Tym razem Ministerstwo Finansów postanowiło dokonać zmian w zakresie właściwości urzędów skarbowych oraz grup podmiotów, które urzędy te będą obsługiwały.
Zmiany mają wejść w życie wraz z Nowym Rokiem. Zakładają one, że na terenie Polski powstanie jeden tak zwany „superurząd skarbowy”. Obecnie w Polsce działa 20 WUS-ów, czyli Wyspecjalizowanych Urzędów Skarbowych, które zajmują się obsługą podatkową największych podmiotów gospodarczych. Rewolucja zakłada natomiast, że w Warszawie powstanie „superurząd”, na bazie dotychczasowego I-ego urzędu mazowieckiego. I to on przejmie obsługę wszystkich największych podatników.
Pod czujne oko tego urzędu trafi zatem ok. 3 000 firm, których roczne przychody przekraczają kwotę 50 mln euro. Pochodzenie kapitału w przypadku spółek nie będzie już miało znaczenia i nie będzie decydować o przynależności do konkretnego urzędu skarbowego. Urząd ten będzie obsługiwał ponadto takie instytucje, jak banki państwowe, banki w formie spółek akcyjnych, zakłady ubezpieczeń czy też spółki notowane na giełdzie.
W tym właśnie urzędzie będą zatrudnieni najlepsi specjaliści, a raczej są, bo w zasadzie ministerstwo nie planuje ruchów kadrowych. Zgrupowanie największych podmiotów w jednym urzędzie oznacza, iż to tam będą rozstrzygane najtrudniejsze spory i podejmowane najważniejsze i najbardziej skomplikowane decyzje.
Z kolei pozostałe 19 wyspecjalizowanych urzędów będzie obsługiwać podmioty, których przychody są większe niż 3 mln euro i jednocześnie mniejsze, niż 50 mln euro. W ich właściwości znajdą się również jednostki samorządu terytorialnego, pozostałe banki czy też SKOK-i, przy czym w przypadku tych instytucji wysokość przychodów nie będzie miała znaczenia. Podobnie jest w grupie instytucji, jaka ma trafić pod władzę warszawskiego „superurzędu”.
A co z najmniejszymi podmiotami? Te mają trafić do pozostałych urzędów skarbowych. Będzie ich dokładnie 380. Podatnicy – jak twierdzi ministerstwo finansów, będą obsługiwani przez te urzędy, które znajdują się najbliżej ich siedziby. Zatem również w przypadku małych podmiotów może nastąpić ustawowa zmiana urzędu. A ta odbywać się będzie z automatu, no i z mocy prawa oczywiście.
Poza tym krajowa administracja skarbowa podkreśla, iż wszystkie zmiany są wprowadzane z myślą o podatnikach. Celem rewolucji skarbowej jest m. in. umożliwienie załatwienia im każdej formalności w sposób elektroniczny, bez konieczności wizyty w urzędzie. Największym krokiem w tym właśnie kierunku było wprowadzenie elektronicznej wysyłki PIT-ów, co miało miejsce kilka lat temu i sprawdziło się w 100 proc. A teraz spraw, które można załatwić na odległość, jest już sporo więcej. Co nas jeszcze czeka? O tym przekonamy się pewnie niebawem.