Transport okien za pośrednictwem zewnętrznej firmy jest wykorzystywany coraz częściej. Przy tym szczególnie wygodny jest na trasach międzynarodowych. A pamiętajmy, że bardzo liczne grono producentów stolarki eksportuje ją. Okna i drzwi trafiają zarówno do krajów europejskich, jak i na inne kontynenty. W każdym przypadku transport jest dużym wyzwaniem.

Korzyści z zatrudnienia firmy spedycyjnej
Transport okien do klienta końcowego finalizuje realizację zlecenia. Producent właściwie do wyrobu ma dwa rozwiązania. Jednym jest stworzenie własnego działu zajmującego się logistyką zewnętrzną. Drugim – zatrudnienie firmy spedycyjnej. Warto rozważyć tę opcję, szczególnie obecnie. Coraz wyższe koszty pracy i trudności z zatrudnieniem są tymi czynnikami, które można ograniczyć, zatrudniając usługodawcę.
Większość firm spedycyjnych oferuje określony zakres usług. Są one związane z technicznym aspektem przewozu towarów. Obejmuje to zapewnienie odpowiedniego pojazdu, załadunek stolarki, a na koniec rozładunek – u klienta bądź wręcz na placu budowy. Spedytorzy wyręczają producentów również w załatwianiu formalności. Do standardowych usług należy w tym wypadku załatwienie dokumentów przewozowych i dodatkowym pozwoleń – jeśli są konieczne. Dużym ułatwieniem dla producenta jest też obsługa celna, ubezpieczenie, magazynowanie czy przeładunek. A także znajomość międzynarodowych przepisów dotyczących przewozu towarów. Tutaj warto zwrócić uwagę na ograniczenia dotyczące dopuszczalnej długości pojazdu. Można więc powiedzieć, że producent wytwarza, a całą resztą zajmuje się usługodawca – firma spedycyjna.
Profesjonalny transport okien
Jeśli chodzi o techniczną stronę transportu okien, w przypadku większości stolarki jest to proste. Nawet gdy dotyczy modnych obecnie dużych i ciężkich okien. Trudniejsze jest przetransportowanie konstrukcji wielkogabarytowych. Te zaś są zamawiane przez klientów coraz częściej. Warto więc, aby producent miał pewne rozeznanie co do możliwości technicznych. Tym samym będzie mógł odnieść swoje wymagania do oferty firmy spedycyjnej.
Natomiast flota pojazdów nie musi być własnością usługodawcy. Wówczas organizacja transportu obejmuje również wybór odpowiedniego pojazdu czy trasy przewozu. Samochody zapewniają podwykonawcy – przewoźnicy.
Do wyboru są m.in. busy o ładowności tylko 1,5 tony. Większe są tzw. solówki, naczepy oraz zestawy. Wśród nich są pojazdy o ładowności np. 10, 12 czy 24 tony. Najdłuższy pokład mają naczepy; te o ładowności do 24 t mogą mieć długość niemal 14 m. Oprócz tego dostępne są naczepy niskopodwoziowe do 60 ton. Jest kilka ich rodzajów: z najazdami, typu tiefbett oraz semi. Tiefbett to rodzaj naczep o obniżonym pokładzie ładunkowym – odległość od gruntu to 40–50 cm. Najmniejsze mają długość niemal 14 m, największe – ponad 20 m. Pozwala to na przewóz ładunków o bardzo dużych wymiarach, zarówno pod względem wysokości, jak i masy.
Naczepy semi, zwane także półniskopodwoziowymi, są uznawane za bardziej uniwersalne. Mają mniej obniżony pokład załadunkowy (często jest on na wysokości 85 cm nad podłożem) i bardziej „delikatną” konstrukcję. Regulowane osie korzystnie wpływają na stabilność i bezpieczeństwo podczas transportu oraz ułatwiają manewrowanie. Mogą być rozciągane do ponad 20 m. Naczepy semi szczególnie nadają się do przewozu na średnich dystansach.
Bezpieczny transport okien
W przypadku transportu okien czy drzwi ważne jest też, aby przestrzeń ładunkowa była zamknięta. Konieczna jest bowiem ochrona wyrobów przed wpływem warunków atmosferycznych. Najczęściej stosuje się obudowy typu firana. Elastyczny materiał zakrywający boki naczepy na czas rozładunku jest rozsuwany, co umożliwia podjechanie wózkiem widłowym.
Stolarka musi być na czas podróży zabezpieczona w odpowiedni sposób. Uchroni to ją przed uszkodzeniem, ale też stabilnie umocowany ładunek zapewni bezpieczeństwo kierowcy. Z reguły naczepy i przyczepy są przystosowane do przewożenia palet oraz stojaków. W przypadku okien często korzysta się z tych drugich. W tym przypadku wygodne jest mocowanie wielopunktowe, polegające na zapięciu pasów mocujących w przeznaczonych do tego gniazdach. Mogą to być otwory w ramie zabudowy, które umożliwiają zapięcie pasów od strony zewnętrznej. Stosuje się także uchwyty wewnątrz pojazdu – wzdłuż obu burt oraz w podłodze.
Operatorzy wózków widłowych wstawiają stojaki z oknami na pokład pojazdu, najczęściej od boku. Wyjątek stanowią pojazdy z obniżonym pokładem. Tutaj jednym z rozwiązań jest wsuwanie stojaków od tyłu naczepy, pomiędzy jej osie. Ich podstawa staje się w ten sposób na czas transportu częścią podłogi.
Obecnie wózki widłowe są właściwie niezbędnym wyposażeniem pojazdów służących do przewozu okien. Ułatwiają załadunek i rozładunek stolarki w sposób niezależny od wyposażenia, jakim dysponuje odbiorca. Szczególnie przydatne okazują się w przypadku transportu paletowego. Pierwotnie montowano je do tylnych drzwi zabudowy. Obecnie coraz częściej stosuje się system dokowania wózka widłowego – umieszcza się go również z tyłu pojazdu, ale wewnątrz jego zabudowy.