Chociaż o sukcesach eksportowych polskiej stolarki najczęściej mówi się w kontekście firm okiennych, branża drzwiowa do 2018 roku także rozwijała się głównie dzięki sprzedaży na rynkach zagranicznych. Trwającego niemal dekadę wzrostu eksportu nie udało się jednak podtrzymać w 2019 roku.
Polską branżę drzwiową tworzy około 800 przedsiębiorstw, najczęściej niewielkich zakładów produkcyjnych. Większość obrotów oraz kierunek rozwoju wypracowuje jednak kilkadziesiąt największych firm. Z najnowszego raportu Centrum Analiz Branżowych „Rynek drzwi w Polsce, edycja 2020” wynika, że 15 największych wytwórców odpowiada za połowę wartości produkcji drzwi w Polsce, a 40 wiodących firm za ponad 70 proc. tej wartości. Wśród nich są przedsiębiorstwa, których przychody ze sprzedaży drzwi przekraczają 150 mln zł, co zalicza je nie tylko do grona największych producentów drzwi w Polsce, lecz także liczących się w Europie. Są to przede wszystkim wytwórcy drzwi wewnątrzlokalowych, jak Porta, DRE, Erkado czy Voster, ale także Invado, Pol-Skone czy Classen. Do liczących się należą także producenci drzwi wejściowych jak KMT Stal, Gerda, Assa Abloy Mercor Doors czy Capek.
Rok 2018 rok był dziewiątym z kolei sezonem, w którym polskie firmy zwiększyły sprzedaż eksportową. Po blisko 30-procentowym spadku eksportu w 2009 roku i niemal całkowitej utracie rynków wschodnich, od 2010 r. polscy producenci wytrwale odbudowują sprzedaż zagraniczną, ale już nie na Wschodzie, lecz w krajach Europy Zachodniej oraz Środkowej. Odbudowują z wieloma sukcesami. Już w 2014 roku wysyłano więcej drzwi niż w 2008 r., a w kolejnych latach eksport rósł niezmiennie. W 2018 roku na rynki zagraniczne trafiło 3,73 mln sztuk drzwi made in Poland o łącznej wartości 500 mln euro. Oznacza to, że ponad 40 proc. produkcji sprzedano za granicą, a tylko w 2018 roku eksport zwiększył się o kilkanaście procent.
Jak wynika z raportu CAB-u, w 2019 roku wielkość eksportu zmalała po raz pierwszy od dekady. Na szczęście nie był to spadek o blisko 30 proc. jak w 2009 roku, ale o niespełna 3 procent. Niemniej był, i to na tyle znaczący, że nawet wzrost sprzedaży na rynku polskim nie zrekompensował wytwórcom mniejszej sprzedaży zagranicznej. Rok zakończył się lekkim spadkiem produkcji drzwi w Polsce.
Drzwi z Polski sprzedawane są w ponad 100 krajach na całym świecie, ale ponad 90 proc. eksportu trafiło do 20 wiodących krajów. W 2019 roku w dziesięciu z nich polskie firmy sprzedały więcej niż w 2018 r., również w dziesięciu ubiegły sezon zakończył się spadkiem. Chociaż w ujęciu wartościowym głównym odbiorcą są Niemcy, większa liczba drzwi trafia do Czech (blisko 640 tys. sztuk) oraz na Słowację (ponad 560 tys. sztuk). O ile w Czechach sprzedaż polskich drzwi w 2019 roku zmalała, to na rynku słowackim nastąpił duży wzrost. Ponad 550 tys. sztuk wyeksportowano także do Niemiec.
Ponad 200 tys. drzwi w 2019 roku polskie firmy sprzedały w Rumunii, na Węgrzech oraz we Włoszech. Sprzedaż do Włoch nieznacznie wzrosła, z kolei na rynku rumuńskim oraz węgierskim nastąpiły duże zmiany. Eksport do Rumunii zmalał o ponad 20 proc., zaś do Węgier o ponad 20 proc. wzrósł.
Co najmniej 100 tys. sztuk drzwi z Polski w 2019 roku wyeksportowano także do Francji, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. Jeszcze w 2018 r. do tej grupy zaliczyłyby się również Norwegia oraz Irlandia, ale w 2019 r. spadki eksportu do tych krajów były bardzo duże. Na rynek norweski trafiło o 20 proc. mniej drzwi niż w 2018 r., natomiast eksport do Irlandii zmalał o ponad 85 procent.
Wiele wskazuje na to, że 2020 rok ze względu na pandemię będzie drugim kolejnym, w którym eksport drzwi zmaleje. O wpływie Covid-19 na eksport oraz sprzedaż drzwi w Polsce w pierwszym półroczu, a także o prognozie na cały rok można dowiedzieć się z najnowszego raportu CAB-u na temat polskiego rynku drzwi.
Maksymilian Miros