Rynek pergoli i innych rozwiązań zewnętrznych odnotował w 2021 roku duże wzrosty – wynika z analizy siedmiu najważniejszych rynków w Europie dla tego typu produktów. Dane na ten temat zebrała agencja Interconnection Consulting.
Twórcy analizy na temat rynku rozwiązań zewnętrznych zauważają, że rosnącemu popytowi na takie produkty jak markizy i pergole nie przeszkodził wzrost cen, który był bardzo zauważalny w tamtym sezonie. Producenci byli zmuszeni do podwyżek ze względu na rosnące ceny surowców oraz materiałów do produkcji. Zauważają również wyraźną tendencję konsumentów do wyższych inwestycji w energooszczędne rozwiązania, które pobudzają popyt.

Dr Stefano Armandi, autor badania wyjaśnia:
Istnieją wyraźne sygnały, że wydatki gospodarstw domowych pozostaną wysokie, dlatego uważamy, że rynek ustabilizuje się na obecnych poziomach, oczywiście przy założeniu, że nie nastąpią jakieś ekstremalne czynniki zewnętrzne.
W 2021 r. na siedmiu największych europejskich rynkach dla rozwiązań zewnętrznych (Włochy, Francja, Hiszpania, Niemcy, Austria, Holandia, Belgia) sprzedaż markiz wzrosła o 9,7 proc. a zadaszeń lamelowych aż o 25,4 proc. Największe wzrosty odnotowano we Włoszech, gdzie dynamika wzrostu była znacznie powyżej średniej. To przede wszystkim wynik państwowych programów wsparcia na tego typu inwestycje. Podobne programy są planowane również w innych krajach. Rynek niemiecki wykazuje silny wzrost w obszarze markiz, ale wzrost w segmencie pergoli jest bardzo niski w porównaniu do takich krajów jak Włochy, Belgia i Holandia.

Markizy z ramionami przegubowymi mają największy udział w rynku pod względem wielkości, a w 2021 r. wzrosty na nim przekroczyły znacznie 10 proc., podczas gdy sprzedaż markiz pergolowych i do ogrodów zimowych wzrosła o około 5 proc. Boom przeżywają obecnie pergole tekstylne, które przez lata wypierane były przez zadaszenia lamelowe. W sezonie 2021 odnotowały one dwucyfrowe wzrosty i nie przeszkodził im w tym ogromny wzrost na rynku zadaszeń lamelowych (w tym pergoli), który wyniósł ponad 25 proc.
Chociaż rosnące ceny nie zdołały jeszcze ograniczyć popytu, wydatki konsumentów spadną w wyniku presji inflacyjnej. Interconnection przewiduje w związku z tym, że rynek ustabilizuje się w ciągu najbliższych 3 lat – markizy mają nadal sprzedawać się na stałym poziomie 1,5 mln sztuk, podczas gdy zadaszenia lamelowe będą nadal zwiększać sprzedaż o 10 proc. rocznie.

Zobacz również
Najwięksi producenci branży stolarki 2025
Poznaliśmy ranking największych producentów w branży budowlanej. Wśród 100 obecnych na liście jest wiele firm stolarkowych.
Veka ma nowe laboratorium badawcze
Veka oddała do użytku nowoczesne laboratorium badawcze Winlab. Będzie tu testowana stolarka na rynek polski i na eksport.
Made Expo 2025: lokalne targi Europy Południowej
W dniach 19-22 listopada w Mediolanie odbyły się targi Made Expo, które obfitowały w charakterystyczne dla rynków Europy południowo-zachodniej rozwiązania


