Globalny rynek okien i drzwi aluminiowych nieustannie się powiększa. W 2022 r. jego wartość wyniosła 59,4 mld dol., a w 2023 r. – ok. 63,2 mld dol., co oznaczałoby wzrost o 6,3 procent. Natomiast do 2027 r. powinien osiągnąć ok. 80,4 mld dol. Oznacza to tempo wzrostu na poziomie 6,2 procent. Następnie nastąpić ma spadek do ok. 5,6 proc., a wartość rynku w 2032 roku wyniesie 105,5 mld dol.
Takie prognozy przedstawia amerykański Reserch And Markets w raporcie opublikowanym w tym roku. Jeśli chodzi o podział na regiony, na pozycji lidera pozostanie region Azji i Pacyfiku. W ubiegłym roku stanowił on 33,1 proc. całego rynku i będzie rósł najszybciej, podobnie jak w przypadku wielu innych branż. Prognozowane tempo wzrostu wyniesie 6,8 procent. Na kolejnych miejscach będą: Ameryka Północna – 6,4 proc., Europa Zachodnia – 6 proc. i Ameryka Południowa, gdzie oczekuje się wzrostu na poziomie 5,7 procent.
Jak wskazują analitycy, globalny rynek aluminiowych drzwi i okien jest rozdrobniony. Dziesięciu największych graczy stanowiło w 2021 roku 4 proc. całego rynku, zaś największym z nich był Jeld-Wen z udziałem 0,85 procent.
Najwięcej drzwi i okien przesuwnych
Największym światowym odbiorcą okien i drzwi aluminiowych jest budownictwo mieszkaniowe, które w ub. roku wykorzystało 60,1 proc. tych wyrobów. Taka sytuacja ma się utrzymać także w najbliższych latach, a wzrost r/r do 2027 ma utrzymywać się na poziomie 6,4 proc., by na koniec osiągnąć 12,9 mld dol. Z kolei biorąc pod uwagę typy ślusarki, największy był segment drzwi i okien przesuwnych, który stanowił 29,2 proc. całości rynku w 2022 roku. Prognozowany jest też jego najszybszy rozwój – o 6,5 proc. rocznie do 2027 r. Wówczas wartościowo ma to być kwota ok. 6,5 mld dol.
Polska w czołówce eksporterów ślusarki
Na polskim rynku segment okien i drzwi aluminiowych też się rozwija, przy czym duże znaczenie ma eksport. Według badań ekonomistów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego Polska jest zaraz po Chinach największym eksporterem ślusarki, z udziałem 9,2 proc. w skali globalnej. Przy tym w 2022 r. dynamika wzrostu wyniosła 42,1 procent.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".