Eksport rolet zewnętrznych z Polski – jakie skrzynki na jakie rynki?

Autor: |Data publikacji:

Polscy przedsiębiorcy, którzy eksportują rolety zewnętrzne powinni mieć świadomość, że każdy rynek zagraniczny rządzi się swoimi prawami. Popularność konkretnych typów skrzynek i systemów montażowych różni się w zależności od kraju. Eksport rolet zewnętrznych z Polski dynamicznie rośnie, a zrozumienie tych preferencji pozwala lepiej dostosować ofertę do oczekiwań odbiorców.

Roleta Zewnetrzna Podtynkowa_Anwis
Na polskim rynku najbardziej popularne są rolety zewnętrzne podtynkowe. Fot. Anwis

Co wpływa na wybór rolet zewnętrznych?

Przy wyborze rolet zewnętrznych należy wziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak wymiary, rodzaj napędu (ręczny, automatyczny z przełącznika lub pilota), architektura budynku, estetyka elewacji i wnętrz, a także etap inwestycji: czy budynek jest nowy, czy remontowany. Montaż rolet zależy bowiem od ich rodzaju – natynkowe, podtynkowe, nakładane – i nie każde można zainstalować w każdych warunkach.

Specyfika rynku

Rynki zagraniczne mają różne preferencje, jeśli chodzi o typy rolet. O szczegóły zapytaliśmy firmy Mirola z Mikołowa, producenta osłon okiennych, oraz Decco z Warszawy, dostawcę profili okiennych i rolet zewnętrznych, by pokazać zróżnicowane wybory klientów i ich motywacje.

Mirola sprzedaje osłony za pośrednictwem sieci dilerskiej do krajów Unii Europejskiej, głównie Niemiec i Holandii. Krystian Frydrych podsumowuje: – Jeśli chodzi o rolety i rodzaj skrzynek, to na polskim rynku sprzedają się najczęściej rolety podtynkowe. W przypadku eksportu jest odwrotnie: dominują rolety natynkowe i wszelkie innowacje z nimi związane.

Jak tłumaczy, obecnie w Niemczech obowiązującym trendem są rolety i żaluzje otwierane awaryjnie na wypadek pożaru lub braku prądu. W tym celu stosuje się napędy z podtrzymaniem zasilania. Umożliwia to szybką ewakuację w sytuacjach awaryjnych.

Obecnie osłony zewnętrzne są produkowane nie tylko przez wyspecjalizowane firmy. Zajmuje się tym coraz więcej tych mających w portfolio stolarkę otworową z PCW i aluminium. Jedną z nich jest Decco, które zapytaliśmy o dotychczasowe doświadczenia na rynkach polskim i zagranicznym.
W Polsce dominującym rozwiązaniem są rolety podtynkowe – stanowią one większość naszej sprzedaży. Wybierane są przede wszystkim do nowych inwestycji, gdzie montaż można zaplanować już na etapie projektowania budynku. Jednocześnie obserwujemy rosnące zainteresowanie roletami adaptacyjnymi. Tego typu rozwiązania są chętnie wybierane przez właścicieli istniejących domów i mieszkań, którzy chcą poprawić komfort cieplny i akustyczny budynku – tłumaczy Joanna Sulżyńska. Na rynkach zagranicznych największą popularnością cieszą się rolety nadstawne, które firma wysyła do Niemiec, ale też innych krajów europejskich. Inwestorzy chętnie sięgają po wersje w niestandardowych kolorach, wybierając je spośród kilkudziesięciu wariantów.

Zalety rolet zewnętrznych

Jak podkreślają nasi rozmówcy, zainstalowanie rolet zewnętrznych to przede wszystkim konkretne korzyści dla inwestorów. Po pierwsze, stanowią ochronę przed nagrzewaniem wnętrza latem i ograniczają straty ciepła zimą, co przekłada się na niższe rachunki za energię. Po drugie, tworzą skuteczną barierę przed hałasem z zewnątrz, co ma szczególne znaczenie w gęstej zabudowie miejskiej. I po trzecie, dobrze zamontowane pełnią funkcję zabezpieczenia przeciwwłamaniowego.

Klienci coraz częściej decydują się na automatyzację rolet i rozwiązania smart home, które pozwalają zdalnie sterować osłonami, tworzyć scenariusze działania, a nawet integrować je z asystentami głosowymi. W połączeniu z nowoczesnymi napędami z funkcją wykrywania przeszkód, ochroną przed zamarzaniem czy automatyczną kalibracją użytkownik otrzymuje rozwiązanie nowoczesne, bezpieczne i wygodne w codziennym użytkowaniu – podsumowuje Joanna Sulżyńska.

Dziś jest bardzo wielu producentów osłon okiennych, jest to branża bardzo rozdrobniona, a na dodatek bariera wejścia w ten segment produkcji jest stosunkowo niska, co czyni ją nad wyraz konkurencyjną.

Eksport polskiej stolarki otworowej – dane i kierunki

Produkty polskich firm są dostępne w ponad 100 krajach świata. Obok tradycyjnych dla nas rynków, takich jak Niemcy, Włochy, Francja, Holandia czy Czechy, coraz większy udział w eksporcie mają też Stany Zjednoczone oraz Kanada, do której z kolei najczęściej eksportujemy stolarkę aluminiową wraz z akcesoriami i osłonami.

Jeśli chodzi o stolarkę otworową, na eksport najwięcej trafia polskich okien i drzwi z PCW wraz z osłonami. Produkty te stanowią wartościowo ponad połowę sprzedaży zagranicznej. Wśród produktów znajdziemy również drzwi tarasowe, ogrody zimowe, pergole, rolety, markizy i żaluzje.

Głównymi odbiorcami polskiej stolarki okiennej i osłon okiennych w Europie są następujące kraje (dane GUS z 2022 r.):

  • Niemcy – 38 proc.;
  • Francja – 11 proc.;
  • Włochy – 11 proc.;
  • Belgia – 7 proc.;
  • Czechy – 5 proc.;
  • Holandia – 5 proc.;
  • Słowacja – 4 proc.;
  • Wielka Brytania – 4 proc.;
  • kraje skandynawskie (Szwecja, Dania, Norwegia, Finlandia) – 4 proc.;\
  • Węgry – 3 proc.;
  • Litwa – 3 proc.;
  • pozostałe – 5 proc.

Według bieżących analiz rynkowych przeprowadzonych przez Centrum Analiz Branżowych eksport okien i drzwi łącznie z akcesoriami zwiększył się w 2024 r. do wartości ponad 3,9 mld euro (szacuje się, że do roku 2026 ma osiągnąć ok. 4,25 mld euro).

Kolorystyka w eksporcie osłon – co wybierają klienci?

Najbardziej popularna w Europie kolorystyka osłon, żaluzji i rolet (skrzynki i lamele) współgra z barwami eksportowanych okien i obejmuje następujące kolory:

  • biały;
  • antracyt (preferowany we Francji i Belgii );
  • kolory drewnopodobne (orzech, turner oak, mahoń, woodec, golden oak);
  • écru – delikatny beż;
  • mocha mousse – delikatny, ciepły brąz (najnowszy hit w 2025 r.).