Firma USP Marketing Consultancy przeprowadziła europejskie badanie dotyczące powodów dla których decydujemy się lub rezygnujemy z zakupu produktów z kategorii smart home. Sprawdziła również, czy inwestycje w dom inteligentny to domena ludzi młodych.
Badanie „Europejski monitor renowacji i remontów domów” przeprowadzane jest przez USP Marketing Consultancy cztery razy w roku. Zostało ono przeprowadzone na grupie 26 tys. wykonawców i indywidualnych inwestorów określających się mianem majsterkowiczów z Niemiec, Austrii, Francji, Hiszpanii, Włoch, Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii, Polski, Danii i Szwecji.
Ważnym wątkiem tego badania był właśnie dom inteligentny. Badanie wskazało, że ponad połowa milenialsów (czyli osób w wieku od 18 do 34 lat) jest bardzo zainteresowana produktami smart home. Dla porównania: w pokoleniu 55+ tylko co czwarty konsument wyraża zainteresowanie tematem domów inteligentnych. Należy przyjąć, że w przypadku instalowania nowych urządzeń smart, to przede wszystkim starsze pokolenie będzie oczekiwało instalacji ich przez fachowców.
Argumentów przemawiających za rozwiązaniami smart home jest wiele, ale respondenci wskazywali przede wszystkim dwa:
- oszczędzanie energii we własnym domu
- „ułatwienie życia”
Jednak istnieją również pewne bariery, które wymieniają europejscy konsumenci, to m.in.:
- wysokie koszty
- obawa przed złożonością komponentów domu inteligentnego i ich konfiguracją
Jak się okazuje, co druga osoba uważa, że komponenty inteligentnego domu powinny być instalowane tylko i wyłącznie przez specjalistę. Wielu konsumentów po prostu nie odważy się samodzielnie instalować systemy smart home. Ponadto 14 proc. respondentów planuje zakup urządzeń smart z kategorii „Oświetlenie”, zakup produktów z kategorii „Bezpieczeństwo” jest w planach 11 proc. respondentów, a kategoria „Ogrzewanie” przyciąga 10 proc. ankietowanych. Bardzo małe zainteresowanie jest produktami przeznaczonymi do ogrodu. Automatyczne kosiarki chciałoby zakupić zaledwie 4 proc. respondentów.
Komentarz redakcji:
Zobacz również
„Czyste Powietrze” winne miliony złotych. Wykonawcy protestują
Fala protestów w związku z nierozliczonymi umowami w ramach programu „Czyste Powietrze”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zalega z wypłatami pojedynczym firmom nawet po kilkadziesiąt milionów złotych.
Forum Webinar 2025 #1 – poznaj nowości na sezon 2025
Już 15 maja pierwsze w tym roku spotkanie online w ramach Forum Webinar. Wydarzenie będzie poświęcone prezentacji nowości produktowych przygotowanych przez dostawców i producentów na sezon 2025.
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie”. Sprawdź, jak skutecznie prowadzić marketing i wdrażać nowoczesne oprogramowanie w firmie.