Producenci farb liczą na plan Marshalla dla Ukrainy

Autor: |Data publikacji:

Branża farb dekoracyjnych kolejny rok zanotowała wzrosty. Wartość sprzedaży farb dekoracyjnych, stanowiących największy segment rynku, wzrosła r/r o 3,2 proc., do ponad 2,4 mld PLN w 2021 r.

Dynamika ta była nieco niższa w porównaniu z rokiem 2021, w którym wynosiła 6,2 proc. Jednak zgodnie z przewidywaniami, nastąpiła pewna korekta po dużym boomie remontowym w czasie całkowitego lockdownu. Zmniejszył się także wolumen sprzedanych farb liczony w litrach o 2,3 proc. w 2021 r. (w 2020 r. było to +3,4 proc.). Natomiast ze względu na rosnący koszt surowców mogła nieco spaść marżowość farb dekoracyjnych.

Na wyniki branży farb dekoracyjnych w Polsce w roku 2021 wpłynęły dwa czynniki. Po pierwsze Polacy w 2021 r. mniej się izolowali i mniej też remontowali swoje mieszkania czy domy na działkach. Po drugie w 2021 r. cała branża mierzyła się z niespotykanymi problemami na rynku surowcowym. Cały rok to sukcesywny wzrost cen surowców stosowanych do produkcji chemii budowlanej. Spowodowane to było ograniczoną ich dostępnością, wynikającą m.in. ze znacznie zwiększonego popytu w Chinach. Dodatkowo spadła dostępność kontenerów, które z powodu COVID-19 znalazły się w różnych częściach świata. Przerwane łańcuchy dostaw i wzrost kosztów transportu morskiego mogły wpłynąć na marżowość biznesu.

Przyszłą sytuację prognozuje Bartłomiej Ślązak, dyrektor zarządzający Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów:

Wyzwaniem dla farb dekoracyjnych może okazać się rok 2022 oraz kolejne lata. Nie wiemy, kiedy i jak potoczy się wojna za wschodnią granicą. Natomiast można założyć, że wraz z końcem konfliktu i ew. pojawianiem się tzw. Planu Marshalla dla Ukrainy polska branża budowlana może pozyskać wiele kontraktów.

Tekst: Polski Związek Producentów Farb i Klejów

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".