Rosną wydatki reklamowe firm

Autor: |Data publikacji:

W czasach pandemii wydatki na reklamę wyraźnie osłabły. Jednak już ten rok przynosi wyraźne ożywienie. Agencja Zenith, analizująca światowy rynek reklamy, przewiduje, że w 2021 r. budżety na działania reklamowe powiększą się o ponad 11 proc. i będą o 40 mld USD wyższe aniżeli w 2019 r.

Pandemia koronawirusa przyspieszyła strukturalne przesunięcie w gospodarce ze sprzedaży tradycyjnej na handel elektroniczny, skłaniając większą niż kiedykolwiek liczbę konsumentów do poszukiwania produktów i dokonywania zakupów w Internecie. Spowodowało to również zmiany w reklamie. Gros wydatków reklamowych w 2021 roku to inwestycje małych firm, które musiały szybko przenieść się do e-commerce, aby przetrwać kolejne lockdowny. Budżety, które wcześniej przeznaczali na detalistów w celu zabezpieczenia miejsca na sklepowej półce, zostały teraz przekierowane na reklamy display i paid search na ich stronach internetowych. Przewiduje się, że przesunięcie w kierunku e-handlu spowolni wraz ze zniesieniem restrykcji związanych z koronawirusem i ponownym otwarciem gospodarek, jednak trend ten nie ulegnie odwróceniu.

W tym roku większość mediów odnotuje wzrost w porównaniu do roku 2020, kiedy to mieliśmy do czynienia z 16-proc. spadkiem wydatków na reklamę w mediach tradycyjnych. Tegoroczny prym wzrostu wieść będą media społecznościowe i wideo online, które wyprzedziły już tradycyjną, statyczną reklamę display. Według prognoz skurczy się ona w tym roku o 15 proc., podczas gdy online wzrośnie zaledwie o 4 proc. Zenith przewiduje, że w 2021 roku wartość reklamy cyfrowej wzrośnie o 19 proc., a jej udział w całości wydatków reklamowych osiągnie globalnie 58 proc.

Tegoroczny gwałtowny wzrost wydatków na reklamę, w połączeniu z widoczną migracją odbiorców z kanałów tradycyjnych do cyfrowych, przyczynia się do znacznego zwiększenia cen mediów, szczególnie w telewizji. Koszt reklamy telewizyjnej wzrósł w tym roku średnio o 5 proc. Wzrost mediów cyfrowych jest natomiast napędzany głównie przez rosnącą oglądalność i szerszą monetyzację, przy czym inflacja w przypadku wideo online wynosi średnio 7 proc., a w przypadku mediów społecznościowych pozostaje na niezmienionym poziomie w porównaniu z ich 25-proc. wzrostem wydatków na reklamę.

Po bardzo trudnym ubiegłym roku rynek reklamowy odczuwa pozytywne ożywienie, dzięki czemu tegoroczne wydatki przekroczą nawet poziom z 2019 roku

powiedział Jonathan Barnard, szef agencji Zenith.

Reklama cyfrowa staje się coraz skuteczniejszym narzędziem wzrostu marki, ponieważ media i handel nadal przenoszą się do sieci, przyciągając większe inwestycje zarówno od dużych marek, jak i małych firm.

Zobacz również

Podziękowania właścicieli Eko-Okien

Podziękowania właścicieli Eko-Okien

Mateusz i Katarzyna Kłosek, do których należy największy producent stolarki w Polsce - Eko-Okna, opublikowali krótkie oświadczenie z podziękowaniami.

Swisspacer otworzył nową międzynarodową siedzibę

Swisspacer otworzył nową międzynarodową siedzibę

Swisspacer w lipcu otworzył swoją nową międzynarodową siedzibę. Mieści się ona w miejscowości Lengwil w Szwajcarii.

Niemiecki Stürtz niewypłacalny

Niemiecki Stürtz niewypłacalny

Stürtz Maschinenbau GmbH, producent maszyn do produkcji okien z PVC, znalazł się w stanie niewypłacalności i przejdzie restrukturyzację. Pomimo trudności finansowych, firma będzie realizować zamówienia do połowy 2026 roku.