Branża farb dekoracyjnych kolejny rok zanotowała wzrosty. Wartość sprzedaży farb dekoracyjnych, stanowiących największy segment rynku, wzrosła r/r o 3,2 proc., do ponad 2,4 mld PLN w 2021 r.
Dynamika ta była nieco niższa w porównaniu z rokiem 2021, w którym wynosiła 6,2 proc. Jednak zgodnie z przewidywaniami, nastąpiła pewna korekta po dużym boomie remontowym w czasie całkowitego lockdownu. Zmniejszył się także wolumen sprzedanych farb liczony w litrach o 2,3 proc. w 2021 r. (w 2020 r. było to +3,4 proc.). Natomiast ze względu na rosnący koszt surowców mogła nieco spaść marżowość farb dekoracyjnych.
Na wyniki branży farb dekoracyjnych w Polsce w roku 2021 wpłynęły dwa czynniki. Po pierwsze Polacy w 2021 r. mniej się izolowali i mniej też remontowali swoje mieszkania czy domy na działkach. Po drugie w 2021 r. cała branża mierzyła się z niespotykanymi problemami na rynku surowcowym. Cały rok to sukcesywny wzrost cen surowców stosowanych do produkcji chemii budowlanej. Spowodowane to było ograniczoną ich dostępnością, wynikającą m.in. ze znacznie zwiększonego popytu w Chinach. Dodatkowo spadła dostępność kontenerów, które z powodu COVID-19 znalazły się w różnych częściach świata. Przerwane łańcuchy dostaw i wzrost kosztów transportu morskiego mogły wpłynąć na marżowość biznesu.
Przyszłą sytuację prognozuje Bartłomiej Ślązak, dyrektor zarządzający Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów:
Wyzwaniem dla farb dekoracyjnych może okazać się rok 2022 oraz kolejne lata. Nie wiemy, kiedy i jak potoczy się wojna za wschodnią granicą. Natomiast można założyć, że wraz z końcem konfliktu i ew. pojawianiem się tzw. Planu Marshalla dla Ukrainy polska branża budowlana może pozyskać wiele kontraktów.
Tekst: Polski Związek Producentów Farb i Klejów
Zobacz również
Eko-Okna odpowiadają na publikację przewodniczącego związków zawodowych
Zarząd Eko-Okna S.A. wydał oświadczenie, w którym stanowczo dementuje zarzuty stawiane przez Dawida Brożka, przewodniczącego OM NSZZ Solidarność Silesia. Firma oskarża go o rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji, które mają podważać zaufanie do pracodawcy i destabilizować sytuację wśród pracowników.
Fakro, Stollar i Wital wspierają lokalny sport, Drutex z nowym międzynarodowym sponsoringiem?
Zaledwie dwa tygodnie temu pisaliśmy o wsparciu, jakiego udzielają firmy z branży stolarki okienno-drzwiowej w rozwój sportu, a tymczasem w w ostatnich dniach o przedłużeniu umów sponsorskich poinformowały Fakro, Stollar i Wital. Ponadto dochodzą słuchy, że swoją ekspansję na europejskim rynku kontynuować ma Drutex.
Podziękowania właścicieli Eko-Okien
Mateusz i Katarzyna Kłosek, do których należy największy producent stolarki w Polsce - Eko-Okna, opublikowali krótkie oświadczenie z podziękowaniami.