W czasach pandemii wydatki na reklamę wyraźnie osłabły. Jednak już ten rok przynosi wyraźne ożywienie. Agencja Zenith, analizująca światowy rynek reklamy, przewiduje, że w 2021 r. budżety na działania reklamowe powiększą się o ponad 11 proc. i będą o 40 mld USD wyższe aniżeli w 2019 r.
Pandemia koronawirusa przyspieszyła strukturalne przesunięcie w gospodarce ze sprzedaży tradycyjnej na handel elektroniczny, skłaniając większą niż kiedykolwiek liczbę konsumentów do poszukiwania produktów i dokonywania zakupów w Internecie. Spowodowało to również zmiany w reklamie. Gros wydatków reklamowych w 2021 roku to inwestycje małych firm, które musiały szybko przenieść się do e-commerce, aby przetrwać kolejne lockdowny. Budżety, które wcześniej przeznaczali na detalistów w celu zabezpieczenia miejsca na sklepowej półce, zostały teraz przekierowane na reklamy display i paid search na ich stronach internetowych. Przewiduje się, że przesunięcie w kierunku e-handlu spowolni wraz ze zniesieniem restrykcji związanych z koronawirusem i ponownym otwarciem gospodarek, jednak trend ten nie ulegnie odwróceniu.
W tym roku większość mediów odnotuje wzrost w porównaniu do roku 2020, kiedy to mieliśmy do czynienia z 16-proc. spadkiem wydatków na reklamę w mediach tradycyjnych. Tegoroczny prym wzrostu wieść będą media społecznościowe i wideo online, które wyprzedziły już tradycyjną, statyczną reklamę display. Według prognoz skurczy się ona w tym roku o 15 proc., podczas gdy online wzrośnie zaledwie o 4 proc. Zenith przewiduje, że w 2021 roku wartość reklamy cyfrowej wzrośnie o 19 proc., a jej udział w całości wydatków reklamowych osiągnie globalnie 58 proc.
Tegoroczny gwałtowny wzrost wydatków na reklamę, w połączeniu z widoczną migracją odbiorców z kanałów tradycyjnych do cyfrowych, przyczynia się do znacznego zwiększenia cen mediów, szczególnie w telewizji. Koszt reklamy telewizyjnej wzrósł w tym roku średnio o 5 proc. Wzrost mediów cyfrowych jest natomiast napędzany głównie przez rosnącą oglądalność i szerszą monetyzację, przy czym inflacja w przypadku wideo online wynosi średnio 7 proc., a w przypadku mediów społecznościowych pozostaje na niezmienionym poziomie w porównaniu z ich 25-proc. wzrostem wydatków na reklamę.
Po bardzo trudnym ubiegłym roku rynek reklamowy odczuwa pozytywne ożywienie, dzięki czemu tegoroczne wydatki przekroczą nawet poziom z 2019 roku
powiedział Jonathan Barnard, szef agencji Zenith.
Reklama cyfrowa staje się coraz skuteczniejszym narzędziem wzrostu marki, ponieważ media i handel nadal przenoszą się do sieci, przyciągając większe inwestycje zarówno od dużych marek, jak i małych firm.
Tagi
ceny mediówdisplaye-commercehandel elektronicznyJonathan Barnardkoronawirusmedia społecznościowepid searchreklamatelewizjavideo onlineZenithZobacz również
Producenci rozczarowani nowym prawem. Relacja z konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”
W tym tygodniu odbyła się konferencja "Bezpieczeństwo gospodarcze UE", której głównym tematem była ochrona unijnej gospodarki przed konkurencją z krajów spoza Unii. Spotkanie niepocieszeni opuszczali przedstawiciele związków zrzeszających producentów budownictwa. Ich postulaty w nowej ustawie zamówień publicznych nie zostały uwzględnione.
Targi Window Tech Expo 2025 już w przyszłym tygodniu
W czerwcu Nadarzyn znajdzie się w centrum zainteresowania branży stolarki okiennej. Zbliżają się targi Window Tech Expo 2025.
Konferencje branżowe – 30-lecie Aluplast, konferencja Winkhaus, Kongres POiD
Miniony tydzień w branży stał pod znakiem konferencji. Przedstawiciele producentów, dostawców i dystrybutorów mieli okazje spotkać się na jubileuszu Aluplast, łączonej konferencji Winkhaus i ICAN oraz Kongresie Stolarki POiD.