Koncern Saint-Gobain właśnie opublikował raport podsumowujący pierwszą połowę 2024 r. Odnotował stabilną sytuację na rynku remontowym. Przewiduje też do końca roku poprawę w odniesieniu do nowego budownictwa.
Porównując sytuację z 1. połowy roku bieżącego z analogicznym okresem 2023 r., sprzedaż grupy spadła o 4,9 proc. Przy czym w pierwszym kwartale był to spadek o 5,8 proc. w drugim zaś o 3,9 proc. Wpływ miały na to zmniejszenie dynamiki nowego budownictwa w Europie, ale jednocześnie wzrost w obu Amerykach oraz regionie Azji i Pacyfiku.

Dochód operacyjny wyniósł 2751 mln euro, zaś marża operacyjna grupy osiągnęła poziom 11,7 proc. w porównaniu do 11,3 proc. w pierwszej połowie 2023 r. Jak podkreśla Saint-Gobain, obecnie ponad 2/3 dochodu operacyjnego jest generowane w regionach o wysokim wzroście: Ameryce Północnej, Azji i krajach wschodzących.
Sytuacja w poszczególnych regionach
Jeśli chodzi o sytuację w poszczególnych regionach, to:
- Europa – w pierwszej połowie roku sprzedaż spadła o 7,9 proc., zmniejszył się również wolumen o 5,9 proc. Przy czym 60 proc. sprzedaży wypracowały rynki remontowe. Marża operacyjna utrzymała poziom 8,7 proc.
- Spadek odnotowano w Europie Północnej (o 7,1 proc. w omawianym okresie).
- Europa Południowa, Bliski Wschód i Afryka odnotowały spadek o 8,6 proc.
- Lepsza sytuacja była w Ameryce Północnej – tu pojawił się wzrost (o 4,1 proc.).
- W Ameryce Łacińskiej koncern zanotował stratę w wysokości 7,6 proc.
- W regionie Azji i Pacyfiku nastąpił wzrost o 1,2 proc., na co przede wszystkim miała wpływ sytuacja w Indiach.
Jeśli chodzi o segment szkła, to Saint-Gobain widzi szczególnie duży potencjał, jeśli chodzi o szkło Oraé oraz produkty o obniżonym śladzie węglowym.
Inwestycje Saint-Gobain
Jak podkreśla spółka w raporcie, nakłady inwestycyjne wyniosły 583 mln euro (wobec 616 mln euro w pierwszej połowie 2023 r.). Z tego 72 proc. zostało zainwestowane w Ameryce Północnej, Azji i krajach wschodzących. Grupa otworzyła 11 zakładów i linii produkcyjnych w pierwszej połowie 2024 r., koncentrując się na szybko rozwijających się rynkach chemikaliów budowlanych i lekkiego budownictwa.
Benoit Bazin, prezes i dyrektor generalny Grupy, skomentował:
Od początku roku Saint-Gobain przyspieszył działania mające na celu wzmocnienie rentownego profilu wzrostu dzięki trzem przełomowym akwizycjom w branży lekkiego i zrównoważonego budownictwa: CSR w Australii, Bailey w Kanadzie i FOSROC w branży chemikaliów budowlanych, głównie w Indiach i na Bliskim Wschodzie. Rynki nowego budownictwa w Europie pozostają trudne, ale zbliżają się do punktu krytycznego i spodziewamy się, że handel będzie się nadal poprawiał w drugiej połowie roku.
Zobacz również
Velux Polska świętuje 35-lecie
W piątek 21 listopada mieliśmy okazję wspólnie z Velux Polska celebrować jubileusz 35-lecia obecności marki na polskim rynku. Wydarzenie, które miało bardzo efektowną oprawę, odbyło się w hotelu Narvil w Serocku.
Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?
Drutex, Krishome i OknPlus to producenci okien najbardziej aktywni w mediach społecznościowych w październiku.
Ósma edycja akcji firmy CAL „Drzewo za drzwi”
13 października 2025 r. w malowniczym Nadleśnictwie Płaska już po raz ósmy odbyła się akcja „Drzewo za drzwi”, organizowana przez firmę CAL.
Benoit Bazin, prezes i dyrektor generalny Grupy, skomentował:

