Idea przemysłu 4.0 obejmuje przede wszystkim automatyzację i cyfryzację. W fabrykach okien dążenie do realizacji tych założeń jest coraz większe, chociaż sam temat nie jest nowy.
Rozwiązanie Roto
W październiku Roto poinformowało o uruchomieniu autonomicznego pociągu do transportu zewnętrznego w swoim zakładzie produkcyjnym w Leinfelden-Echterdingen w Niemczech. Elektrycznie sterowany zestaw obsługuje produkcję z pośredniego magazynu produkcyjnego do wysyłki. W centrum logistycznym pociąg rozładowuje także w pełni automatycznie przewożone palety. Wcześniej w halach produkcyjnych funkcjonowało już kilka systemów transportu, niewymagających kierowców.
Automatyzacja w polskich fabrykach
Polscy producenci okien również od kilku lat działają w kierunku automatyzacji procesów produkcyjnych. Początkiem jest często robotyzacja. Przykładem może być Pagen, który w 2021 r. wdrożył robota do montażu szyb zespolonych i zintegrował go z automatyczną sortownią pakietów szybowych oraz tablicą świetlną wspomagającą kontrolę jakości.
O swoich trzech autonomicznych fabrykach informował już w 2019 roku Wiśniowski.
Tematyczne konkursy
Do działań w kierunku przemysłu 4.0 zachęcają też producentów m.in. różne organizacje. Na początku października miała miejsce w Kielcach konferencja Nowy Przemysł 4.0. Była to druga edycja wydarzenia organizowanego przez Międzynarodowe Centrum Kongresowe. Towarzyszył mu konkurs The Best of Industry 4.0., a laureatem w kategorii Zakład Produkcyjny zostało nowosądeckie Fakro. Dzięki wykorzystującym AI skanerom zainstalowanym przy robotach tnących drewno fabryka oszczędza surowiec.
Zobacz również
„Czyste Powietrze” winne miliony złotych. Wykonawcy protestują
Fala protestów w związku z nierozliczonymi umowami w ramach programu „Czyste Powietrze”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zalega z wypłatami pojedynczym firmom nawet po kilkadziesiąt milionów złotych.
Forum Webinar 2025 #1 – poznaj nowości na sezon 2025
Już 15 maja pierwsze w tym roku spotkanie online w ramach Forum Webinar. Wydarzenie będzie poświęcone prezentacji nowości produktowych przygotowanych przez dostawców i producentów na sezon 2025.
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie”. Sprawdź, jak skutecznie prowadzić marketing i wdrażać nowoczesne oprogramowanie w firmie.