Santander Bank oczekuje wzrostu eksportu stolarki

Autor: RK |Data publikacji: 2019-06-08

Eksperci sektorowi Santander Bank Polska szacują, że rok 2018 zamknął się wzrostem eksportu stolarki rzędu 11,1 proc. r/r. Widoki na 2019 r. także ich zdaniem są dobre: wzrost eksportu stolarki otworowej z Polski powinien sięgnąć 5-8 proc. r/r.

Eksperci banku zwracają uwagę, że największe przyrosty sprzedaży zagranicznej stolarka otworowa notowała właśnie w czasie kryzysu finansowego. Jak to możliwe? Za sukces odpowiada wysoka jakość przy jednocześnie stosunkowo niskich cenach polskiej produkcji. Dzięki asortymentowi o tych parametrach zagraniczni dystrybutorzy okien i drzwi poprawiali konkurencyjność swojej oferty i mogli uzyskiwać wyższe marże. Wzrosty w latach 2009-2014 spowodowały, że polski eksport stolarki otworowej praktycznie zrównał się, jeśli chodzi o wartość, z niemieckim. W kolejnych latach Polska wyszła na prowadzenie i utrzymuje je do dziś.


Maciej Nałęcz, analityk banku Santander wskazał, że oprócz rozwijania sprzedaży na rynkach unijnych eksporterzy okien i drzwi mogą zainteresować się w przyszłości także bardziej egzotycznymi rynkami. – Obserwujemy rosnącą rolę polskich eksporterów na takich rynkach jak np. Azerbejdżan, gdzie polskie wyroby kojarzą się z wysoką jakością ‘made in EU’. Atrakcyjne są również rynki Bliskiego Wschodu gdzie planowane są inwestycje warte miliardy dolarów, z czego polskie przedsiębiorstwa także mają szansę skorzystać” – powiedział Nałęcz.

Eksperci banku wskazują także, że w przypadku producentów okien i drzwi bezpośrednie wejście na rynki pozaunijne musi być dobrze przemyślane i zaplanowane. Nie wystarczy sam produkt. Potrzebne jest porządne rozpoznanie rynku, zdobycie biznesowych kontaktów i nawiązanie współpracy z rzetelnymi partnerami w kraju docelowym. Do tego dochodzą formalności i specyfika danego rynku.

Kamil Mikołajczyk, dyrektor ds. sektora produkcji przemysłowej w Santander Bank Polska zauważa, że „w wielu przypadkach eksporterzy niepotrzebnie ‘wyważają otwarte drzwi’. Ekspansja na rynki pozaunijne to spore wyzwanie, ale właśnie dlatego warto rozglądać się za ułatwieniami. Przykładowo, w Santander Bank Polska oferujemy firmom o międzynarodowych ambicjach dostęp do bazy wiedzy o rynkach, kontakty do rzetelnych i zweryfikowanych przez nas partnerów na zagranicznych rynkach, jak i to, co najważniejsze: kontakty z potencjalnymi odbiorcami, które polskie firmy uzyskują podczas naszych misji zagranicznych czy innych spotkań. Program Rozwoju Eksportu, który prowadzimy, daje wiele takich możliwości

Możliwości skorzystania z tego Programu dyr.Mikołajczyk zaprezentuje na najbliższych Warsztatach Eksportera, które 13 czerwca odbędą się w warszawskiej siedzibie PAIH. Szczegóły na stronie CAB.

Zobacz również

Bez zmian w rozporządzeniu w sprawie izolacyjności termicznej

Bez zmian w rozporządzeniu w sprawie izolacyjności termicznej

Związek Polskie Okna i drzwi lobbował na rzecz obliczania Uw na podstawie okna referencyjnego. Postulat utknął w Ministerstwie i prawo zostaje bez zmian.

Jak się zapowiada 2020 r. na rynku drzwi?

Jak się zapowiada 2020 r. na rynku drzwi?

Rok 2019 powoli dobiega końca. Jaki był dla branży drzwiowej? Choć jeszcze za wcześniej na podsumowania całego roku, wyniki z trzech pierwszych kwartałów, zarówno na polskim, jak i niemieckim rynku, pozwalają optymistycznie oceniać kolejny sezon.

Cyfrowe innowacje w Fart Produkt

Cyfrowe innowacje w Fart Produkt

Fart Produkt wprowadził nową aplikację do ofertowania i zamawiania rolet zewnętrznych. Jest to narzędzie tylko dla klientów firmy, hurtowych sprzedawców.