzie stolarka aluminiowa oparta na systemach Aluprof i Schüco. Planowane są dwie linie produktowe: Alu Industrial Aluprof oraz Alu Intuitive Schüco.

Fapim buduje w Polsce nową siedzibę

Fapim buduje w Polsce nową siedzibę

Fapim buduje w Radzyminie pod Warszawą nowa halę magazynową i biurowiec. Firma planuje przeprowadzkę w połowie tego roku.

Europrofil będzie się rozbudowywał

Europrofil będzie się rozbudowywał

Europrofil z Olsztynka planuje rozbudować halę produkcyjną. Firma szacuje koszt budowy i wyposażenia hali na ok. 1 mln zł.

1