Producenci farb liczą na plan Marshalla dla Ukrainy

Autor: |Data publikacji:

Branża farb dekoracyjnych kolejny rok zanotowała wzrosty. Wartość sprzedaży farb dekoracyjnych, stanowiących największy segment rynku, wzrosła r/r o 3,2 proc., do ponad 2,4 mld PLN w 2021 r.

Dynamika ta była nieco niższa w porównaniu z rokiem 2021, w którym wynosiła 6,2 proc. Jednak zgodnie z przewidywaniami, nastąpiła pewna korekta po dużym boomie remontowym w czasie całkowitego lockdownu. Zmniejszył się także wolumen sprzedanych farb liczony w litrach o 2,3 proc. w 2021 r. (w 2020 r. było to +3,4 proc.). Natomiast ze względu na rosnący koszt surowców mogła nieco spaść marżowość farb dekoracyjnych.

Na wyniki branży farb dekoracyjnych w Polsce w roku 2021 wpłynęły dwa czynniki. Po pierwsze Polacy w 2021 r. mniej się izolowali i mniej też remontowali swoje mieszkania czy domy na działkach. Po drugie w 2021 r. cała branża mierzyła się z niespotykanymi problemami na rynku surowcowym. Cały rok to sukcesywny wzrost cen surowców stosowanych do produkcji chemii budowlanej. Spowodowane to było ograniczoną ich dostępnością, wynikającą m.in. ze znacznie zwiększonego popytu w Chinach. Dodatkowo spadła dostępność kontenerów, które z powodu COVID-19 znalazły się w różnych częściach świata. Przerwane łańcuchy dostaw i wzrost kosztów transportu morskiego mogły wpłynąć na marżowość biznesu.

Przyszłą sytuację prognozuje Bartłomiej Ślązak, dyrektor zarządzający Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów:

Wyzwaniem dla farb dekoracyjnych może okazać się rok 2022 oraz kolejne lata. Nie wiemy, kiedy i jak potoczy się wojna za wschodnią granicą. Natomiast można założyć, że wraz z końcem konfliktu i ew. pojawianiem się tzw. Planu Marshalla dla Ukrainy polska branża budowlana może pozyskać wiele kontraktów.

Tekst: Polski Związek Producentów Farb i Klejów

Zobacz również

Znamy laureatów Builder Super Power 2025

Znamy laureatów Builder Super Power 2025

Zakończyła się kolejna edycja wyróżnień Builder Super Power 2025. Wśród laureatów znaleźli się przedstawiciele firm związanych z branżą stolarki budowlanej.

Velux Polska świętuje 35-lecie

Velux Polska świętuje 35-lecie

W piątek 21 listopada mieliśmy okazję wspólnie z Velux Polska celebrować jubileusz 35-lecia obecności marki na polskim rynku. Wydarzenie, które miało bardzo efektowną oprawę, odbyło się w hotelu Narvil w Serocku.

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Drutex, Krishome i OknPlus to producenci okien najbardziej aktywni w mediach społecznościowych w październiku.