W czasach pandemii wydatki na reklamę wyraźnie osłabły. Jednak już ten rok przynosi wyraźne ożywienie. Agencja Zenith, analizująca światowy rynek reklamy, przewiduje, że w 2021 r. budżety na działania reklamowe powiększą się o ponad 11 proc. i będą o 40 mld USD wyższe aniżeli w 2019 r.
Pandemia koronawirusa przyspieszyła strukturalne przesunięcie w gospodarce ze sprzedaży tradycyjnej na handel elektroniczny, skłaniając większą niż kiedykolwiek liczbę konsumentów do poszukiwania produktów i dokonywania zakupów w Internecie. Spowodowało to również zmiany w reklamie. Gros wydatków reklamowych w 2021 roku to inwestycje małych firm, które musiały szybko przenieść się do e-commerce, aby przetrwać kolejne lockdowny. Budżety, które wcześniej przeznaczali na detalistów w celu zabezpieczenia miejsca na sklepowej półce, zostały teraz przekierowane na reklamy display i paid search na ich stronach internetowych. Przewiduje się, że przesunięcie w kierunku e-handlu spowolni wraz ze zniesieniem restrykcji związanych z koronawirusem i ponownym otwarciem gospodarek, jednak trend ten nie ulegnie odwróceniu.
W tym roku większość mediów odnotuje wzrost w porównaniu do roku 2020, kiedy to mieliśmy do czynienia z 16-proc. spadkiem wydatków na reklamę w mediach tradycyjnych. Tegoroczny prym wzrostu wieść będą media społecznościowe i wideo online, które wyprzedziły już tradycyjną, statyczną reklamę display. Według prognoz skurczy się ona w tym roku o 15 proc., podczas gdy online wzrośnie zaledwie o 4 proc. Zenith przewiduje, że w 2021 roku wartość reklamy cyfrowej wzrośnie o 19 proc., a jej udział w całości wydatków reklamowych osiągnie globalnie 58 proc.
Tegoroczny gwałtowny wzrost wydatków na reklamę, w połączeniu z widoczną migracją odbiorców z kanałów tradycyjnych do cyfrowych, przyczynia się do znacznego zwiększenia cen mediów, szczególnie w telewizji. Koszt reklamy telewizyjnej wzrósł w tym roku średnio o 5 proc. Wzrost mediów cyfrowych jest natomiast napędzany głównie przez rosnącą oglądalność i szerszą monetyzację, przy czym inflacja w przypadku wideo online wynosi średnio 7 proc., a w przypadku mediów społecznościowych pozostaje na niezmienionym poziomie w porównaniu z ich 25-proc. wzrostem wydatków na reklamę.
Po bardzo trudnym ubiegłym roku rynek reklamowy odczuwa pozytywne ożywienie, dzięki czemu tegoroczne wydatki przekroczą nawet poziom z 2019 roku
powiedział Jonathan Barnard, szef agencji Zenith.
Reklama cyfrowa staje się coraz skuteczniejszym narzędziem wzrostu marki, ponieważ media i handel nadal przenoszą się do sieci, przyciągając większe inwestycje zarówno od dużych marek, jak i małych firm.
Tagi
ceny mediówdisplaye-commercehandel elektronicznyJonathan Barnardkoronawirusmedia społecznościowepid searchreklamatelewizjavideo onlineZenithZobacz również
Drutex oficjalnym partnerem Bayernu Monachium
Jeden z największych producentów okien w Polsce, Drutex został oficjalnym partnerem Bayernu Monachium. Umowa została podpisana na trzy lata i jest częścią ekspansji producenta z Bytowa na rynkach europejskich.
Czytaj „Forum Branżowe” i „Forum International” – wydanie 8.2025
Dostępny jest nowy numer miesięcznika „Forum Branżowe” (08/2025). Gościem wydania jest Marcin Maruszczak, prezes zarządu Gebhardt Stahl Polska.
Eko-Okna odpowiadają na publikację przewodniczącego związków zawodowych
Zarząd Eko-Okna S.A. wydał oświadczenie, w którym stanowczo dementuje zarzuty stawiane przez Dawida Brożka, przewodniczącego OM NSZZ Solidarność Silesia. Firma oskarża go o rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji, które mają podważać zaufanie do pracodawcy i destabilizować sytuację wśród pracowników.