Idea przemysłu 4.0 obejmuje przede wszystkim automatyzację i cyfryzację. W fabrykach okien dążenie do realizacji tych założeń jest coraz większe, chociaż sam temat nie jest nowy.
Rozwiązanie Roto
W październiku Roto poinformowało o uruchomieniu autonomicznego pociągu do transportu zewnętrznego w swoim zakładzie produkcyjnym w Leinfelden-Echterdingen w Niemczech. Elektrycznie sterowany zestaw obsługuje produkcję z pośredniego magazynu produkcyjnego do wysyłki. W centrum logistycznym pociąg rozładowuje także w pełni automatycznie przewożone palety. Wcześniej w halach produkcyjnych funkcjonowało już kilka systemów transportu, niewymagających kierowców.

Automatyzacja w polskich fabrykach
Polscy producenci okien również od kilku lat działają w kierunku automatyzacji procesów produkcyjnych. Początkiem jest często robotyzacja. Przykładem może być Pagen, który w 2021 r. wdrożył robota do montażu szyb zespolonych i zintegrował go z automatyczną sortownią pakietów szybowych oraz tablicą świetlną wspomagającą kontrolę jakości.

O swoich trzech autonomicznych fabrykach informował już w 2019 roku Wiśniowski.
Tematyczne konkursy

Do działań w kierunku przemysłu 4.0 zachęcają też producentów m.in. różne organizacje. Na początku października miała miejsce w Kielcach konferencja Nowy Przemysł 4.0. Była to druga edycja wydarzenia organizowanego przez Międzynarodowe Centrum Kongresowe. Towarzyszył mu konkurs The Best of Industry 4.0., a laureatem w kategorii Zakład Produkcyjny zostało nowosądeckie Fakro. Dzięki wykorzystującym AI skanerom zainstalowanym przy robotach tnących drewno fabryka oszczędza surowiec.
Zobacz również
Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025 – relacja
Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025, które odbyło się 15–16 października w Łodzi, potwierdziło, że sektor stoi na progu zmian i że to właśnie dialog między uczestnikami rynku jest kluczem do wypracowania efektywnych rozwiązań.
OFS 2025 – fotorelacja (druga część)
Zapraszamy na fotorelację z drugiego dnia Ogólnopolskiego Forum Stolarki 2025.
Producenci drzwi najbardziej aktywni w mediach społecznościowych
DRE, Erkado i Reno, ale też Barański są aktywni na Facebooku, angażują swoich fanów i przyciągają swoimi treściami nowych użytkowników.


