Pergole lamelowe zyskują popularność, jako osłony bardzo trwałe i nowoczesne. Rozwiązania klasy premium stanowią obecnie 32,1 proc. europejskiego rynku tych osłon. Istnieją jednak duże różnice w poszczególnych regionach.

W krajach Beneluksu rozwiązania premium stanowią ponad połowę rynku, podczas gdy we Francji tylko 1 na 10 pergoli należy do tego segmentu. Ponadto zdecydowanie zdobywają pozycję pergole wolnostojące, które w ub. roku stanowiły 48,6 proc. rynku.
Jednak również te produkty obecnie notują spadek. Interconnection Consulting wskazuje, że w 2022 r. wyniósł on 8,3 procent. Zmniejszenie popytu było odczuwalne zwłaszcza w drugiej połowie roku, głównie ze względu na negatywny wpływ kryzysu na wydatki konsumentów. Niemniej wzrost jest spodziewany, choć będzie on wolniejszy. Ożywienie ma nastąpić już w przyszłym roku, a do 2025 r. rynek będzie rósł w rocznym tempie ok. 2,3 procent.
Francja w czołówce
Na dojrzałych rynkach popyt spadł bardziej gwałtownie. Jednak wysoki poziom wyjściowy stwarza nadzieję na długoterminową stabilizację. Analitycy podkreślają, że w 2022 r. pierwsze miejsce wśród krajów z największą sprzedażą pergol zajmuje Francja, za nią plasują się Włochy i kraje Beneluksu. Natomiast rynek niemiecki, wbrew prognozom w 2022 r. nie urósł, a wzrost ma nastąpić dopiero w ciągu 3 lat. Spadek wolumenu zrekompensowały wyższe ceny – średnio wzrosły o 11 proc., tak więc obrót sięgnął 420 mln euro. Interconnection zakłada jednak, że w ciągu najbliższych 2 lat sprzedaż ponownie spadnie nieco poniżej 400 mln euro, ponieważ ceny ponownie nieco się ustabilizują.
Na krajowym rynku
W Polsce jednym z czołowych producentów osłon, w tym pergol lamelowych, jest opolski Selt. Według opublikowanych przez spółkę danych, przychody netto ze sprzedaży w 2022 r. wzrosły o 1,21 procent. Natomiast spadek dotyczył zarówno zysku netto (-36,11 proc.), jak i wskaźnika EBIDTA (-23,69 proc.).
Zobacz również
Oknoplast rezygnuje z udziału w Fensterbau Frontale 2026
Jak poinformowała niemiecka spółka producenta okien, Oknoplast Deutschland, zrezygnowała ona z udziału w najbliższej edycji targów Fensterbau Frontale w Norymberdze.
Hydro zamknie zakłady w Europie
Hydro chce optymalizować swoją działalność i zamierza zamknąć pięć zakładów zajmujących się ekstruzją w Europie.
Aluprof ogłasza kolejny etap integracji z Seltem
Aluprof Sun Shading Solutions jest nowym segmentem marki Aluprof. Powstał on dzięki przejęciu spółki Selt wraz z całym jej majątkiem.


