Pomimo trudnej sytuacji na globalnym rynku, polscy producenci okien pozytywnie oceniają pierwszy kwartał 2024 r. Jako główną przyczynę podają wzrost popytu w Polsce.
Polscy producenci okien z umiarkowanym optymizmem podchodzą do sytuacji branży na początku roku 2024. Mają świadomość niestabilności rynku i ostrożnie prognozują dalszą sytuację. Po stronie plusów widzą odmrożenie środków z KPO i rozpoczęcie obecnie wypłat dotacji z „Czystego Powietrza”. Branża budowlana odczuła również skutki recesji na rynkach europejskich w postaci mniejszej liczby zamówień. Dla polskich przedsiębiorców początek roku wiązał się też z podniesieniem płacy minimalnej, co miało swoje odbicie w wyższych kosztach działalności. Niemniej większość z nich podkreśla, że na rodzimym rynku sytuacja jest lepsza niż w ubiegłym roku, rośnie też liczba zawieranych kontraktów.
Producenci okien o minionych trzech miesiącach
Zapytaliśmy kilku producentów okien o to, jak podsumowują I kwartał tego roku.
Piotr Bochenek, dyrektor ds. handlowych i marketingowych w Amex-Bączek:
Pierwszy kwartał tego roku kończymy z około 20-procentowym wzrostem sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu roku 2023. Obserwujemy przede wszystkim spory wzrost udziału w sprzedaży całej gamy produktów aluminiowych, w tym systemów przeciwpożarowych i ewakuacyjnych. Klienci indywidualni coraz częściej inwestują w stolarkę klasy premium o podwyższonej izolacyjności termicznej. Na dalszą część roku patrzymy z optymizmem. Naszą ofertę wzbogacimy o nowe rozwiązania, co powinno przełożyć się na dalszy wzrost sprzedaży.
Analogiczny wzrost w tym okresie odnotowała firma Abakus Okna. Kamil Grodecki, dyrektor operacyjny, wskazuje na podjęcie zawczasu działań prewencyjnych:
Już jakiś czas temu przewidywaliśmy trudności, dlatego odpowiednio wcześniej skupiliśmy się w firmie Abakus na wdrożeniu działań optymalizacyjnych i zapobiegawczych. Aktywnie pozyskiwaliśmy nowych klientów oraz przygotowaliśmy narzędzia dla naszych dystrybutorów, by ułatwić im pracę w tym trudnym okresie.
Z kolei Paweł Zatorski, dyrektor generalny handlowy w firmie Pagen, ocenia I kwartał w sposób następujący:
W nowy rok weszliśmy z dużym portfelem zamówień pozyskanych w ostatnim kwartale 2023 roku i dużymi obawami dotyczącymi stagnacji sprzedaży w Europie, wywołanej perspektywą ograniczenia dofinansowań termomodernizacyjnych. Jesteśmy miło zaskoczeni wynikami na rynku polskim, na którym po pierwszym kwartale realizujemy nasze założenia handlowe i z optymizmem patrzymy w przyszłość, rozwijając struktury sprzedaży w nowych regionach kraju.
Zobacz również
XV Kongres Stolarki Polskiej już w przyszłym tygodniu
W dniach 22–23 maja w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbędzie się XV Kongres Stolarki Polskiej organizowany przez Związek POiD.
„Czyste Powietrze” winne miliony złotych. Wykonawcy protestują
Fala protestów w związku z nierozliczonymi umowami w ramach programu „Czyste Powietrze”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zalega z wypłatami pojedynczym firmom nawet po kilkadziesiąt milionów złotych.
Forum Webinar 2025 #1 – poznaj nowości na sezon 2025
Już 15 maja pierwsze w tym roku spotkanie online w ramach Forum Webinar. Wydarzenie będzie poświęcone prezentacji nowości produktowych przygotowanych przez dostawców i producentów na sezon 2025.