Automatyczne drzwi wejściowe – komfort, bezpieczeństwo i nowoczesny design w obiektach publicznych

Autor: |Data publikacji:

Automatycznie drzwi wejściowe bardzo ułatwiają komunikację. Dlatego są obecnie najczęstszym wyborem w przypadku budynków użyteczności publicznej.

Oferta drzwi automatycznych jest bogata i umożliwia dopasowanie odpowiednich do konkretnych warunków eksploatacji. Ze względu na bezpieczeństwo użytkowników szczególnie dobrze sprawdzają się drzwi przesuwne i obrotowe.

automatyczne drzwi wejściowe -Esco
Automatyczne drzwi wejściowe ułatwiają komunikację i zwiększają komfort użytkowników w przestrzeniach publicznych. Fot. Esco

Automatyczne drzwi wejściowe z rozsuwanymi skrzydłami

Automatyczne drzwi wejściowe przesuwne przeznaczone do obiektów użyteczności publicznej najczęściej wykonuje się z profili aluminiowych, rzadziej stalowych. Są to konstrukcje z dużymi przeszkleniami. W wersjach zewnętrznych stosuje się profile z izolacją termiczną oraz zespolenia szybowe, które w zależności od potrzeb mogą być nawet dwukomorowe. Ważne, aby cały produkt spełniał aktualne wymagania dotyczące izolacyjności termicznej. W przypadku drzwi zewnętrznych jest to wartość 1,3 W/m2K.

Skrzydła – zazwyczaj jedno lub dwa – poruszają się liniowo równolegle do zewnętrznej ściany budynku, ale od strony wnętrza. Wymaga to pozostawienia odpowiedniej ilości miejsca. Jeśli jednak nie jest to możliwe, rozwiązaniem będą drzwi teleskopowe składające się z większej liczby ruchomych paneli, które podczas otwierania przesuwają się na dwie strony – jeden za drugi. Istnieje wiele modeli drzwi przesuwnych przeznaczonych do nietypowych warunków montażu, np. do fasad nachylonych pod kątem lub szczególnie wąskich. Drzwi przesuwne łukowe CMR i CMR-F są właśnie przykładem nietypowych zastosowań. Oferowane przez GU mają wygląd drzwi karuzelowych. Mogą być montowane na planie półkola lub koła o średnicy do 4000 mm. Wersja CMR-F o szerokości otwarcia do 2500 mm jest polecana na drogi ewakuacyjne. Drzwi przesuwne są dostępne jako mechaniczne (uruchamiane tylko ręcznie), półautomatyczne i automatyczne.

Automatyczne mają mechanizm napędowy umieszczony w górnym kształtowniku ościeżnicy. Niektórzy producenci oferują także napędy zabudowane w podłodze, tzw. podposadzkowe, również w wersjach do drzwi obrotowych i rozwieranych.

Napędy zasilane są prądem o napięciu 230 V i oferowane w wersjach obsługujących skrzydła o różnej wielkości i wadze, a także odmiennych parametrach użytkowych. Należą do nich m.in. siła, z jaką może być poruszane skrzydło oraz czas otwierania i zamykania. Napędy dostosowują prędkość otwierania i czas otwarcia drzwi do aktualnego natężenia ruchu.

Za bezpieczeństwo i wygodę użytkowania odpowiadają m.in. czujniki ruchu: radarowe, ultradźwiękowe lub na podczerwień. Ponadto mogą to być również maty naciskowe i pętle indukcyjne. Stosuje się również fotokomórki lub listwy podczerwieni. Gdy w świetle przejścia znajdzie się przeszkoda, skrzydła natychmiast się zatrzymują, a następnie rozsuwają na pełną szerokość. Często razem z drzwiami przesuwnymi instalowana jest kurtyna powietrzna, która uruchamia się wraz z otwarciem skrzydeł. Jej zastosowanie ma na celu ograniczenie ucieczki ciepła w chłodnych porach roku, co jest szczególnie istotne, gdy przez drzwi w krótkim czasie przechodzi wiele osób.

Automatyczne drzwi obrotowe

Ze względu na swoją konstrukcję praktycznie eliminują przeciągi, ponadto izolują termicznie i akustycznie. Drzwi obrotowe mają nieruchome skrzydła znajdujące się po przeciwnych stronach pionowej osi obrotu umieszczonej pośrodku płyty podłogowej w kształcie koła. Zarówno ramy skrzydeł, jak i pozostałe elementy konstrukcji wykonane są najczęściej z profili aluminiowych wypełnionych szkłem, ale są też wersje drzwi całkowicie przeszklonych. Profile mogą być anodowane lub lakierowane na kolor z palety RAL. Części metalowe wykonuje się ponadto ze stali szlachetnej szlifowanej i szczotkowanej lub polerowanej. Sufit może być z PCW, aluminium, ze stali lub szkła i mieścić oświetlenie – obecnie najczęściej ledowe. Podłoga jest wykładana matami z różnych materiałów, m.in. gumy lub włókien kokosowych.

W najprostszej wersji przegrodę stanowią dwa skrzydła ustawione w jednej linii. Jeśli wymagane jest szerokie wejście, po każdej stronie mogą być dwa skrzydła – oba nieruchome lub w wersji przesuwnej. W sumie ich długość może sięgać ok. 3 m, a w razie potrzeby można je odblokować i złożyć, tworząc w ten sposób szerokie przejście. Na końcach skrzydeł lub centralnie mogą być umieszczone witryny reklamowe. Większe konstrukcje umożliwiają korzystanie przez osoby na wózkach inwalidzkich oraz przejechanie wózkiem z zakupami.

Do osi obrotu mogą być przymocowane nie tylko dwa, ale również trzy lub cztery skrzydła, wówczas przestrzeń jest przedzielona na kilka części. Przepustowość drzwi zależy m.in. od liczby przegród oraz średnicy tubusa.
Napędy współpracują z systemami zabezpieczeń, układem awaryjnego otwierania wyposażonym we własne zasilanie, systemem do ciągłego monitorowania pracy oraz czujnikami bezdotykowymi lub kontaktowymi zabezpieczającymi wszystkie skrzydła. Napędy są aktywowane przez czujkę ruchu. Jej zadziałanie wprawia w ruch drzwi, które mogą się poruszać z zadaną, jednakową prędkością, albo dostosowywać do szybkości, z jaką przemieszczają się użytkownicy. Drzwi obrotowe (oraz pozostałe automatyczne) wyposaża się również w wyłączniki mechaniczne i czujniki przeciążeniowe. Niezbędnym elementem wyposażenia napędu jest hamulec, który musi zadziałać natychmiast, gdy skrzydło napotka przeszkodę, np. osobę, która zbyt wolno przechodzi.

Drzwi obrotowe można zabezpieczyć na noc, wykorzystując dodatkowe drzwi przesuwne w kształcie łuku i identycznej krzywiźnie. Innym rozwiązaniem jest wyposażenie każdego skrzydła w zamki elektromechaniczne ryglujące do osi, na której się obracają.

Szczególne wymagania

Napędy drzwi automatycznych zarówno przesuwnych, jak i obrotowych są na wypadek braku zasilania wyposażone w przyciski otwierania awaryjnego lub akumulator. Automatykę integruje się z systemem alarmowym, a w obiektach, w których przebywa dużo osób – także z przeciwpożarowym. W tym drugim zastosowaniu drzwi muszą spełniać określone wymagania wskazane w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Otóż drzwi rozsuwane mogą stanowić wyjścia na drogi ewakuacyjne, a także być stosowane na drogach ewakuacyjnych, jeżeli są przeznaczone nie tylko do celów ewakuacji. Otwieranie może być automatyczne i ręczne – bez możliwości ich zablokowania. Wymaga się też, aby w wyniku zasygnalizowania pożaru przez system wykrywania dymu samoczynne się rozsunęły i pozostały w tej pozycji.

Drzwi obrotowych nie wolno wykorzystywać do ewakuacji. Mogą być natomiast montowane w wejściach do budynku i ogólnodostępnych pomieszczeń. Wówczas jednak obok muszą się znaleźć drzwi rozwierane lub rozsuwane, przystosowane do ruchu osób niepełnosprawnych.

Producenci drzwi obrotowych rozwiązują tę kwestię, oferując drzwi przesuwne z tzw. wyłamywanymi skrzydłami i bocznymi stałymi doświetlami. Wówczas to one, a nie drzwi obrotowe stanowią wyjścia ewakuacyjne. Natomiast produkt łączący oba rodzaje drzwi ma w ofercie GEZE. Jest to model TSA 395 Multi, czyli automatyczne dwuskrzydłowe drzwi obrotowe, które mogą być jednocześnie drzwiami przesuwnymi. Ich maksymalna średnica wynosi 5400 mm. Są wyposażane w kurtynę powietrzną, a ramy stanowiące konstrukcję wypełnia szkło laminowane o grubości 8 mm.