Aluminiowe drzwi wejściowe są lekkie, a przy tym solidne – trwałe i eleganckie. Cenione za wygląd oraz wysoką izolacyjność termiczną, łączą design z parametrami, których oczekują inwestorzy. Poniżej omawiamy budowę, cechy i funkcjonalności.
Drzwi wejściowe są fragmentem elewacji. Muszą stać się jej wizualnym dopełnieniem, a przy tym wraz z nią opierać się szkodliwym czynnikom pogodowym. Klienci oczekują też od nich funkcjonalności i niezawodności. Drzwi aluminiowe z powodzeniem spełniają powyższe kryteria.

Jak zbudowane są aluminiowe drzwi wejściowe?
Tak jak większość drzwi zewnętrznych, modele aluminiowe drzwi wejściowe dostępne są w kilku wariantach konstrukcyjnych. Bazą jest rama z aluminiowych profili komorowych. Obecne są przeważnie trzy komory, z czego przynajmniej jedna ma wypełnienie termoizolacyjne, zazwyczaj z piany PUR, rzadziej poliamidu wzmocnionego włóknami szklanymi.
Wypełnienie stanowią panele wsadowe, czyli elementy o dwóch ściankach aluminiowych (blacha ma grubość od 1,2 do 3 mm). Przestrzeń między nimi szczelnie wypełnia materiał o wysokiej izolacyjności cieplnej – zazwyczaj piana PUR lub polistyren XPS. Panele mogą być wpasowane między elementy ramy i wówczas jest ona widoczna zarówno od strony wnętrza, jak i od zewnątrz. Inne typy drzwi mają panele jednostronnie nakładkowe. Oznacza to, że po jednej stronie – wewnętrznej lub zewnętrznej – rama jest zasłonięta przez blachę panelu. Ale są też panele dwustronnie nakładkowe, wówczas ani od zewnątrz, ani od środka domu rama nie jest widoczna. Panele mogą być w całości zastępowane pakietami szybowymi. Drzwi wyglądają wtedy jak tarasowe lub balkonowe i stosowane są chętnie w biurowcach, hotelach, sklepach i innych obiektach użyteczności publicznej.
Aluminiowe drzwi wejściowe często przylgi czterostronne, czyli wykonane na całym obwodzie skrzydła. Skrzydła z kolei – dla podniesienia estetyki – mają taką samą grubość jak ościeżnice, są więc z nią zlicowane.
Szerokość drzwi aluminiowych wynosi 90-130 cm. Wysokość mieści się w przedziale 190-225 cm. Skrzydła ważą ok. 50-70 kg, podczas gdy drewniane lub stalowe – 60-90 kg.
Izolacyjność termiczna i akustyczna
Wymagania odnoszące się do izolacyjności cieplnej aluminiowych drzwi wejściowych nakładają na inwestora konieczność wyposażenia nowego budynku w modele o współczynniku przenikania ciepła Uw nie wyższym niż 1,3 W/m2K. Drzwi aluminiowe dalece zdystansowały ten poziom. Standardowe mają współczynnik Uw na poziomie 0,9-0,8 W/m2K, a rekordowo ciepłe 0,66-0,54 W/m2K. Im lepsza izolacyjność, tym większa grubość skrzydła, a co za tym idzie wewnętrznej warstwy termoizolacyjnej. Najcieplejsze mają grubość 88-90 mm, pozostałe 60-79 mm.
Pod względem akustycznym drzwi aluminiowe uchodzą za jedne z lepszych. Przypomnijmy, że wartość izolacyjności akustycznej określa wskaźnik Rw wyrażany w dB. Im jest większy, tym drzwi będą przepuszczać mniej hałasu z zewnątrz. Drzwi zewnętrzne nie powinny mieć Rw niższego niż 30 dB – aluminiowe mają przeważnie izolacyjność 38-43 dB.
Ościeżnice do drzwi aluminiowych
W komplecie ze skrzydłem drzwiowym dostarczana jest ościeżnica. W przypadku aluminiowych drzwi wejściowych – także wykonana z aluminium. Powstaje ona z komorowych profili, które w modelach o wysokiej izolacyjności cieplnej są wypełnione materiałem termoizolacyjnym, przeważnie pianą poliuretanową. W komplecie z takimi ościeżnicami dodawany jest ciepły, a więc także izolowany termicznie próg aluminiowy.
Aluminiowe drzwi wejściowe – warianty wykończenia
Zdecydowana większość drzwi aluminiowych jest malowana proszkowo. Choć klienci kuszeni są kolorami z palety RAL, moda faworyzuje szarości we wszystkich odcieniach. Uboższą kolorystykę mogą mieć drzwi anodowane, ale mieszczą się one też w tym trendzie. Wiele możliwości dekoracyjnych dają okleiny, np. drewnopodobne. W ten sposób można wykończyć całe skrzydła lub ograniczyć się do fragmentów, podczas gdy pozostałe są pokryte farbą.
Panele mają z reguły poprzeczne (rzadziej skośne) rowki (zwane nie do końca słusznie frezowaniami), które przełamują monotonię jednolitych płaszczyzn. Mogą mieć szerokość od 6 mm, ale przeważnie nie są węższe niż 12 mm. Co ważne, panele frezowane nie są przystosowane do wykańczania okleiną.
Atrakcyjność drzwi podnoszą też stalowe pochwyty zastępujące klamki, często podświetlane lub wyposażane w czytnik linii papilarnych, ale bywają też częściowo zrobione z drewna. Dodatkami służącymi wyłącznie ozdobie są też podłużne wstawki ze stali szczotkowanej, tworzące poprzeczne podziały skrzydła lub okalające przeszklenia, pełniąc funkcję ozdobnych ramek.

Możliwości konstrukcyjne
Najwięcej sprzedaje się rozwieranych, jednoskrzydłowych drzwi aluminiowych. Zamówić można też model dwuskrzydłowy – symetryczny lub asymetryczny. Furorę robią ostatnio aluminiowe drzwi pivotowe z obrotowymi zawiasami. Ich specyfika polega na tym, że oś obrotu jest przesunięta w stronę krawędzi skrzydła. Pozostając w pozycji otwartej, zajmują we wnętrzu mniej miejsca, szerokość zostaje bowiem „podzielona” – mniejsza część wchodzi do wnętrza, a większa odchyla się na zewnątrz.
Nie ma chyba kolekcji drzwi wejściowych z aluminium, która nie obejmowałaby modeli z przeszkleniami i naświetlami (bocznymi, górnymi). Warto, by szklane dodatki miały jak najlepszą izolacyjność termiczną. Stosuje się zatem pakiety jedno- lub dwukomorowe o niskim współczynniku Ug – często 1,1 W/m2K. Przeszklenia i naświetla wykonuje się z różnych rodzajów szkła. Popularne są te z szybami hartowanymi, laminowanymi, przeciwsłonecznymi, ornamentowymi, trawionymi kwasem, barwionymi lub mającymi ozdobne nadruki.
Dodatkowym elementem konstrukcyjnym wykorzystywanym w projektach drzwi aluminiowych są przewiązki, czyli pośrednie elementy z profili komorowych umieszczane w obrębie ramy. Mogą dzielić skrzydło wzdłuż lub w poprzek, biec skośnie lub w sposób nieregularny. Służą nie tylko estetyczne, ale korzystnie wpływają na sztywność skrzydeł.
Ciekawym udogodnieniem stosowanym w ramach skrzydeł i ościeżnicach są przekładki dylatacyjne. Kompensują one naprężenia powodowane przez silne nagrzewanie się drzwi przez słońce. Jest to szczególnie istotne w przypadku stolarki w ciemnych kolorach, podatniejszej na deformacje termiczne.

Użyteczne wyposażenie
Działanie skrzydeł rozwieranych nie byłoby możliwe bez zawiasów. Drzwi aluminiowe wyposażane są w jeden z trzech głównych rodzajów. Przeważnie są to zawiasy rolkowe, rzadziej nakładkowe, mocowane do powierzchni skrzydła. Droższe modele mają bardzo popularne zawiasy ukryte. Przeważnie jest ich trzy, ale bywają też cztery .
Standardem są zamki ryglujące drzwi w trzech punktach. Czasem w dwóch miejscach zamiast tradycyjnych bolców obecne są lepsze od nich rygle hakowe.
Wśród rozwiązań technicznych zapewniających funkcjonalność i bezpieczeństwo warto odnotować mechanizm samozatrzaskowy. Zwalnia on użytkownika z konieczności sprawdzania, czy drzwi się zaryglowały, bo następuje to automatycznie. Popularna jest zasuwnica dzień-noc, umożliwiająca wybór dziennej lub nocnej opcji ryglowania i w określonych porach otwieranie drzwi bez użycia klucza.
Zgodne z normami
Drzwi dopuszczone na rynek europejski muszą mieć oznaczenie CE poświadczające, że spełniają kryteria normy EN 14351-1 dotyczące szczelności powietrznej, wytrzymałości i wodoszczelności. Na podstawie innych norm otrzymują klasę przepuszczalności powietrznej (norma EN-122207), wodoszczelności (norma EN-11208) lub odporności na obciążenie wiatrem (norma EN-12210). Do klasyfikacji przeiwwłamaniowej drzwi wykorzystywana jest norma EN-1627:2012, a do przeciwpożarowej – PN-EN 13501-2. Wymagania, które powinny spełniać drzwi, aby zagwarantować żądany poziom ochrony pożarowej, określa z kolei norma PN-EN-14600. Normy PN-EN ISO 12567-1:2010 i PN-EN ISO 10077-1:2007 dotyczą właściwości cieplnych. Szyby zespolone stosowane w skrzydłach drzwiowych lub jako doświetla boczne podlegają normom PN-EN 1279-1 i PN-EN 1279-5.
Drzwi specjalnego przeznaczenia
Wiele drzwi aluminiowych dzięki mocnej budowie i dodatkowemu wyposażeniu zyskuje właściwości przeciwwłamaniowe, co potwierdza klasa minimum RC3. Mają zamki zapewniające wielopunktowe ryglowanie, bolce antywyważeniowe, zaczepy hakowe zamiast zwykłych rygli. Nie brakuje też modeli o właściwościach przeciwpożarowych, w określonym stopniu zapewniających szczelność ogniową lub dodatkowo wyposażonych w uszczelki dymoszczelne. Mogą mieć klasę EI 15, EI 30, EI 45 lub EI 60. Gdy mają być wyposażone w przeszklenie, powinna to być szyba ognioodporna, warstwowa, z żelową, transparentną przekładką między taflami.
Na koniec warto wspomnieć o aluminiowych drzwiach mających z założenia towarzyszyć garażowym bramom segmentowym. Są one cieńsze od innych i w związku z tym zimniejsze. Budowa paneli wypełniających dopasowana jest stylistycznie do konkretnych modeli bram, dzięki czemu jedne i drugie tworzą spójną estetycznie całość.