Bezpieczny transport okien – jak zabezpieczyć stolarkę na każdą trasę?

Autor: |Data publikacji:

Długa lista krajów, w których montuje się polskie okna, to powód do zadowolenia. Oznacza, że branża stolarki nie tylko potrafi wyprodukować znakomity wyrób i go sprzedać, ale też przewieźć na niebagatelne odległości. Jak przeprowadzić bezpieczny transport okien, żeby delikatne szyby i profile dotarły do klienta nienaruszone?

bezpieczny transport okien
Aby uniknąć uszkodzeń okna powinny być odpowiednio przygotowane do transportu, np. zabezpieczone pasami. Fot. Loglobcargo

Dlaczego transport okien jest wyzwaniem?

Okna są zbudowane z elementów połączonych w sposób zapewniający kompensację niewielkich ruchów związanych z różnicami w rozszerzalności materiałów. Ich główne części stanowią: podatne na niszczące uszkodzenia szkło i wrażliwe na deformacje i zarysowania profile. Te cechy oznaczają, że wszelkie wibracje i wstrząsy mogą zniweczyć trudy wytworzenia nowoczesnego, szczelnego i do pewnego stopnia elastycznego okna. Na niektóre materiały stosowane w oknach równie destrukcyjnie mogą zadziałać różnice wilgotności czy temperatury.

Bezpieczny transport okien drogą morską

Mapa destynacji polskich okien obejmuje już wszystkie kontynenty. Okna muszą pokonać tysiące kilometrów drogą morską w trwających wiele dni rejsach. Taki transport to odrębny mikroświat, rządzi się swoimi prawami. Standardem jest kontener, jeden z najpopularniejszych to HC (high cube) o wysokości wewnętrznej ok. 269 cm, szerokości 235 cm i zazwyczaj 2 długościach do wyboru: 6 i 12 m. Kontenery morskie są opakowaniami wielokrotnego użytku, przewozi się w nich m.in. chemikalia oraz żywność. Po wielu tygodniach rejsu w niesprzyjających warunkach ich zawartość może w istotny sposób zmienić swoje właściwości, jak choćby zapach.

Eksporter okien musi zadbać o stan kontenerów, które powinny być neutralne dla materiałów, z których zbudowane są okna. Kolejna umiejętność to sztauowanie, czyli zapakowanie kontenera, które jest ważne nie tylko z powodów handlowych. Im więcej produktów uda się wpasować w metalowy prostopadłościan, tym wyższa będzie rentowność transportu, przy czym towar nie może się przesuwać ani zmieniać środka ciężkości kontenera, który będzie niewielką częścią misternej układanki na olbrzymim statku. Bezpieczny transport okien to nie tylko sprawy techniczne, ale również formalne, odpowiednia dokumentacja przewozu, potwierdzenie wymaganych opłat, znajomość procedur portowych, takich jak konieczność błyskawicznego odbioru kontenera po rozładunku statku.

Dalej jest podobnie jak na rynku krajowym czy europejskim – dostawca okien może zadecydować o pokonaniu większości trasy transportem kolejowym lub zamówić wyłącznie drogowy. Opłacalność transportu lotniczego jest dyskusyjna, jednak może być dobrą opcją w przypadku trudnodostępnych lokalizacji pozbawionych sieci dróg lub połączeń kolejowych.

 

Przygotowanie okien do transportu

We wszystkich przypadkach przygotowanie okien do transportu oznacza zabezpieczenie przed skutkami wstrząsów, uderzeń, nagłych przesunięć i tarcia. Stosowanie kilku reguł pozwoli radykalnie zmniejszyć liczbę uszkodzeń.

Po pierwsze, okna powinny być czyste i suche, w miarę możliwości z odłączonymi częściami ruchomymi. Wszelkie drobiny, opiłki, zabrudzenia poprodukcyjne mogą być powodem uszkodzeń szkła i profili tak samo jak elementy wystające, a zwłaszcza mogące obracać się, np. klamki.

Poszczególne płaszczyzny należy zabezpieczyć przekładkami amortyzującymi, np. folią bąbelkową. Folie zabezpieczające z warstwą adhezyjną pomogą zachować profile w stanie nienaruszonym, jednak muszą być wykonane z materiału gwarantującego możliwość szybkiego oddzielenia od ochranianej powierzchni. Szczególnej uwagi wymaga zabezpieczenie krawędzi i narożników, najlepiej sprawdzą się do tego kształtki z elastycznych materiałów. Profile mogą mieć w swojej konstrukcji wewnętrzne kształtki zabezpieczające przed deformacją.

Okna należy rozmieścić na stojakach w ustawieniu pionowym i owinąć folią typu stretch. W pojeździe stojaki stabilizuje się pasami, nie należy przenosić dodatkowych obciążeń na przewożone okna. Całość ładunku należy oznaczyć jako materiał podatny na uszkodzenia i wymagający ostrożnego przemieszczania. Zaletą współczesnych technologii jest możliwość stałego monitorowania przebiegu transportu, standardem jest odczyt aktualnej lokalizacji cargo. Do listy dobrych praktyk należy dołączyć ubezpieczenie transportu.

Tomasz Pośpiech, Globspeed

Tomasz Pospiech_GlobspeeDobry nośnik jest kluczowym elementem w transporcie stolarki, gdzie produkty są delikatne, kruche i dużo bardziej narażone na uszkodzenia. Kluczowym aspektem jest, aby opakowanie tworzyło wraz z towarem jedną bryłę i chroniło kluczowe elementy oraz całość produktu. Taki nośnik musi być dobrze zaprojektowany, aby był dostosowany do odpowiedniego rodzaju transportu. Nasza firma zbiera w tym celu kluczowe dane odnośnie do wymiarów, wagi, rodzaju transportu, sposobów rozładunku (dźwig, wózki itp.), aby przedstawić najbardziej optymalne rozwiązania ze względu na bezpieczeństwo oraz ekonomię. Bardzo istotny jest też ciągły nadzór jakościowy nad kluczowymi etapami produkcji, które bezpośrednio wpływają na cechy danego nośnika podczas transportu towarów, m.in. nośność, stabilizację oraz mocowanie.