W czasach pandemii wydatki na reklamę wyraźnie osłabły. Jednak już ten rok przynosi wyraźne ożywienie. Agencja Zenith, analizująca światowy rynek reklamy, przewiduje, że w 2021 r. budżety na działania reklamowe powiększą się o ponad 11 proc. i będą o 40 mld USD wyższe aniżeli w 2019 r.
Pandemia koronawirusa przyspieszyła strukturalne przesunięcie w gospodarce ze sprzedaży tradycyjnej na handel elektroniczny, skłaniając większą niż kiedykolwiek liczbę konsumentów do poszukiwania produktów i dokonywania zakupów w Internecie. Spowodowało to również zmiany w reklamie. Gros wydatków reklamowych w 2021 roku to inwestycje małych firm, które musiały szybko przenieść się do e-commerce, aby przetrwać kolejne lockdowny. Budżety, które wcześniej przeznaczali na detalistów w celu zabezpieczenia miejsca na sklepowej półce, zostały teraz przekierowane na reklamy display i paid search na ich stronach internetowych. Przewiduje się, że przesunięcie w kierunku e-handlu spowolni wraz ze zniesieniem restrykcji związanych z koronawirusem i ponownym otwarciem gospodarek, jednak trend ten nie ulegnie odwróceniu.
W tym roku większość mediów odnotuje wzrost w porównaniu do roku 2020, kiedy to mieliśmy do czynienia z 16-proc. spadkiem wydatków na reklamę w mediach tradycyjnych. Tegoroczny prym wzrostu wieść będą media społecznościowe i wideo online, które wyprzedziły już tradycyjną, statyczną reklamę display. Według prognoz skurczy się ona w tym roku o 15 proc., podczas gdy online wzrośnie zaledwie o 4 proc. Zenith przewiduje, że w 2021 roku wartość reklamy cyfrowej wzrośnie o 19 proc., a jej udział w całości wydatków reklamowych osiągnie globalnie 58 proc.
Tegoroczny gwałtowny wzrost wydatków na reklamę, w połączeniu z widoczną migracją odbiorców z kanałów tradycyjnych do cyfrowych, przyczynia się do znacznego zwiększenia cen mediów, szczególnie w telewizji. Koszt reklamy telewizyjnej wzrósł w tym roku średnio o 5 proc. Wzrost mediów cyfrowych jest natomiast napędzany głównie przez rosnącą oglądalność i szerszą monetyzację, przy czym inflacja w przypadku wideo online wynosi średnio 7 proc., a w przypadku mediów społecznościowych pozostaje na niezmienionym poziomie w porównaniu z ich 25-proc. wzrostem wydatków na reklamę.
Po bardzo trudnym ubiegłym roku rynek reklamowy odczuwa pozytywne ożywienie, dzięki czemu tegoroczne wydatki przekroczą nawet poziom z 2019 roku
powiedział Jonathan Barnard, szef agencji Zenith.
Reklama cyfrowa staje się coraz skuteczniejszym narzędziem wzrostu marki, ponieważ media i handel nadal przenoszą się do sieci, przyciągając większe inwestycje zarówno od dużych marek, jak i małych firm.
Tagi
ceny mediówdisplaye-commercehandel elektronicznyJonathan Barnardkoronawirusmedia społecznościowepid searchreklamatelewizjavideo onlineZenithZobacz również
Konkurs kalendarzy rozstrzygnięty! Poznaj zwycięzców
Zakończyła się siódma edycja naszego dorocznego konkursu na najlepsze kalendarze branży stolarki. Internauci wybrali zwycięzców poszczególnych kategorii. Konkurs kalendarzy - sprawdź wyniki!
Diamenty Forbesa – znamy laureatów 2025
Diamenty Forbesa wskazują firmy w najlepszej kondycji finansowej. Organizator ogłosił właśnie, które z nich zostały wyróżnione w tegorocznej, już siedemnastej, edycji. Statuetki będą wręczane na galach, które odbędę się wiosną i latem roku 2025. Wśród docenionych są również przedstawiciele branży stolarki.
Wystawcy na targach Budma/WinDoor-Tech 2025 (Zdjęcia)
Trwają targi Budma/Windoor-Tech 2025, w których uczestniczy wiele firm branży stolarki. Przygotowaliśmy dla Was galerię zdjęć ze stoisk wystawców poznańskich targów.