Wdrażanie oprogramowania ERP w zakładach produkujących stolarkę otworową to krok ku większej efektywności. Zintegrowane moduły wspierają logistykę, zaopatrzenie i planowanie, pozwalając lepiej zarządzać produkcją – nawet przy indywidualnych zamówieniach. Sprawdź, jak oprogramowanie ERP dla producentów stolarki może usprawnić twój zakład.
Dla wytwórcy stolarki ważnym etapem jest przygotowanie produkcji. Tutaj znaczenie mają takie moduły ERP, jak magazynowanie i zarządzanie zapasami, zaopatrzenie i kontrola dostaw oraz planowanie.

Oprogramowanie służące do obsługi przedsiębiorstwa składa się ze zintegrowanych ze sobą modułów. Mają on różne funkcjonalności i razem umożliwiają sprawne zarządzanie. Niektóre spośród nich obsługują produkcję w sposób całkowicie bezpośredni, np. sterując maszynami. Inne kontrolują, czy ten najważniejszy dla zakładu etap będzie przebiegał bez zakłóceń.
Dlaczego oprogramowanie ERP w produkcji stolarki to konieczność?
W całym ciągu potrzeb zaczyna się i kończy na logistyce. Najpierw jednak jest zamówienie komponentów i pilnowanie, aby ich nie zabrakło. Na końcu zaś wysyłka wyrobów końcowych do klientów. Jednak zajmują się tym odrębne moduły.
Wydawać by się mogło, że nie ma nic łatwiejszego niż skontaktowanie się z dostawcą i sprowadzenie odpowiednich wyrobów. W rzeczywistości w zakładzie korzystającym z kompletnego software`u i stawiającym na automatyzację jest to proces dość skomplikowany. Obecnie wiele okien jest wykonywanych na indywidualne zamówienie i są to konstrukcje niestandardowe. Tym ważniejsze jest zapewnienie sprawnego przygotowania produkcji, w tym ścisła współpraca modułu do obsługi zaopatrzenia i kontroli dostaw z nadzorującym magazynowanie i zarządzanie zapasami. Dzięki nim powinno być możliwe nie tylko zaplanowanie pracy, ale też zmiana kolejności realizacji zamówień lub ich modyfikacja.
Sprawna logistyka dostaw jeszcze bardziej zyskała na znaczeniu w momencie braku surowców i niedostatku komponentów. Jak wspomnieliśmy, etap przygotowania produkcji rozpoczyna się od współpracy modułu dostaw z magazynowym. W momencie przyjęcia zamówienia od klienta należy określić termin realizacji zlecenia. W tym celu moduł magazynowy sprawdza, czy wszystkie komponenty są w wystarczającej ilości. Jeśli nie, konieczne jest ich zamówienie. Obecnie firmy nie gromadzą dużych zapasów, niemniej konieczne jest stworzenie buforu w postaci pewnej nadwyżki komponentów. Głównie po to, aby było możliwe sprawne przygotowanie kolejnego zlecenia.
Zaopatrzenie i kontrola dostaw w systemach ERP dla stolarki
W końcu możliwe jest złożenie zamówienia u dostawcy. Może ono mieć np. postać excela, ale w przypadku niektórych komponentów, jak okucia, korzysta się też z e-sklepu dostawcy. Do komunikacji elektronicznej konieczny jest dostęp online do jego bazy produktów i ich cen. Zazwyczaj wytwórca stolarki lub dostawca tworzą bazę danych dotyczących wszystkich elementów składających się na wyrób finalny. Udostępniają swoje katalogi w formie elektronicznej, a zawarte w nich informacje powinny być jak najbardziej szczegółowe. W przypadku okien tworzywowych uwzględniają one często np. składanie z innymi profilami oraz wykorzystanie profili dodatkowych.
Jeśli producent ma kilku dostawców, wówczas dla każdego z nich muszą być oddzielne bazy, podzielone na dane dotyczące poszczególnych komponentów. Dostępne są także programy uwzględniające sytuację, gdy software dostawcy nie przewiduje korzystania z oferty konkurencji. Jednak są to wersje przygotowywane indywidualnie pod potrzeby danej fabryki. Natomiast najbardziej uniwersalne rozwiązania umożliwiają zaimportowanie danych od różnych dostawców do jednego programu, wybieranie konstrukcji i – co ważne – mieszanie między sobą zestawów danych od różnych kontrahentów. Chociaż zazwyczaj dotyczy to okuć jako uniwersalnych komponentów, ale nie profili.
Personalizacja oprogramowania ERP dla producentów okien i drzwi
Trzeba jeszcze raz podkreślić, że wiele modułów w systemach ERP ma te same funkcjonalności, ale nie oznacza to, że można je dowolnie zamieniać. Przykładowo zamówienia komponentów mogą być realizowane w zależności od potrzeb zakładu za pośrednictwem modułu produkcyjnego albo magazynowego. Jednak w pierwszym przypadku możliwy jest zakup elementów tylko do realizowanych aktualnie zleceń. Drugie rozwiązanie jest bardziej uniwersalne, gdyż uwzględnia stany magazynowe.