Selena nie notuje problemów z popytem

Red.: |Data publikacji:

Czołowy polski dostawca pian i silikonów, dolnośląska Grupa Selena, bardzo dobrymi wynikami zamknęła I kwartał tego roku. Przychody przekroczyły poziom 421 mln zł i były o ponad 20 proc. wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Zysk operacyjny Grupy wzrósł w tym czasie o 30 proc. i wyniósł 25,8 mln zł. Rentowność sprzedaży brutto osiągnęła 32,1 proc. i była także nieco wyższa niż rok wcześniej. Pierwsze miesiące br. przyniosły jednak wyraźny, ponad 18-proc. wzrost kosztów sprzedaży, związany z dalszym inwestowaniem w marki oraz wyższymi kosztami transportu i logistyki. Jacek Michalak, prezes zarządu Grupy Selena zapowiada elastyczne reagowanie na zmieniające się wciąż warunki rynkowe:

Początek 2022 roku przyniósł nam względny spokój w związku z częściowym ustabilizowaniem cen surowców oraz łańcuchów dostaw. Kiedy już cały świat liczył na dalszą stabilizację, wojna mocno wpłynęła na relacje gospodarcze w Europie i na całym świecie. Grupa Selena nie ogranicza się jedynie do przyglądania się temu, co stanie się w światowej czy europejskiej geopolityce i co za tym idzie – makroekonomii. Mimo stojących przed nami wyzwań kontynuujemy strategię elastycznego reagowania i dostosowywania działań do charakterystyki poszczególnych rynków. (..) Bardzo dobre wyniki I kwartału 2022 roku są efektem poprawy marżowości produktów. Dużą wagę przykładamy do stałego zwiększania udziału sprzedaży produktów innowacyjnych, o wyższej marży. W skali globalnej Grupie Selena sprzyjało w pierwszych miesiącach tego roku również obniżenie dynamiki zmian cen surowców. Koncentrujemy też swoją uwagę na rynkach Europy Zachodniej i USA, gdzie z powodzeniem przekierowaliśmy naszą podaż z rynków wschodnich.

Kluczowymi rynkami dla Seleny nadal pozostają kraje Unii Europejskiej, gdzie Grupa wypracowała w I kwartale 68 proc. swoich przychodów ze sprzedaży. Region Ameryki Północnej i Południowej osiągnął 2-procentowy wzrost udziału w przychodach, a Segment Europy Wschodniej i Azji zanotował minimalny spadek udziału przychodów ze sprzedaży – z 24 do 22 proc. licząc rok do roku. Przypomnijmy, że wraz z wybuchem wojny na Ukrainie Grupa Selena zrezygnowała z kontynuowania swoich interesów w Rosji. Jednocześnie zawiązała rezerwę w wysokości 6,2 mln zł na potencjalne straty związane z wojną.

Pierwszy kwartał nastraja optymistycznie, nie obserwujemy problemów z popytem. Był on przyzwoity w tych pierwszych miesiącach roku – oczywiście poza Rosją i Ukrainą. Nie widzimy na razie negatywnego wpływu wyższych stóp procentowych czy zawirowań na rynku nieruchomości, aczkolwiek rynek w każdym kraju zachowuje się trochę inaczej. Efekt ochłodzenia na rynku nieruchomości zapewne przełoży się na popyt w kolejnych miesiącach, ale jednocześnie nie sądzę, żeby zmalało zainteresowanie mieszkaniami – tutaj pozostaje tylko kwestia możliwości nabywczych – podsumował ten okres prezes Michalak.

Koresponduje to z wypowiedzią, jaką prezes kierował na początku roku w liście do akcjonariuszy:

Biorąc pod uwagę dużą niepewność dotyczącą wydarzeń międzynarodowych, trudno jest przewidzieć ich wpływ na dalszą działalność Grupy Selena. Jednak widzimy możliwości rozwoju i stabilizacji sytuacji zarówno poprzez intensyfikację naszej działalności w innych krajach, jak i przez rozwój nowych obszarów działalności. Podchodzimy z dużą ostrożnością do wszelkich długoterminowych prognoz i przewidywań, stawiamy na bieżące monitorowanie sytuacji. Rosnące ceny surowców chcemy równoważyć m.in. poprzez efekty badań nad nowymi recepturami oraz wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów.

Zobacz również

Defor otworzył nowy magazyn i laboratorium

Defor otworzył nowy magazyn i laboratorium

Defor oficjalnie otworzył w połowie stycznia nowy magazyn i nowe laboratorium. Budowa i wyposażenie obiektów trwało 19 miesięcy.

Paneldoor zwiększył moce produkcyjne

Paneldoor zwiększył moce produkcyjne

Paneldoor podliczył, że w 2022 r. firma zwiększyła produkcję o 13 proc. Udało się to m.in. dzięki większym mocom produkcyjnym.

To nie był zły sezon

To nie był zły sezon

Nastroje w branży nie są wcale złe, bo kolejne podwyżki cen uratowały wyniki finansowe. Nawet producenci drzwi drewnianych informują, że w swoich bilansach odnotują na koniec roku jednocyfrowe wzrosty przychodów.

1